Advies gevraagd,
Wij hebben een def.90 uit 2004 die we vooral gebruiken als reis/off road auto, roofrack, daktent, extra diesel enz. een aardig gewicht zo bij elkaar.
In 2011 waren de originele veren en schokbrekers op, hebben toen Old man emu set medium load 2 inch verhoogd er onder laten zetten. Na nog geen 2 jaar moesten de achter veren vervangen worden omdat die al op waren (zijn vervangen door terra firma heavy load veren 2 inch verhoogd TF027V) . Nu zijn we terug van een prachtige vakantie in Wales en daar brak van de linkse schokbreker achter, de bovenste bevestigings ring af.
Wat is nu verstandig om te doen? de schokbreker laten lassen en de andere na laten kijken op breuk of nieuwe schrokbrekers? zo ja welke dan? er zitten nog oude bumpstops op voor en achter (die zijn niet vervangen bij de 2inch verhoging) kan dat de oorzaak zijn van de kapotte schokbreker???
Graag hoor ik jullie advies, mening, ideeën.
Alvast hartelijke dank Aad
Schokbrekers
Schokbrekers
Met vriendelijke groet, Aad & Marieke C.
“The World is a book, and those who do not travel read only a page.” St. Augustine
Defender 90 TD5 2004.
“The World is a book, and those who do not travel read only a page.” St. Augustine
Defender 90 TD5 2004.
-
Roger B.
Re: Schokbrekers
die TF is dus nog geen jaar oud?? wat zegt je leverancier daar dan van? lijkt me toch garantie?? dus er aan lassen zou het zeer zeker niet worden bij mij.
bij op eigen kosten vernieuwen zou je kunnen overwegen of je dezelfde wil of toch iets anders.
maar ik zou een nieuwe willen van TF, bij voorkeur twee omdat die ander al een jaartje slijtage gehad heeft
bij op eigen kosten vernieuwen zou je kunnen overwegen of je dezelfde wil of toch iets anders.
maar ik zou een nieuwe willen van TF, bij voorkeur twee omdat die ander al een jaartje slijtage gehad heeft
gone
-
Landmarcs
Roger B.
Ik lees dat er in 2011 OME schokdempers op gegaan zijn. Twee jaar blijft erg snel qua stukgaan.
Groeten MarcS
Ik lees dat er in 2011 OME schokdempers op gegaan zijn. Twee jaar blijft erg snel qua stukgaan.
Groeten MarcS
-
Roger B.
en ik lees dat die er na 2 jaar vanaf gingen voor Terra Firma....
maar het kan natuurlijk dat hij toen alleen de veren vervangen heeft en niet de dempers
gone
Word langzamerhand een riedeltje afscheurende schokbrekers van Tf. Zou dit een bigbore zijn of zo een pro sport? Ik gok de eerste.
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Ja heb het zo te zien niet heel overzichtelijk opgeschreven.
Mei 2011: Old man emu set medium load 2 inch verhoogd er onder laten zetten veren en schokbrekers (de bumpstops orgineel laten zitten was niet nodig, werd er verteld)
Jan 2013: de achter veren zijn al doorgezakt laten vervangen door terra firma heavy load veren 2 inch verhoogd (TF027V)
Sept 2013 : achter schokbreker breekt af (de old man emu uit Mei 2011).
Maar de vraag blijft: wat is nu verstandig om te doen????
Old man emu veer laten lassen.
2 inch verhoogde bumpstops.
Andere veren achter, maar welke dan??
Andere iedeeën, van harte welkom.
Alvast bedankt, groet Aad
Mei 2011: Old man emu set medium load 2 inch verhoogd er onder laten zetten veren en schokbrekers (de bumpstops orgineel laten zitten was niet nodig, werd er verteld)
Jan 2013: de achter veren zijn al doorgezakt laten vervangen door terra firma heavy load veren 2 inch verhoogd (TF027V)
Sept 2013 : achter schokbreker breekt af (de old man emu uit Mei 2011).
Maar de vraag blijft: wat is nu verstandig om te doen????
Old man emu veer laten lassen.
2 inch verhoogde bumpstops.
Andere veren achter, maar welke dan??
Andere iedeeën, van harte welkom.
Alvast bedankt, groet Aad
Met vriendelijke groet, Aad & Marieke C.
Defender 90 TD5 2004.
Defender 90 TD5 2004.
- JoostKenya
Je kunt de demper op zich wel lassen. Het oog zit aan het eind van de zuigerstang en er is geen probleem het hitte, olie en seals. Wel netjes lassen natuurlijk.
Welk type was het precies? Was het soms Nitrocharger N44?
Ik heb zelf voor een dergelijke toepassing op een 110, goede ervaring met de OME Nitrochargers N44. De N44 is ook iets langer dan de standaard dempers en passen op zich goed bij een 2'' lift. (Voor een 90 is het misschien wel wat zwaar gedempt.)
Een oog breekt denk ik af doordat de veer ver ingeveerd is en daarna in 1 keer zonder wieldruk uitveert (bijvoorbeeld doordat de weg opeens weg is?) Als de dempers dan net wat kort zijn (door de 2'' verhoging?) en de veren zijn ook nog eens heavy duty, dan krijgt het oog een grote trekkracht te verduren. In dit geval is de bumpstop denk ik niet het probleem.
Het kan gewoon pech zijn. Bij mij is ook een keer een oog van een vrij nieuwe N44 afgebroken is. Die heb ik toen vervangen en vervolgens 100.000 kilometer op hele slechte wegen gereden zonder problemen. Dempers waren toen nog prima, maar ik wilde iets nieuws. Ze zitten nu onder onze Safari Landrover.
OMEs zijn tegenwoordig stukken duurder dan 5 jaar gelden toen ze gewoon voor 57 Euro op de Paddock site stonden. Je kunt daarom ook de de Koni Heavy Track Raid proberen. Maar dan moet je wel goed opletten of die Konis samengaan met een 2'' lift (er staat me bij dat ze net wat kort zijn of dat er twee types zijn of zoiets).
Welk type was het precies? Was het soms Nitrocharger N44?
Ik heb zelf voor een dergelijke toepassing op een 110, goede ervaring met de OME Nitrochargers N44. De N44 is ook iets langer dan de standaard dempers en passen op zich goed bij een 2'' lift. (Voor een 90 is het misschien wel wat zwaar gedempt.)
Een oog breekt denk ik af doordat de veer ver ingeveerd is en daarna in 1 keer zonder wieldruk uitveert (bijvoorbeeld doordat de weg opeens weg is?) Als de dempers dan net wat kort zijn (door de 2'' verhoging?) en de veren zijn ook nog eens heavy duty, dan krijgt het oog een grote trekkracht te verduren. In dit geval is de bumpstop denk ik niet het probleem.
Het kan gewoon pech zijn. Bij mij is ook een keer een oog van een vrij nieuwe N44 afgebroken is. Die heb ik toen vervangen en vervolgens 100.000 kilometer op hele slechte wegen gereden zonder problemen. Dempers waren toen nog prima, maar ik wilde iets nieuws. Ze zitten nu onder onze Safari Landrover.
OMEs zijn tegenwoordig stukken duurder dan 5 jaar gelden toen ze gewoon voor 57 Euro op de Paddock site stonden. Je kunt daarom ook de de Koni Heavy Track Raid proberen. Maar dan moet je wel goed opletten of die Konis samengaan met een 2'' lift (er staat me bij dat ze net wat kort zijn of dat er twee types zijn of zoiets).