Mijn naam is Aart Cramer en ik ben niet technisch geschoold, dus ik reproduceer slechts wat deskundigen mij hebben verteld. Op de Autobahn bij Stuttgart viel onverwacht de turbodruk van mijn Land Rover Defender 110 uit 2007 (Ford motor) weg. Het motormanagement systeem geeft code P 0299 (Ladendruck fehler) aan, maar niet dat het aan de EGR-klep(pen) ligt. Diverse grote Land Rover garages in Stuttgart, München, Kolbermoor en in Nederland hebben dit probleem onderzocht - zonder resultaat. Wie herkent dit probleem? En belangrijker nog wat is de remedie?
Als de turbodruk wegvalt zet ik naast de motor uit, tel tot tien en start daarna de auto weer. Dan doet alles het weer, al blijft het waarschuwingslichtje op mijn dashboard branden. Soms valt de turbodruk dan na 400 km weg, maar soms ook al na 40 km. Meestal op de snelweg, vrijwel nooit in het stadverkeer.
Inmiddels is ook door mijn garage gekeken of het een aan kabelbreuk in de kabelboom lag. Niet dus.
Peter Luijkx, Customer Relations Supervisor van Jaguar Land Rover Nederland antwoordt o.a.:
Dealer Knook te Breda heeft op 02/12/2009 service actie Q068 - Engine Lacks Power and Malfunction Indication Lamp (MIL) - uitgevoerd. Deze service actie (recall) heeft echter geen relatie met wegvallende turbodruk. Een mogeljke oorzaak zou een temperatuursensor kunnen zijn. Dit is zonder nader onderzoek echter niet met zekerheid te bevestigen.
Waar is mijn turbodruk gebleven?
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Waar is mijn turbodruk gebleven?
Aart,
Heb je wellicht airco en/of had je een aanhanger achter de auto ?
Zo ja dan heb je mogelijk hetzelfde (of iets vergelijkbaars) als wel meer van de Puma-motor wordt gemeld: Ineens wegvallen van vermogen omdat er een tijdelijke oververhitting wordt gemeten. Edward - die zich vast nog meldt - heeft dit al meer meegemaakt, en nog geen oplossing.
Groeten MarcS
Heb je wellicht airco en/of had je een aanhanger achter de auto ?
Zo ja dan heb je mogelijk hetzelfde (of iets vergelijkbaars) als wel meer van de Puma-motor wordt gemeld: Ineens wegvallen van vermogen omdat er een tijdelijke oververhitting wordt gemeten. Edward - die zich vast nog meldt - heeft dit al meer meegemaakt, en nog geen oplossing.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Waar is mijn turbodruk gebleven?
krijg je enige melding vanaf de auto (motormanagement lampje, oplopende temp meter etc) als je turbodruk wegvalt?
is het echt de turbodruk die wegvalt en daardoor valt je vermogen weg, of regelt de motor af (geen inspuiting) waardoor dan de turbodruk wegvalt?
al eens met realtime monitoring gereden en het probleem gehad tijdens dit monitoring?
is het echt de turbodruk die wegvalt en daardoor valt je vermogen weg, of regelt de motor af (geen inspuiting) waardoor dan de turbodruk wegvalt?
al eens met realtime monitoring gereden en het probleem gehad tijdens dit monitoring?
gone
Re: Waar is mijn turbodruk gebleven?
De kans dat het werkelijk een turbodruk probleem is is idd nihil. De kans dat het een koeling probleem is is daarentegen veel aannemelijker. Het wordt gewoon te warm onder de motorkap, reden waarom de dealert adviseert om geen Noisekiller motordeken te gebruiken als geluiddemping.
Bij drie Puma's heb ik een grotere radiateur gemonteerd en dat lijkt te werken. Omdat ik te weinig vergelijk materiaal heb, ben tenslotte geen garagebedrijf maar een modificatiespecialist, kan ik niet 100% zeker zeggen dat het ook echt de oplossing is.
Echter ben ik wel weer een radiateur aan het ontwerpen en die gaat één dezer dagen in productie. Daar gaan er waarschijnlijk 8 van gemaakt worden omdat ik voor dat aantal afnemers heb.
Komende week ga ik nog met twee Puma 130's testen om te kijken wat er nu echt te meten valt met een Nanocom en daarna hetzelfde traject met dezelfde belasting nog eens doen met de nieuwe radiateurs in plaats.
De bevindingen zal ik melden.
Bij drie Puma's heb ik een grotere radiateur gemonteerd en dat lijkt te werken. Omdat ik te weinig vergelijk materiaal heb, ben tenslotte geen garagebedrijf maar een modificatiespecialist, kan ik niet 100% zeker zeggen dat het ook echt de oplossing is.
Echter ben ik wel weer een radiateur aan het ontwerpen en die gaat één dezer dagen in productie. Daar gaan er waarschijnlijk 8 van gemaakt worden omdat ik voor dat aantal afnemers heb.
Komende week ga ik nog met twee Puma 130's testen om te kijken wat er nu echt te meten valt met een Nanocom en daarna hetzelfde traject met dezelfde belasting nog eens doen met de nieuwe radiateurs in plaats.
De bevindingen zal ik melden.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Waar is mijn turbodruk gebleven?
Oh the old P0299 DTC
Well yes it's a known problem and yes it's annoying however all it is is the stangetje on the turbo sticking and Land Rover issued a Technical Bulletin (see below) and a new stangetje, done quite a few over the years.
Rob
Well yes it's a known problem and yes it's annoying however all it is is the stangetje on the turbo sticking and Land Rover issued a Technical Bulletin (see below) and a new stangetje, done quite a few over the years.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Waar is mijn turbodruk gebleven?
zwaar teleurstellend dat meerdere dealers dan niet konden helpen.....
gone
Re: Waar is mijn turbodruk gebleven?
Roger B. schreef:zwaar teleurstellend dat meerdere dealers dan niet konden helpen.....
Modificatie is bij de 130 ook gedaan en alles is opgelost volgens Land Rover...........
Tegelijkertijd hoop ik dat dit de oplossing is voor TS!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Waar is mijn turbodruk gebleven?
Oh and the technical explination is this
P0299-00 Onderdruk in turbocharger/supercharger A - geen subtype-informatie
N.B.: De gecombineerde sensor voor temperatuur en absolute druk in het inlaatspruitstuk (TMAP) heeft een te lage vuldruk waargenomen
Storing met betrekking tot de inlaat- of vuldrukcircuits
Storing in circuit van combinatiesensor voor temperatuur en absolute luchtdruk in inlaatspruitstuk
Interne onderdeelstoring in de gecombineerde sensor voor temperatuur en absolute luchtdruk in inlaatspruitstuk
Mechanische storing van de arm van de actuatorschoepen van de turbocharger met variabele geometrie
Interne storing in actuatorschoepen van turbocharger met variabele geometrie
N.B.: Voer een periodieke test van de (turbo- en, uitlaatgasrecirculatie en een dynamische test van het luchtpad) uit met gebruikmaking van het door de fabrikant goedgekeurde diagnosesysteem
Controleer het inlaatluchtpad en het vuldrukpad op defecten, zoals lekkages, verstoppingen en storingen in de regelklepactuator
Controleer op diagnosefoutcodes met betrekking tot de motorregelmodule
Controleer of de arm van de actuatorschoepen van de turbocharger met variabele geometrie soepel beweegt
Zie voor meer informatie de procedure: Stang van de actuator van de turbocharger (303-04B Brandstoftoevoer en -regeling - turbocompressor - 2.4L ID4-dieselmotor, Verwijderen en aanbrengen).
Controleer op diagnosefoutcodes met betrekking tot de actuatorschoepen van de turbocharger met variabele geometrie
Rob
P0299-00 Onderdruk in turbocharger/supercharger A - geen subtype-informatie
N.B.: De gecombineerde sensor voor temperatuur en absolute druk in het inlaatspruitstuk (TMAP) heeft een te lage vuldruk waargenomen
Storing met betrekking tot de inlaat- of vuldrukcircuits
Storing in circuit van combinatiesensor voor temperatuur en absolute luchtdruk in inlaatspruitstuk
Interne onderdeelstoring in de gecombineerde sensor voor temperatuur en absolute luchtdruk in inlaatspruitstuk
Mechanische storing van de arm van de actuatorschoepen van de turbocharger met variabele geometrie
Interne storing in actuatorschoepen van turbocharger met variabele geometrie
N.B.: Voer een periodieke test van de (turbo- en, uitlaatgasrecirculatie en een dynamische test van het luchtpad) uit met gebruikmaking van het door de fabrikant goedgekeurde diagnosesysteem
Controleer het inlaatluchtpad en het vuldrukpad op defecten, zoals lekkages, verstoppingen en storingen in de regelklepactuator
Controleer op diagnosefoutcodes met betrekking tot de motorregelmodule
Controleer of de arm van de actuatorschoepen van de turbocharger met variabele geometrie soepel beweegt
Zie voor meer informatie de procedure: Stang van de actuator van de turbocharger (303-04B Brandstoftoevoer en -regeling - turbocompressor - 2.4L ID4-dieselmotor, Verwijderen en aanbrengen).
Controleer op diagnosefoutcodes met betrekking tot de actuatorschoepen van de turbocharger met variabele geometrie
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Waar is mijn turbodruk gebleven?
Oh and I came across this one too
Rob
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
- GJ Disco 300 Tdi
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 24 Jun 2013, 20:26
Re: Waar is mijn turbodruk gebleven?
Toevallig had een maat van me het zelfde probleem met zijn 90' echter wel een td5.
wat bleek:
Een paar tikjes met een schroeven draaier en hamer tegen het stangetje van het druk ventiel en alles deed het weer.
Dit was op de dag dat hij eigenlijk met vakantie wilde gaan en heeft daarna zonder problemen naar frankrijk en terug gereden.
Het probleem zal misschien weer terug komen na een tijd, maar tot nu toe niets aan de hand na een aantal weken.
check ook de slangen van de turbo/intercooler eens, bij hem was dat het eerste probleem dat we ontdekten, er was lekkage bij de aansluiting op de intercooler.
alles los gehaald en er weer GOED opgeduwd, nieuwe slangen klemmen en klaar.
klinkt erg vergelijkbaar, dus misschien iets om na te kijken..
wat bleek:
Een paar tikjes met een schroeven draaier en hamer tegen het stangetje van het druk ventiel en alles deed het weer.
Dit was op de dag dat hij eigenlijk met vakantie wilde gaan en heeft daarna zonder problemen naar frankrijk en terug gereden.
Het probleem zal misschien weer terug komen na een tijd, maar tot nu toe niets aan de hand na een aantal weken.
check ook de slangen van de turbo/intercooler eens, bij hem was dat het eerste probleem dat we ontdekten, er was lekkage bij de aansluiting op de intercooler.
alles los gehaald en er weer GOED opgeduwd, nieuwe slangen klemmen en klaar.
klinkt erg vergelijkbaar, dus misschien iets om na te kijken..
Disco 1994 300TDI
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten