Koeling defender v8
Koeling defender v8
Na de motorwissel van mijn 3.5 v8 gaat nadat de motor op bedrijfstemp is de bovenste radiateur slang bol staan. Is dit normaal dat deze enigzins bol gaat staan? De vorige keer dat ik m even liet lopen begon deze zelfs te lekken aan de slangklem. Moet er wel bij melden dat ik nog een electrische fan moet installeren. Temp heb ik overigens niet boven het midden laten komen 
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Koeling defender v8
klinkt een beetje als wat ik met mijn 4,6 had.... lucht in het systeem waardoor er drukopbouw ontstond en alle slangen keihard en bij de bovenste radiateurslang de koelvloeistof tussen slang en slangpilaar uit spoot...
hoe heb je ontlucht?
hoe heb je ontlucht?
gone
Re: Koeling defender v8
Niet echt.
Hoe kan ik dat doen?
Hoe kan ik dat doen?
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Koeling defender v8
ik had dus ook niets speciaal gedaan, gewoon gevuld, motor gestart, bijvullen als water zakt in tankje en dan buiten gezet om warm te draaien..... toen na een kwartiertje dus slangen keihard en bol, temp in het rood (luchtbel bij sensor) en straaltje tussen slangpilaar en slang bij radiateur...
zeker bij een 4,6 zie je dan al visioenen van nieuwe cilinderbussen plaatsen enzo.... tot iemand me er op wees dat dat gewoon lucht in het koelsysteem was..... kon niet geloven dat dat zoveel drukopbouw veroorzaakt... maar niet geschoten altijd mis...
toen heb ik het tankje losgeklikt (P38, bij andere modellen schroeven) en zo hoog mogelijk gehouden, motor gestart en toerental op dik 2000 rpm gezet, tankje blijven bijvullen als er luchtbellen omhoogkomen en het water zakt.... op gegeven moment zakt water niet meer, komen geen luchtbellen meer. Toen de motor een half uur stationair laten draaien en geheel probleemloos. Geen extreme drukopbouw, geen hoge temperatuur aanduiding binnen, niks....in de dagen daarna telkens als ik op de oprit bezig was de motor weer stationair laten draaien en na half uur tot uur kijken of ie nog steeds normale temperatuur had enzo..(moest toch oude benzine opstoken) en op de offroaddag in spaarnwoude ermee gereden, geen probleem.
Als je er mee kunt rijden zal gewoon warmrijden op enig toerental ook wel helpen denk ik.... stationair krijgt ie de lucht er in elk geval niet uit.
De man die mij de tip gaf (Peter de Koning, waar ik was om de automaat van de DSE te laten reviseren) ontlucht door het koelsysteem vacuum te zuigen en dat vacuum dan de koelvloeistof uit een vat te laten zuigen. Is hulptooltje voor in de handel, maar dat kost 160 euro..... prijzig voor één keer
zeker bij een 4,6 zie je dan al visioenen van nieuwe cilinderbussen plaatsen enzo.... tot iemand me er op wees dat dat gewoon lucht in het koelsysteem was..... kon niet geloven dat dat zoveel drukopbouw veroorzaakt... maar niet geschoten altijd mis...
toen heb ik het tankje losgeklikt (P38, bij andere modellen schroeven) en zo hoog mogelijk gehouden, motor gestart en toerental op dik 2000 rpm gezet, tankje blijven bijvullen als er luchtbellen omhoogkomen en het water zakt.... op gegeven moment zakt water niet meer, komen geen luchtbellen meer. Toen de motor een half uur stationair laten draaien en geheel probleemloos. Geen extreme drukopbouw, geen hoge temperatuur aanduiding binnen, niks....in de dagen daarna telkens als ik op de oprit bezig was de motor weer stationair laten draaien en na half uur tot uur kijken of ie nog steeds normale temperatuur had enzo..(moest toch oude benzine opstoken) en op de offroaddag in spaarnwoude ermee gereden, geen probleem.
Als je er mee kunt rijden zal gewoon warmrijden op enig toerental ook wel helpen denk ik.... stationair krijgt ie de lucht er in elk geval niet uit.
De man die mij de tip gaf (Peter de Koning, waar ik was om de automaat van de DSE te laten reviseren) ontlucht door het koelsysteem vacuum te zuigen en dat vacuum dan de koelvloeistof uit een vat te laten zuigen. Is hulptooltje voor in de handel, maar dat kost 160 euro..... prijzig voor één keer
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten