Hallo allemaal,
Tijdens de vakantie komt er een rinkelend/rammelend geluid bij de motor vandaan. Het geluid is toeren afhankelijk en het lijkt bij de dynamo vandaan te komen.
De snaar kan ik met de hand over de overige 2 pullys trekken (dat hoort toch niet?) en de dynamo zelf kan ik bewegen/kantelen.
Het lijkt er op dat er het een en ander los getrild is.
Klopt het dat de dynamo gewoon goed vast hoort te zitten en dat hiermee de spanning op de snaar gesteld wordt?
Het betreft een 1991 Defender 90 met een 200 TDi
Alvast bedankt voor jullie input!
Jelle
Lawaai van dynamo - Defender 200TDi
Re: Lawaai van dynamo - Defender 200TDi
Dat zeg jezelf goed, de dynamo hoort vast te staan en hij word gebruikt om de snaar te spannen.
Minpuntje van de dynamo bevestiging bij een 200tdi van een defender is, dat de bout aan de onderzeide wel eens willen breken en dan ligt alles redelijk los.
Minpuntje van de dynamo bevestiging bij een 200tdi van een defender is, dat de bout aan de onderzeide wel eens willen breken en dan ligt alles redelijk los.
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
Alhoewel, bij mijn 200TDI zet de stuurbekrachtigingspomp de druk op de snaar (uit een disco).
Samen met de dynamo zit de pomp op een grote beugel. De dynamo zit op een tweede poelie van die pomp en zit als enige op dat kleine snaartje. In mijn uitvoering van 200TDI zou alleen je dynamo het niet kunnen doen.
Maar goed ik weet niet welke uitvoeringen er allemaal zijn.
Samen met de dynamo zit de pomp op een grote beugel. De dynamo zit op een tweede poelie van die pomp en zit als enige op dat kleine snaartje. In mijn uitvoering van 200TDI zou alleen je dynamo het niet kunnen doen.
Er zitten bij mijn motorblok maar 2 snaren aan de voorkant.
1 korte (voorste) die is volgens mij van de stuurbekrachtiging.
1 lange (achterste/tegen het blok). Onderin de krukas (lijkt me), bovenin de waterpomp (en de fan) en dan links er tussenin (gezien van binnen uit) de dynamo.
Om er een beetje bij te kunnen heb ik het luchtfilterhuis verwijderd. Wat mij opviel is dat alle luchtslangen aan de binnenkant nat zijn van motorolie.
Vooral een wat dunnere slang die van naast de cilinderkop komt. Ook de slangen vanaf de intercooler naar de turbo en van het filter naar de turbo.
Dat hoort toch niet!?
1 korte (voorste) die is volgens mij van de stuurbekrachtiging.
1 lange (achterste/tegen het blok). Onderin de krukas (lijkt me), bovenin de waterpomp (en de fan) en dan links er tussenin (gezien van binnen uit) de dynamo.
Om er een beetje bij te kunnen heb ik het luchtfilterhuis verwijderd. Wat mij opviel is dat alle luchtslangen aan de binnenkant nat zijn van motorolie.
Vooral een wat dunnere slang die van naast de cilinderkop komt. Ook de slangen vanaf de intercooler naar de turbo en van het filter naar de turbo.
Dat hoort toch niet!?
Dan zweet je klepdeksel.. Drie of vierschroefjes boven op het blok.. Schoonmaken n klaar
Groetjes Johnny

-
Roger B.
Olie aan de BINNENkant johnny, das niet van de klepdekselpakking....
dat is tot op zekere hoogte normaal. Dat slangetje vanaf het klepdeksel is de carterontluchting, daardoor worden dampen uit je motor(carter) afgevoerd, in de relatief koude slangen slaat de olie uit die dampen neer en vormt zo een vettig tot natte laag in de slang.
Als je olieverbruik niet te hoog is lekker laten zo
dat is tot op zekere hoogte normaal. Dat slangetje vanaf het klepdeksel is de carterontluchting, daardoor worden dampen uit je motor(carter) afgevoerd, in de relatief koude slangen slaat de olie uit die dampen neer en vormt zo een vettig tot natte laag in de slang.
Als je olieverbruik niet te hoog is lekker laten zo
gone
-
Roger B.
MichielG schreef:Alhoewel, bij mijn 200TDI zet de stuurbekrachtigingspomp de druk op de snaar (uit een disco).
De stuurpomp spant de grote snaar, de dynamo spant vervolgens de kleine snaar.
ben even aan het denken welke dan de derde pulley is (hij kon de snaar over de overige 2 pulleys trekken) waar die snaar dan overheen loopt bij Halge
gone
De 3 pully's op de lange snaar zijn de aandrijving (vanachter die voorste deksel), de waterpomp er boven en de dynamo.
Boutjes zaten los. Die de dynamo kunnen laten kantelen. Bij de achterste van de 2 gaat de bout door een busje en die is, door het trillen denk ik, half weggesleten.
Heb er pvc band overheen gedaan en de bus er weer in getikt. Moet het wel 'n tijdje uithouden zo! Lawaai is weg dus missie geslaagd!
Dat van die 3 boutjes bovenop de kleppendeksel begrijp ik alleen niet helemaal. Er zit inderdaad een kring met olie omheen gedampt.
Maar door die boutjes er uit te draaien, schoon te maken en er weer in te doen los je toch niets op?!
Als ik het goed begrijp zorgt dat cycloon-geval voor het afscheiden van olie uit de carterlucht, olie gaat naar beneden via leiding naar carterpan, carterlucht gaat naar luchtfilter, gaat niet langs het filterelement (geen 200 euro) maar direct de turbo in en wordt verbrand.
Klopt dit een beetje?
Boutjes zaten los. Die de dynamo kunnen laten kantelen. Bij de achterste van de 2 gaat de bout door een busje en die is, door het trillen denk ik, half weggesleten.
Heb er pvc band overheen gedaan en de bus er weer in getikt. Moet het wel 'n tijdje uithouden zo! Lawaai is weg dus missie geslaagd!
Dat van die 3 boutjes bovenop de kleppendeksel begrijp ik alleen niet helemaal. Er zit inderdaad een kring met olie omheen gedampt.
Maar door die boutjes er uit te draaien, schoon te maken en er weer in te doen los je toch niets op?!
Als ik het goed begrijp zorgt dat cycloon-geval voor het afscheiden van olie uit de carterlucht, olie gaat naar beneden via leiding naar carterpan, carterlucht gaat naar luchtfilter, gaat niet langs het filterelement (geen 200 euro) maar direct de turbo in en wordt verbrand.
Klopt dit een beetje?
-
Roger B.
Halge schreef:De 3 pully's op de lange snaar zijn de aandrijving (vanachter die voorste deksel), de waterpomp er boven en de dynamo.
heb je geen stuurbekrachtiging dan? normaal zit de grote snaar over krukas, waterpomp en stuurbekrachtigingspomp en de kleine snaar van stuurpomp naar dynamo
ben benieuwd hoe lang PVC tape of band daar dan lang afdoende soelaas bied
nee, meestal is het rubber onder die boutjes verhard door warmte en contact met olie, hetzelfde geldt voor de klepdekselpakking, enige dat echt afdoende is, is nieuw rubber.
Klopt dit een beetje?
een beetje, dat olieafscheider potje is niet echt een cycloon, het is gevuld met grof staalwol en ook dat kan vervuilen waardoor er meer olie naar je inlaattraject gaat.
Ook wanneer er teveel oliedruppels in de carterontluchtingsdamp zitten gaat er meer het inlaattraject in
gone
Dank je Roger,
Jawel. Er zit stuurbekrachtiging op maar die heeft een eigen riem. Zal in die tijd wel een optie zijn geweest denk ik. Die snaar lijkt ook iets breder. Gek genoeg zijn het maar 2 pully's. Ik maak vandaag een foto...
Die tape heeft alleen als functie dat die bus niet meer trilt. Weet nu waar het vandaan komt.
Zit de hele kleppendeksel vast met alleen die 3 boutjes? Dan vervang ik al die rubbers wel.
Dat staalwol geval, is dat iets wat "normaal" om de X kilometers vervangen wordt? Of alleen als de turbo uitgefikt is en het als oorzaak aangewezen wordt?!
Jawel. Er zit stuurbekrachtiging op maar die heeft een eigen riem. Zal in die tijd wel een optie zijn geweest denk ik. Die snaar lijkt ook iets breder. Gek genoeg zijn het maar 2 pully's. Ik maak vandaag een foto...
Die tape heeft alleen als functie dat die bus niet meer trilt. Weet nu waar het vandaan komt.
Zit de hele kleppendeksel vast met alleen die 3 boutjes? Dan vervang ik al die rubbers wel.
Dat staalwol geval, is dat iets wat "normaal" om de X kilometers vervangen wordt? Of alleen als de turbo uitgefikt is en het als oorzaak aangewezen wordt?!