Losmaken "castellated" moer in versnellingsbak
Losmaken "castellated" moer in versnellingsbak
Om een overdrive te installeren moet ik de "castellated" moer in de versnellingsbak losmaken. Er bestaat speciaal gereedschap voor maar die heb ik niet. Er wordt regelmatig aangegeven dat dit ook te doen is door met een hamer en een schroevendraaier de moer los te tikken. De borg ring heb ik weggehaald en ik probeer hem de goede kant op te draaien (tegen de klok in) maar ik krijg hem niet los. De moer begint kapot te gaan waar ik er tegen sla. Heeft er hier iemand een oplossing voor?
- GJ Disco 300 Tdi
Re: Losmaken "castellated" moer in versnellingsbak
dikke hamer of iets anders massiefs aan de ene kant, en met een normale hamer aan de andere kant slaan misschien?
dan kan ie nog wel ns los komen.
moet je toevallig niet de andere kant op draaien? net als bij de track rod end's of hoe die dan ook heten in NL.
dan kan ie nog wel ns los komen.
moet je toevallig niet de andere kant op draaien? net als bij de track rod end's of hoe die dan ook heten in NL.
Disco 1994 300TDI
even voor de compleetheid. je hebt het over een LT76 bak van een ?? series..
je draait in ieder geval de juiste kant op en als het goed is. ik begrijp uit je verhaal dat het borgingsplaatje al terug getikt hebt, maar die ring kan op drie plekken in de kroonmoer pakken. er zitten namelijk drie lepjes aan. dus dat is wel handig om te controleren. verder als je hem aan een kant kapot dreigt te tikken, moet je even de as draaien (moet je toch even toen om te controleren of er niet nog meer borgplaatjes in de kroonmoer getikt zijn.) daarna zou hij zo los moeten komen.
tenminste dat was in ons geval het geval.
je draait in ieder geval de juiste kant op en als het goed is. ik begrijp uit je verhaal dat het borgingsplaatje al terug getikt hebt, maar die ring kan op drie plekken in de kroonmoer pakken. er zitten namelijk drie lepjes aan. dus dat is wel handig om te controleren. verder als je hem aan een kant kapot dreigt te tikken, moet je even de as draaien (moet je toch even toen om te controleren of er niet nog meer borgplaatjes in de kroonmoer getikt zijn.) daarna zou hij zo los moeten komen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
piet_g schreef:even voor de compleetheid. je hebt het over een LT76 bak van een ?? series..
Er zitten inderdaad 3 lipjes aan het borgplaatje,maar 1 daarvan wordt gebruikt om de moer te borgen.
De andere twee lipjes wijzen de andere kant op en vallen in spiebanen in het tandwiel.
Groet,
Eric.
dank voor alle reacties.
Het gaat om een series 3, typenummer van de bak weet ik niet uit mijn hoofd maar het is een 88" diesel uit 1982.
De borgingsplaatjes van de ring erachter heb ik bekeken, 1 ervan heb ik teruggebogen zodat de moer vrij kan draaien en de andere zitten niet in de weg.
Ik ga nog een poging doen en zal de as draaien zodat ik aan verschillende kanten een tik kan geven.
Het gaat om een series 3, typenummer van de bak weet ik niet uit mijn hoofd maar het is een 88" diesel uit 1982.
De borgingsplaatjes van de ring erachter heb ik bekeken, 1 ervan heb ik teruggebogen zodat de moer vrij kan draaien en de andere zitten niet in de weg.
Ik ga nog een poging doen en zal de as draaien zodat ik aan verschillende kanten een tik kan geven.