Automaat achter 200tdi -> werking van een automaat..

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 555
Lid geworden op: 11 Mei 2007, 12:10
Locatie: Winschoten
Contact:

Automaat achter 200tdi -> werking van een automaat..

Berichtdoor Johnny » 11 Okt 2013, 23:00

Ik lees en vind weinig over de automaat die op de disco 200tdi gebruikt is.

Zijn ze goed of te licht voor een zware auto?

En hoe zit de selector gemonteerd. Is dat een aan een kabel of vast op de bak?
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Automaat achter 200tdi

Berichtdoor RobStewart » 12 Okt 2013, 06:45

Yes there is not much information on the Automatic 200Tdi Discovery, this is mainly due to the fact that it was not introduced until late 1992 for the 1993 Model Year so were only around until 1994 when the 300Tdi came out.

The actual unit is the ZFHP22 which is the same as the 300Tdi and has the selector mechanism mounted on the centre console which then operates the selector lever on the box via a cable.

The biggest problem with the 200Tdi was that the auto box took too much of the power from the 200Tdi which resulted in the performance being almost non existant. It was much better with the 300Tdi.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Automaat achter 200tdi

Berichtdoor Edward » 12 Okt 2013, 09:49

Beter met de 300tdi idd maar nog steeds ruk! De late 300 hadden wat meer koppel middels wat electronica en daar is wel mee te rijden met een kar, maar anders is een handbak te prefereren! Nadeel van de Hp22 is dat ie alleen lock-up in 4 heeft en dat trekt de 200/300 niet met een flinke kar. Ga je naar 3 zodat de motor het wat lichter heeft rook je de automaat op bij gebrek aan lock-up.....

Fijn die handbak erachter laten hangen! :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 555
Lid geworden op: 11 Mei 2007, 12:10
Locatie: Winschoten
Contact:

Re: Automaat achter 200tdi

Berichtdoor Johnny » 13 Okt 2013, 16:18

Hij komt dus vermogen tekort. en hij heeft in 4 een lock up. Dus hij heeft maar 4 versnellingen?

Wat is de aan een automaat dan anders dan aan een handbak dat hij een versnelling minder heeft.

Even als aanvullende informatie, ik weet namelijk echt niets van automaten.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Automaat achter 200tdi

Berichtdoor RobStewart » 13 Okt 2013, 16:46

For the Gear Ratios then this is a comparison for you

LT77

1st 3.692
2nd 2,132
3rd 1,397
4th 1,000
5th 0,770
Reverse 3,429

ZFHP22

1st 2,48
2nd 1,48
3rd 1.00
4th 0,79
Reverse 2,09

So the LT77 has a lower 1st gear, and a slightly higher top gear,

Oh and here's the Data Sheet for the ZF

ZF Auto.pdf
(148.29 KiB) 169 keer gedownload


Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Automaat achter 200tdi

Berichtdoor Landmarcs » 13 Okt 2013, 18:12

RobStewart schreef:For the Gear Ratios then this is a comparison for you

LT77

1st 3.692
2nd 2,132
3rd 1,397
4th 1,000
5th 0,770
Reverse 3,429

ZFHP22

1st 2,48
2nd 1,48
3rd 1.00
4th 0,79
Reverse 2,09

So the LT77 has a lower 1st gear, and a slightly higher top gear,


Maarrr ... d'r zit een koppelomvormer extra tussen en die koppelomvormer "maakt er nog een versnelling bij".
Daarom dus hebben de gebruikelijke automaten een versnelling minder als de hand-bak tegenhangers, dat is al een eeuwigheid zo.
Mijn vader kocht in 1970 een Renault R16 automaat en die had 3 versnellingen, de R16 handbak die hij eerder had had 4 versnellingen -- ook daar vulde de koppelomvormer het gat onderaan op.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Automaat achter 200tdi

Berichtdoor Edward » 13 Okt 2013, 19:24

Landmarcs schreef:
RobStewart schreef:For the Gear Ratios then this is a comparison for you

LT77

1st 3.692
2nd 2,132
3rd 1,397
4th 1,000
5th 0,770
Reverse 3,429

ZFHP22

1st 2,48
2nd 1,48
3rd 1.00
4th 0,79
Reverse 2,09

So the LT77 has a lower 1st gear, and a slightly higher top gear,


Maarrr ... d'r zit een koppelomvormer extra tussen en die koppelomvormer "maakt er nog een versnelling bij".
Daarom dus hebben de gebruikelijke automaten een versnelling minder als de hand-bak tegenhangers, dat is al een eeuwigheid zo.
Mijn vader kocht in 1970 een Renault R16 automaat en die had 3 versnellingen, de R16 handbak die hij eerder had had 4 versnellingen -- ook daar vulde de koppelomvormer het gat onderaan op.

Groeten MarcS


De lock-up op de vierde maakt ook een extra versnelling, want je hoort duidelijk aan de motor en ziet aan de toerenteller dat de lock up inschakelt, dan zakt het toerental ook nog iets. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Automaat achter 200tdi

Berichtdoor Landmarcs » 13 Okt 2013, 20:08

Edward schreef:De lock-up op de vierde maakt ook een extra versnelling, want je hoort duidelijk aan de motor en ziet aan de toerenteller dat de lock up inschakelt, dan zakt het toerental ook nog iets. ;)


't Is meer zo dat de "lock-up" de laatste slip uit de koppelomvormer wegneemt - de koppelomvormer wordt met de "lock-up" een "prise-direct".

De bescheiden terugval in toeren toont hoeveel slip nog aanwezig is zonder lock-up, dit een "extra versnelling" noemen is wel erg ruimhartig - wel is het zo dat je in de "lock-up" echt de nominale waarden haalt zoals die hierboven gegeven zijn.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 555
Lid geworden op: 11 Mei 2007, 12:10
Locatie: Winschoten
Contact:

Re: Automaat achter 200tdi

Berichtdoor Johnny » 13 Okt 2013, 20:08

Dank u heren, Begin het ondertussen te begrijpen..
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 555
Lid geworden op: 11 Mei 2007, 12:10
Locatie: Winschoten
Contact:

Re: Automaat achter 200tdi

Berichtdoor Johnny » 13 Okt 2013, 21:40

Des chiet ineens wat te binnen.

De lock up. Moet je dan in de 4de versnelling tot boven 74-78kmh komen? Wat als je dan op een 70 weg zit met een aanhanger? Dan rook je eigenlijk de koppelomvormer op?

Of bedenk ik me dit helemaal verkeerd
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten