Een vraagje voor de EFI kenners...
We hebben net een 3,9 hotwire injectie ingebouwd in een defender. De set komt uit een RRC.
-Zodra we 12 volt op de bruine draad in de multiplug van de kabelboom aansluiten zetten schakelt het hoofdrelais in. Klopt dit? Of hoort deze alleen te klikken als de auto op contact gezet wordt?
-Als ik de geschakelde plus aansluit (dus alsof ik de auto op contact zet) op de wit/grijze draad gebeurt er niets. De brandstofpomp gaat niet draaien. Het brandstofpomprelais krijgt geen massa van de ecu op de blauw/paarse draad. Als ik hier handmatig massa op zet klikt het relais en gaat de pomp draaien. Deze slaat dan natuurlijk niet na een paar seconden af. Volgens de documentatie zou de ecu massa moet schakelen via pin 16 van de ecu, dit gebeurt dus niet.
-Als ik start terwijl ik deze tijdelijk massa heb aangesloten zodat de brandstofpomp draait heb ik netjes een vonk maar geen inspuiting. De injectoren hebben allemaal netjes 12v, maar de min-puls wordt niet afgegeven door de ecu. Ik heb een led gemonteerd over de injectoren, er gebeurt niets.
-De draad vanaf de min van de bobine via de weerstand naar de ecu is aangesloten.
-De tune weerstand is aanwezig
-ik heb de draad die controleert of de bak in P staat met massa verbonden.
-ik heb de ECU opengemaakt, alle banen op de printplaat doorgemeten, en de ecu in een andere auto geprobeerd. Dan start de auto dus de ecu lijkt in orde.
-ik heb alle massapunten gecontroleerd.
Ik weet niet meer goed wat ik nu nog kan controleren of proberen. Hopelijk heeft iemand een idee of een tip!
Krijg 3.9 EFI niet aan de praat.
- RobStewart
Re: Krijg 3.9 EFI niet aan de praat.
Ok a couple of questions, what tank and pump are you using ? and from which build year ?
Rob
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Hi Rob, ik weet het jaar niet zeker, ik denk 1992. Ik heb een mailtje gestuurd naar de verkoper van de set, maar hij heeft nog niet gereageerd.
Ik gebruik een stalen range rover tank met ingebouwde pomp. Als ik aarde op het brandstofrelais zet start de pomp, en hij heeft veel druk.
Ik gebruik een stalen range rover tank met ingebouwde pomp. Als ik aarde op het brandstofrelais zet start de pomp, en hij heeft veel druk.
De bijgeleverde ecu had de verkoper op de plank liggen. Zijn er verschillende typen 14cux ecu's? Zouden deze verschijnselen kunnen voorkomen als de ecu uit een ander jaar komt?

- RobStewart
The full 1992 Lucas 14CUX Electronic Troubleshooting Manual (all 37 pages) is on the Kennisbank http://lrch.nl/kennisbank/1992-lucas-14cux-etm have a look through there, it has not only the description and operation, circuit diagrams but also the pin point tests which should help you determine the problem.
Rob
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Hi Rob,
Dank je wel, die (en nog een paar andere) PDF's had ik al gelezen. Ik heb alle tests doorlopen, alles lijkt goed, behalve dus dat hij geen massa geeft aan brandstofrelais en injectoren.
Ik ben al meer dan een week fulltime bezig, en sta op het punt maar carburateurs te plaatsen.
Het gaat om de auto van Cees Beemsterboer, dat is geloof ik een bekende van je?
Dank je wel, die (en nog een paar andere) PDF's had ik al gelezen. Ik heb alle tests doorlopen, alles lijkt goed, behalve dus dat hij geen massa geeft aan brandstofrelais en injectoren.
Ik ben al meer dan een week fulltime bezig, en sta op het punt maar carburateurs te plaatsen.
Het gaat om de auto van Cees Beemsterboer, dat is geloof ik een bekende van je?
- RobStewart
one-ten schreef:Het gaat om de auto van Cees Beemsterboer, dat is geloof ik een bekende van je?
Yes, I know Cees and the vehicle very very well(I have some photos in my archive). I'll have a think about the problem and get back to you (been a long weekend)
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
We hebben zijn auto net gedeeltelijk gerestaureerd. O.a. een nieuw Marsland Chassis. De 3.5 bleek toch niet best meer te zijn en toen hij ook nog een lekke koppakking kreeg hebben we een 3.9 ingebouwd met automaat. Op zich zouden we wel carburateurs kunnen plaatsen, het is toch wel een hele vooruitgang tov de 3.5 maar injectie loopt toch wel iets mooier.
Het zou fijn zijn als je nog een goede tip hebt, maar doe rustig aan. Ik ga even twee dagen aan een ander auto werken om de gedachten te verzetten...
Het hele project (behalve de inbouw van 3.9 en automaat) is nog op internet te vinden als je het leuk vindt:
http://www.one-ten.nl/#/Huidig%20project/1985%20110%20Stationwagon%20V8/

Het zou fijn zijn als je nog een goede tip hebt, maar doe rustig aan. Ik ga even twee dagen aan een ander auto werken om de gedachten te verzetten...
Het hele project (behalve de inbouw van 3.9 en automaat) is nog op internet te vinden als je het leuk vindt:
http://www.one-ten.nl/#/Huidig%20project/1985%20110%20Stationwagon%20V8/

Kan het zijn dat ik een verkeerd type 14cux ecu heb? Er bestaan verschillende PRC nummers, of zijn deze altijd uitwisselbaar?
Is er iemand die een 3.9i heeft en eens zou kunnen controleren of het hoofdrelais klikt zodra de accu wordt aangekoppeld in de auto?
Is er iemand die een 3.9i heeft en eens zou kunnen controleren of het hoofdrelais klikt zodra de accu wordt aangekoppeld in de auto?
De auto loopt gelukkig weer.
Er bleek een fout in de kabelboom te zitten. Andrew Colville had nog een kabelboom liggen, die hebben we bij hem in Weert gemonteerd en de motor startte meteen...
Er bleek een fout in de kabelboom te zitten. Andrew Colville had nog een kabelboom liggen, die hebben we bij hem in Weert gemonteerd en de motor startte meteen...