Hallo,
Vooraf, ik ben nieuw met verdelers en bobines en alles wat op een diesel niet zit.
Vandaag probeerde ik een 2.25 benzine te starten en (vandaar dat ik hier wat te vragen heb) lukte dat niet.
De bougies vonken niet hebben we (een ICT docent en een Fysiotherapeut) vastgesteld. Na even verder zoeken denken wij te constateren dat de kabel van de bobine naar de verdeler misschien kapot is. Zo een mooie rode is het met aan iedere kant een kopere klemmetje. Nou hebben wij de kabel gewoon even in een stroomkring gezet van 12 volt met een lampje en die ging niet aan. Met een gewoon draadje deed het lampje het wel. Kan iemand bevestigen dat de kabel dan kapot is of is dit een magische kabel die anders werkt?
Groeten Michiel
P.S. Zo ja, Kan ik hier gewoon even tijdelijk een lekker dikke stroomkabel instoppen of werkt dat niet zo?
2.25 benzine niet starten
-
Roger B.
Re: 2.25 benzine niet starten
onconventionele, maar praktische manier om de bobinekabel te testen
maar lijkt me dat die inderdaad gewoon geleidend moet zijn.
dat ie rood is is overigens voor de werking van nul belang en volledig afhankelijk van merk en type kabel, niet specifiek voor jouw motortype of de bobine kabel
dat ie rood is is overigens voor de werking van nul belang en volledig afhankelijk van merk en type kabel, niet specifiek voor jouw motortype of de bobine kabel
gone
Hoi,
Je kabel is stuk, maar dat wist je al.
Je kan er geen dikke kabel tussen zetten.
De isolatie is te dun dus de vonk kan overslaan en brand veroorzaken.
Gr
Ronald
Je kabel is stuk, maar dat wist je al.
Je kan er geen dikke kabel tussen zetten.
De isolatie is te dun dus de vonk kan overslaan en brand veroorzaken.
Gr
Ronald
Land Rover Discovery 3 V8
Bedankt mannen, ik ga morgen eens kijken of een automaterialen zaak een vonkje kan laten overslaan.
Nieuwe kabel had geen resultaat. Nog steeds geen vonk.
Wat doe ik nu ? Heeft iemand een stappenplan om erachter te komen waar het mis gaat ?
Wheelp ik mis mijn dieseltje
Ik ga dit eens proberen:
http://www.selectsmart.com/commentary/blog.php?m=2327
Wat doe ik nu ? Heeft iemand een stappenplan om erachter te komen waar het mis gaat ?
Ik ga dit eens proberen:
- peter191064
MichielG schreef:Nieuwe kabel had geen resultaat. Nog steeds geen vonk.
Ik ga dit eens proberen:
Check de stekkers vanaf contact naar bobine, een klein beetje oxide zorgt voor te weinig stroom op de bobine.
Ik had 3 slechte contacten, kabeltjes vernieuwd en plonk een vonk.
Ook had ik op de eerste cilinder zo goed als geen vonk, wel op de andere.
Bougiekabels gewisseld, dus kabel 1 op bougie 2 toen gaf 1 wel vonk. Slechte bougie was de boosdoener.
Ik heb zo tig kleine dingetjes gehad en toen eindelijk vonk en een redelijk mooi lopende motor.
Ik had een soort van klus-project gekocht, waar de vorige eigenaar geen zicht meer op had.
Succes,
Peter
Defender 90 300 tDi / 1996
FreeLander 1.8 / 1998 (Verkocht)
Series III-109 NA / 1983 ( Restauratie project, met dank aan de regering)
LightWeight 2,5 Benzine / 1982
Series IIA-88 2,25 Benzine/LPG / 1968
Bedankt voor alle tips. Ik heb de vonken weten te krijgen 
Uiteindelijk op de verdeelkap alle contact punten schoon gemaakt (binnen en buiten (waar de kabels ingaan)), tevens even dat dingetje binnenin wat open en dicht gaat aan beide kanten opgeschuurd met heeeel fijn schuurpapiertje. Daarna kreeg ik vonken op de (nieuwe) bobine kabel naar het chassis.
Helaas waren er nog steeds geen vonken op bougie 1 en zeer kleine zielige vonkjes op bougie 2. Daarop alle bougies en bougiekabels vervangen en daar zat blijkbaar de laatste vervuiling op. Vonken!
De motor wou niet starten desondanks dat er nu vonken waren. Toen controleerde of er benzinedruk was en die bleek die er te zijn op zeer hoge druk (Misschien door al het proberen ?). Daar had de carberateur blijkbaar geen zin in o.i.d. Maar nadat ik deze door het losdraaien van de slang naar een schijnbaar normaal niveau had weten te brengen begon de motor te lopen.
Nog niet super regelmatig, maar toch een Hoera is op zijn plaats!
Uiteindelijk op de verdeelkap alle contact punten schoon gemaakt (binnen en buiten (waar de kabels ingaan)), tevens even dat dingetje binnenin wat open en dicht gaat aan beide kanten opgeschuurd met heeeel fijn schuurpapiertje. Daarna kreeg ik vonken op de (nieuwe) bobine kabel naar het chassis.
Helaas waren er nog steeds geen vonken op bougie 1 en zeer kleine zielige vonkjes op bougie 2. Daarop alle bougies en bougiekabels vervangen en daar zat blijkbaar de laatste vervuiling op. Vonken!
De motor wou niet starten desondanks dat er nu vonken waren. Toen controleerde of er benzinedruk was en die bleek die er te zijn op zeer hoge druk (Misschien door al het proberen ?). Daar had de carberateur blijkbaar geen zin in o.i.d. Maar nadat ik deze door het losdraaien van de slang naar een schijnbaar normaal niveau had weten te brengen begon de motor te lopen.
Nog niet super regelmatig, maar toch een Hoera is op zijn plaats!
gefeliciteerd met het resultaat 
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen