De 90 (TD5) begint sinds kort geweldig te schudden in het stuur bij pakweg 80km/h (soms; niet altijd).
Wiellagers zijn in orde, sporing ook. Dan blijft over (denk ik) de stuurdemper.
Maar hoe is dat te checken?? Of domweg vervangen?
stuurgedrag 90
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: stuurgedrag 90
balanceren van de wielen?
de stuurdemper dient stuurbewegingen te dempen, maar trillingen bij bepaalde snelheden worden er niet door veroorzaakt.
wat niet betekend dat ie wellicht beter vervangen wordt... maar je moet het niet als oorzaak van het trillen zien.
ook speling op kruisjes, speling op fuseelagers, speling in stuurkogels zijn mogelijke oorzaken
de stuurdemper dient stuurbewegingen te dempen, maar trillingen bij bepaalde snelheden worden er niet door veroorzaakt.
wat niet betekend dat ie wellicht beter vervangen wordt... maar je moet het niet als oorzaak van het trillen zien.
ook speling op kruisjes, speling op fuseelagers, speling in stuurkogels zijn mogelijke oorzaken
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: stuurgedrag 90
De stuurdemper doet niks (als het goed is) anders dan hevige schokken bijv. die van een onverwachte kuil, boomwortel of steen afdempen.
Soms bij een zekere snelheid gaan schudden heeft niks met de stuurdemper van doen (anders dan dat ie zonder stuurdemper nog erger zou schudden).
De wielen kunnen een onbalans hebben (maar dan is het "soms" eerder "meestal", de orzaak van de onbalans kan ook een klont klei zijn), fusé-lagers kunnen moe zijn en/of voorspanning kan fout zijn, stuurkogels kunnen moe zijn, of, wat ook gemeen doorwerkt: de panhardstang(of de rubbers) heeft speling. Soms is het een opeenstapeling van meerdere zaken met speling en daarbij kunnen ook andere vermoeide as-ophangings-rubbers in het spel zijn. Panhardstang kan overigens ook als het stiekem al langer speelt een iets ovaal gat hebben, dan help niks behalve het oplassen zodat het gat weer spelingsvrij wordt. Let op: De Panhardstang kan schijnbaar goed vast zitten maar in de praktijk toch net iets speling hebben.
Groeten MarcS
Soms bij een zekere snelheid gaan schudden heeft niks met de stuurdemper van doen (anders dan dat ie zonder stuurdemper nog erger zou schudden).
De wielen kunnen een onbalans hebben (maar dan is het "soms" eerder "meestal", de orzaak van de onbalans kan ook een klont klei zijn), fusé-lagers kunnen moe zijn en/of voorspanning kan fout zijn, stuurkogels kunnen moe zijn, of, wat ook gemeen doorwerkt: de panhardstang(of de rubbers) heeft speling. Soms is het een opeenstapeling van meerdere zaken met speling en daarbij kunnen ook andere vermoeide as-ophangings-rubbers in het spel zijn. Panhardstang kan overigens ook als het stiekem al langer speelt een iets ovaal gat hebben, dan help niks behalve het oplassen zodat het gat weer spelingsvrij wordt. Let op: De Panhardstang kan schijnbaar goed vast zitten maar in de praktijk toch net iets speling hebben.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: stuurgedrag 90
gat oplassen in de panhardstang???
onzin! daar pers je gewoon een nieuwe bus in (ANR3410)
onzin! daar pers je gewoon een nieuwe bus in (ANR3410)
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: stuurgedrag 90
Roger B. schreef:gat oplassen in de panhardstang???
onzin! daar pers je gewoon een nieuwe bus in (ANR3410)
Moet ik alles uitspellen ... ? ?
Ik doel op de "beugel" met de gaten waar de bout doorgaat, de bout die ook door die (nieuwe) bus gaat.
't Gaat erom dat als alles netjes is en/of vervangen een iets ovaal gat al gedoe kan geven.
Of heb ik nooit goed gekeken en niet begrepen hoe het in elkaar zit ?
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 08 Sep 2013, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: stuurgedrag 90
bij een nieuwe zit er al ruimte tussen het gat in de beugel en de bout, en tussen de bout en het gat in de bus.... je moet de bout gewoon vast draaien zodat ie de bus en de beugel vast tegen elkaar knijpt
gone
Re: stuurgedrag 90
Iedereen hartelijk bedankt voor de inbreng. Daar moet ik het toch mee kunnen doen,dunkt mij!
Re: stuurgedrag 90
Opgelost! Balanceren van de voorwielen. Niet spannend dus; dat het zo simpel was had ik niet verwacht.
Wat wel het vermelden waard is: vantevoren had ik de sporing minutieus nagesteld.
De bandenboer moest en zou met alle geweld uitlijnen op zijn gloednieuwe uitlijnbrug met alle electronische toeters en bellen eraan en haalde er vervolgens niets uit.
Conclusie: zinloos bij een Defender; dat geld kun je dus beter in de zak houden.
Wat wel het vermelden waard is: vantevoren had ik de sporing minutieus nagesteld.
De bandenboer moest en zou met alle geweld uitlijnen op zijn gloednieuwe uitlijnbrug met alle electronische toeters en bellen eraan en haalde er vervolgens niets uit.
Conclusie: zinloos bij een Defender; dat geld kun je dus beter in de zak houden.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: stuurgedrag 90
Qua uitlijning is er aan een Defender hoegenaamd niks te doen.
Ja, de wiellagers kunnen niet deugen, de fusée-lagers kunnen op zijn, en de assen niet parallel, maar verder is er alleen de sporing die je kan stellen.
Die lagers kan je zelf controleren (en die moeten sowieso vervangen als ze niet deugen, uitlijnen heeft dan geen zin) en de assen niet parallel is een kwestie van eenvoudig meten (en indien nodig de rubbers vervangen), sporing kan je ook meten (handigst met een meetstok - die je eventueel ad-hoc even in elkaar knutselt).
Groeten MarcS
Ja, de wiellagers kunnen niet deugen, de fusée-lagers kunnen op zijn, en de assen niet parallel, maar verder is er alleen de sporing die je kan stellen.
Die lagers kan je zelf controleren (en die moeten sowieso vervangen als ze niet deugen, uitlijnen heeft dan geen zin) en de assen niet parallel is een kwestie van eenvoudig meten (en indien nodig de rubbers vervangen), sporing kan je ook meten (handigst met een meetstok - die je eventueel ad-hoc even in elkaar knutselt).
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten