hoi,
ik ben aan het rondkijken naar geluidsisolatie voor een 110 SW. het gaat dan voornamelijk om voorin de auto. Op dit moment liggen er een paar matten op de grond voorin en zit er een mat om de tunnel bij de versnellingspook. Wat we voornamelijk horen tijdens het rijden is het gieren van de versnellingsbak en tussenbak (vanaf een ong. 65 km/h).
het beste is denk ik om de hele firewall, voetenbakken, versnellingsbaktunnel en seatbase te isoleren, maar wat is nu de beste oplossing, (voor een betaalbare prijs).
heb wat rond zitten neuzen op het www en er is natuurlijk van alles mogelijk oa. exmore matten systeem (500,-) en dynamat systeem (ok al gauw 400,- euro) en nog veel meer.
nu was ik benieuwd naar ervaringen en tips van mensen hier. en misschien filmpjes van mensen met voor en na geluid in een defender. (kon ik niet vinden, zal wel met mijn neus gekeken hebben)
groet Martijn.
Geluids isolatie....?
- mphoogeveen
Geluids isolatie....?
Groet Martijn.
Land Rover Defender 110 county 1984 (Import uit UK 2012), 6 cilinder Nissan LD28 motor (origineel vermoedelijk V8 geweest)
c.v. http://martijnhoogeveen.nl
Land Rover Defender 110 county 1984 (Import uit UK 2012), 6 cilinder Nissan LD28 motor (origineel vermoedelijk V8 geweest)
c.v. http://martijnhoogeveen.nl
-
Lucas van Lierop
Re: Geluids isolatie....?
Ook niet goedkoop maar waar ik momenteel mee bezig ben:
Opstaande wanden (tunnel, schutbord etc.) met Neopreen
https://shop.landreiziger.nl/materialen ... -3-mm.html
Vloer
Op de bodem:
http://www.rubbermagazijn.nl/collectie/ ... 50mtr.html
Daar overheen:
Grijze vloerbedekking van de Kwantum
Groet
Lucas
Opstaande wanden (tunnel, schutbord etc.) met Neopreen
https://shop.landreiziger.nl/materialen ... -3-mm.html
Vloer
Op de bodem:
http://www.rubbermagazijn.nl/collectie/ ... 50mtr.html
Daar overheen:
Grijze vloerbedekking van de Kwantum
Groet
Lucas
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org
niet al teveel werk van maken. Standaard matten zijn al sterk reducerend en het laatste beetje geluid is het moeilijkst weg te halen. Verder komt de meeste herrie toch van windgeruis en vaak ook de bandjes, die zijn niet bepaald geruisloos.
Martin
Martin
Nou, daar ben ik het dus absoluut niet mee eens!! Bij mijn 130 (2008) lagen standaard matten met een extra onderlaag, maar dat doet nauwelijks iets aan isolatie. Ik heb de tunnel, de seatbase, achterwand, deuren, schutbord, dak, stijlen en de vloeren geïsoleerd met neopreen en dat scheel gigantisch!
Zelfs met muds is het op de snelweg rustig.
(alleen jammer dat ik die geïsoleerde en gemodificeerde seatbase verkocht heb en nu op een holle herriebak zit tot de nieuwe klaar is)
Zelfs met muds is het op de snelweg rustig.
(alleen jammer dat ik die geïsoleerde en gemodificeerde seatbase verkocht heb en nu op een holle herriebak zit tot de nieuwe klaar is)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Dag Martijn,
Ik heb in mijn 110HardTop "E"type - dus met alleen rubber matten op de vloer matten pasgesneden uit een Genemuider-product "Multirib" (kijk bij Matros).
Deze Multirib matten zijn niet stuk te krijgen (al tien jaar, zelfs niet onder het gaspedaal) en hebben naast dus een schier onverslijtbare rib-pool een taaie rubben onderlaag. Ik heb van deze matten ook een deel voor in de voetenbak gsneden en dit dempt in ieder geval veel. Misschien wordt het nog stiller als ik de seat-base zou isoleren maar het is nu al zo stil dat boven de 100-110 km/u het windgedruis de overhand neemt (ik heb het gevoel dat de Puma-neus meer herrie maakt (of door zijn "aerodynamiek" herrie verderop veroorzaakt).
Wat verder erg nuttig bleek was een kieren-jacht: Zitten er gaatjes en/of kieren in de (deur) rubbers dan hoor je het buitengeluid gewoon direct.
Bij mijn vorige auto bleek bijv. een dikke streep kit tussen vloer en Rock-Sliders (oftewel Jackable Sills) ook veel te helpen. Het geruis van onder de auto vond kennelijk een weg onder de deur door, een weg die na het afkitten veel langer werd (en misschien wel ± afgesloten werd). Een heel kleine maar venijnige geluidsbron bleek een klein lichtpuntje achter het deurrubber te zijn daar waar de HardTop met rubberband op de laadbak zat: daar miste net een paar mm rubberband maar dus genoeg voor veel herrie (en bij de juiste wind ook veel koude).
Groeten MarcS
Ik heb in mijn 110HardTop "E"type - dus met alleen rubber matten op de vloer matten pasgesneden uit een Genemuider-product "Multirib" (kijk bij Matros).
Deze Multirib matten zijn niet stuk te krijgen (al tien jaar, zelfs niet onder het gaspedaal) en hebben naast dus een schier onverslijtbare rib-pool een taaie rubben onderlaag. Ik heb van deze matten ook een deel voor in de voetenbak gsneden en dit dempt in ieder geval veel. Misschien wordt het nog stiller als ik de seat-base zou isoleren maar het is nu al zo stil dat boven de 100-110 km/u het windgedruis de overhand neemt (ik heb het gevoel dat de Puma-neus meer herrie maakt (of door zijn "aerodynamiek" herrie verderop veroorzaakt).
Wat verder erg nuttig bleek was een kieren-jacht: Zitten er gaatjes en/of kieren in de (deur) rubbers dan hoor je het buitengeluid gewoon direct.
Bij mijn vorige auto bleek bijv. een dikke streep kit tussen vloer en Rock-Sliders (oftewel Jackable Sills) ook veel te helpen. Het geruis van onder de auto vond kennelijk een weg onder de deur door, een weg die na het afkitten veel langer werd (en misschien wel ± afgesloten werd). Een heel kleine maar venijnige geluidsbron bleek een klein lichtpuntje achter het deurrubber te zijn daar waar de HardTop met rubberband op de laadbak zat: daar miste net een paar mm rubberband maar dus genoeg voor veel herrie (en bij de juiste wind ook veel koude).
Groeten MarcS
Ik heb de footwells, de vloer en de seatbase bekleed met 4 mm Vibraflex van Merford.
Het plafond met 1 laag Landreiziger Neopreen en 5 mm Technocell.
Het geluid werd wel een heel stuk minder maar persoonlijk had ik meer effect verwacht.
Het plafond met 1 laag Landreiziger Neopreen en 5 mm Technocell.
Het geluid werd wel een heel stuk minder maar persoonlijk had ik meer effect verwacht.
-
Lucas van Lierop
tinus schreef:niet al teveel werk van maken.Martin
Hoezo, misschien wil hij (en anders wij wel!) gewoon graag een stille auto i.p.v. een rammelhok. Ik ga er dus zoals gezegd flink werk van maken.
Lucas van Lierop schreef:Hoezo, misschien wil hij (en anders wij wel!) gewoon graag een stille auto i.p.v. een rammelhok. Ik ga er dus zoals gezegd flink werk van maken.
Like!
-
Lucas van Lierop
Mmm ik heb inmiddels mijn rol rubbergranulaat binnen, 5x1.5 meter en dan 2 cm dik, dat weegt iets meer dan ik had gedacht +/- 80 kilo. Nou hoeft niet alles in de auto dus dat scheelt weer maar ik denk dat dit heel wat gerammel etc tegen gaat houden.
-
Landmarcs
Lucas van Lierop schreef:Mmm ..... rol rubbergranulaat .... 5x1.5 meter en 2 cm dik, ..... ± 80 kilo.
I know, I know.
Een vriendin, zangeres, had een partijtje rubbergranulaat rollen gekocht om op de vloer van haar oefenruimte/les-studio te leggen -- Tussen de bogen, onder het spoor westelijk van A'dam-Centraal < http://www.muziekacademie.com/ >, en ze wist wel wie ze vroeg om het te leggen.
De eerste rol die ik naar binnen rolde ging direct door het trapje dat de afstap comfortabel maakte (dus dat gaf direct nog een extra klusje.
Wel makkelijk leggen, gewoon een grote legen rechthoekige ruimte, en gelukkig weinig snijverlies (en vooral ook gelukkig weinig snijden want best solide spul).
En ... het maakte een heel verschil met de oorspronkelijk nogal elementaire beton-tegelvloer. Qua geluid ... je hebt er nog steeds met de regelmaat van het spoorboekje het te-boem te-boem te-boem.
Groeten MarcS