Hoi allen,
Om maar gehoor te geven aan de vraag in de kroeg of meelezers hier op het forum wat vaker iets van zich willen laten horen, en dan met name met techniek topics, bij deze.
Onder de auto liggende vielen mij een paar zaken op aan de onderzijde van mijn versnellingsbak (r380 defender 110 TD5 1999).
Nu de volgende vragen...
Is de vierkante dop midden onder de waadplug?
Wat is dan het gat met draad er in aan de zijkant van de bak boven in de foto?
Tegen de pakking aan, zit ook een gat midden onder de bak, dit heeft een beetje een vreemde vorm, Hoort dit zo?
Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Groeten,
Jasper
versnellingsbakvraagjes
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: versnellingsbakvraagjes
ja vierkantkop bout is waadplug....permanent laten zitten geeft gevaar dat je lekkages niet of laat opmerkt.
de rest is moeilijk te zien wat je bedoeld
de rest is moeilijk te zien wat je bedoeld
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: versnellingsbakvraagjes
Roger B. schreef:ja vierkantkop bout is waadplug....permanent laten zitten geeft gevaar dat je lekkages niet of laat opmerkt.
de rest is moeilijk te zien wat je bedoeld
Bij de Td5 zegt het Fµck¡ng manual dat je die plug alleen zo nu en dan ter controle moet loshalen.
Kennelijk vertrouwde de constructeur de oliekeringen meer als bij de Tdi waar je de waadplug alleen voor het waden moest inschroeven.
Voordeel is in ieder geval dat je niet gauw te laat bent met het inschroeven (maar wellicht wel te laat bij het eruitschroeven).
Groeten MarcS
Re: versnellingsbakvraagjes
De Td5 heeft 2 waadpluggen
Waarom? Omdat het kan. 
Re: versnellingsbakvraagjes
Waad plug of niet, naast de waad plug zie je recht hoekige uitsparing deze is ook open. Hier door kan de "lekkage" ook weg lopen.
Groeten Jan
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Re: versnellingsbakvraagjes
Dat vierkante gat was me inderdaad ook al opgevallen. Maar dat is dan weer niet af te sluiten, de waadplug(gen) hebben dan weer niet zo veel nut, wel?
Re: versnellingsbakvraagjes
In dit gat zou dus ook een waadplug moeten?
Waar is dat gat goed voor dan? tegen de tijd dat de olie er daar uit zou moeten ontsnappen zou de halve koppelingsplaat al onder de olie staan, toch?
Waar is dat gat goed voor dan? tegen de tijd dat de olie er daar uit zou moeten ontsnappen zou de halve koppelingsplaat al onder de olie staan, toch?
Re: versnellingsbakvraagjes
@roger, zo duidelijker wat ik bedoel?
Re: versnellingsbakvraagjes
In dat gat waar niets in zit moet een zelfde "vierkante" bout als in dat andere gat. Waar dat vierkante spleetje voor is, weet ik ook niet.
Bij een 200tdi moet je in het vliegwiel een pennetje duwen als je de distributieriem wilt vervangen; misschien heeft die vierkante bout bij een td5 wel dezelfde functie. Die heeft echter een ketting, dus zal dat niet zo vaak nodig zijn. Is maar giswerk.
Verder lijkt het mij lekker als die gaten gewoon open zijn; de bagger kan erin, maar ook weer snel eruit. Dat wil je niet de hele tijd in dat vliegwielhuis.
Bij een 200tdi moet je in het vliegwiel een pennetje duwen als je de distributieriem wilt vervangen; misschien heeft die vierkante bout bij een td5 wel dezelfde functie. Die heeft echter een ketting, dus zal dat niet zo vaak nodig zijn. Is maar giswerk.
Verder lijkt het mij lekker als die gaten gewoon open zijn; de bagger kan erin, maar ook weer snel eruit. Dat wil je niet de hele tijd in dat vliegwielhuis.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten