Waar greenlanen in Tsjechie?

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Roamer

Waar greenlanen in Tsjechie?

Berichtdoor Roamer » 09 Sep 2013, 10:18

Hey mensen,

Zit deze week nog in het Tsjechische Zuid-Bohemen. Iemand enig idee waar je leuk kunt rijden? Het ziet er hier allemaal errug aantrekkelijk uit, maar ja...
Heb hier al gevraagd, maar kom er niet echt uit.
Percy

Series 3 Lightweight diesel

Disco 2

marcenvon

Re: Waar greenlanen in Tsjechie?

Berichtdoor marcenvon » 09 Sep 2013, 11:58

In Tsjechië is het niet toegestaan om te greenlanen. De boetes zijn ook niet misselijk, kunnen oplopen tot 2000 euro.
Maar zolang er geen verboden in te rijden voor motorvoertuigen bord staat kun je de gok wagen.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Sep 2013, 12:26

Het is weliswaar 12 jaar geleden dat wij daar waren maar toen mocht je overal rijden als er geen verbodsborden stonden. Dat hebben we dan ook volop gedaan ondanks dat we toen nog in een Golf stuurden. :) :)

Het is diep in de bossen geweldig mooi en het is zeker de moeite waard om daar rond te rijden. Zeker als je een fatsoenlijke wagen bij hebt en niet ieder leuk pad voorbij moet laten gaan!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 09 Sep 2013, 12:37

Klopt Edward, wij zijn er deze zomer geweest, in Zuid-Tsjechië en Noord-Tsjechië. In het zuiden heb ik ook redelijk wat in de bossen gereden, maar je loopt wel een risico. Waar ik gereden heb was actief bosbouwgebied, daar zijn ze iets minder streng in het weekend en kun je af en toe nog wel een weggetje zonder verbodsbord vinden. De campingeigenaar reed zelf in een RRS van een jaar oud en reed geregeld een rondje door het bos.

In het noorden was het veel lastiger omdat daar veel mountainbikeroutes waren, daar mocht je zelfs zonder vergunning niet met je paard in het bos rijden. De boswachterij was daar ook zeer alert op greenlanen.

Het enige voordeel is dat de wetshandhaving redelijk corrupt is, dus de boete kan dan ontweken worden. Maar dan nog kost je het dan minimaal 1000 euro. De vraag is of je dat er voor over hebt.

Marc
110CS TD5 uit 2002

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Sep 2013, 13:32

marcenvon schreef:In Tsjechië is het niet toegestaan om te greenlanen. De boetes zijn ook niet misselijk, kunnen oplopen tot 2000 euro.
Maar zolang er geen verboden in te rijden voor motorvoertuigen bord staat kun je de gok wagen.

Tja, ik was een paar jaar geleden met een Tsjechische natuurbeschermer in reservaatsgebied (ZO Tsjechië ofwel Moravië) en die keek niet op toen er een RangeRover stopte tussen de orchideeën om een serie trouwfoto's te maken. Het mocht niet ... maar vloeken mocht ook niet.
Bij een andere excursie gingen we naar het tot aan de wende verboden grensgebied. De gids (inmiddels met een nederlander getrouwd en ook geëmigreerd) had nog een oude, verlopen onderzoeksvergunning en zei: "Een extra auto kunnen we wel doen, liever geen optocht met NL auto's." , dus bij het verbodsbord mijn laadbak volgeladen en de overige auto's dus netjes legaal achtergelaten. Ook hier geen enkel probleem. (En daar uiterst interessante hardhout-ooibossen gezien, meer "oer" als het oerbos in O-Polen.)

Sowieso had ik toen niet de indruk dat de Tsjechische politie snel klaar stond met een (al dan niet corrupt) bonnen boekje -- in Polen en Hongarije was dat wel anders.

Groeten MarcS

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 09 Sep 2013, 13:51

We zijn tussen die twee Tsjechische campings ook nog een paar dagen in ZW-Polen geweest, maar daar werd juist weer minder moeilijk over greenlanen/off-roaden gedaan. Sterker nog, niet ver van onze laatste camping in Tsjechië zit een pension die 4x4 trips regelt, hij zit vlakbij de Poolse grens en gaat daar naar toe voor zijn uitstapjes.

Marc
110CS TD5 uit 2002

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Sep 2013, 15:22

marcenvon schreef:We zijn tussen die twee Tsjechische campings ook nog een paar dagen in ZW-Polen geweest, maar daar werd juist weer minder moeilijk over greenlanen/off-roaden gedaan. Sterker nog, niet ver van onze laatste camping in Tsjechië zit een pension die 4x4 trips regelt, hij zit vlakbij de Poolse grens en gaat daar naar toe voor zijn uitstapjes.

Marc

Ja, ik denk ook dat het in Polen wel weer makkelijker is van de verharde wegen af te gaan, zeker in vergelijk met bijv de Tsjechische kant van het Reuzengebergte (sowieso waren er - althans wat langer geleden - in Polen genoeg "gewone" wegen die zelfs met goed weer met een "luxe wagen" al een uitdaging waren).

Ik doelde erop dat ik zowel in Polen als in Hongarije heb meegemaakt dat de politie gewoon klaar staat om een buitenlander een boete aan te smeren.
Lang geleden in Polen op een van de toen weinige autowegen, een absurde snelheidsbeperking bij een korte wegversmalling en toen dus een bon (van omgerekend 12 gulden - en dit betrof verder een heel eerlijke bon met bijbehorend papierwerk). Een aantal jaren later, de stad uit, al lang buiten bebouwde kom, althans visueel, zodanig ver dat zelfs mijn wederhelft zei: je mag hier toch wel harder .... en toen wilden ze een serieus bedrag hebben voor weinig km te hard, en dat bleek onderhandelbaar en zonder eerlijk papierwerk. Van een heel eerlijke en geëmigreerde Pool hoorde ik dat dat schering en inslag was: vreemd kenteken gewoon beboeten en liefst geheel zwart (hij schold ze dan de huid vol en betaalde).
In Hongarije iets dergelijks, wellicht iets minder corrupt, maar ook om 10 uur 's ochtends een controle op alles incl alcohol, zelfs een APK-keuring wilden ze zien (na lang zoeken mocht ik zonder bon verder), maar kort daarna op een doorgaande weg zou ik te hard gereden hebben - nooit een bord gezien, en ook de dagen daarna stond het er niet .... maar gelukkig een bescheiden bedrag 15 Euro oid .. dus dan voel je je niet zo erg gen@@id,
In Tsjechië reed ik gewoon min of meer zoals de Tsjechen zelf, dwz net iets minder als een coureur en nooit iets van controle laat staan bonnen gezien. Misschien bot geluk ? Gezien het weggedrag van de Tsjechen zelf denk ik dat niet: ze rijden gewoon goed door, vaak harder als mag, maar meestal wel tamelijk oplettend (alleen het door bochten en over de top inhalen was niet mijn ding ... gelukkig nooit iemand zo tegengekomen op de foute weghelft).

Groeten MarcS

Roamer

Berichtdoor Roamer » 09 Sep 2013, 21:51

Bedankt voor de info. Ik ga gewoon een "weggetje" in zonder bord en gebruik m'n gezond verstand.
Overigens vind ik ze hier juist heel netjes rijden. De enige die net in een bocht, over een heuveltje op onze weghelft bevond was een politieauto...(zonder toeters en bellen wel te verstaan)
Percy

Series 3 Lightweight diesel

Disco 2

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Sep 2013, 22:50

Roamer schreef:Bedankt voor de info. Ik ga gewoon een "weggetje" in zonder bord en gebruik m'n gezond verstand.
Overigens vind ik ze hier juist heel netjes rijden. De enige die net in een bocht, over een heuveltje op onze weghelft bevond was een politieauto...(zonder toeters en bellen wel te verstaan)

Ik denk dat ik me niet duidelijk heb uitgelaten mbt de Tsjechen.

Netto pakt het verkeersbeeld aardig "netjes" uit, dwz niet echt vlgs de borden maar zoals ik al zei nogal vlot maar wel prettig oplettend (en ook niet erg hanig) alleen dus dat wat optimistsiche inhalen, dat zou wat mij betreft iets terughoudender mogen.
Je zou kunnen zeggen dat de rijstijl aardig in de buurt komt van de Franse (of Zwitserse) je geeft ruimte als het nodig of handig is en je neemt ruimte als het kan (en soms iets meer).

Zowel in Polen als Hongarije vond ik de rijstijl een stuk chaotischer: soms volmaakt onbenullig, soms volmaakt bezopen, verder anarchistisch met dien verstande dat je de sterkste/grootste beter voorrang geeft. Een aantal jaren terug was een te grote/te dure auto met groot licht en de middenstreep tussen de wielen in Polen het signaal om ruimte te maken. Zoiets heb ik in Tsjechië nooit gezien.

Groeten MarcS

PS Wat wellicht bijdraagt aan het voorspelbaarder rijgedrag in Tsjechië is het auto-park: Verreweg het beste/modernste en vooral zonder APK-disasterzones.

Terug naar “Reizen”