Fairy vrijloopnaven

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
SanderTD4
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 Mei 2008, 18:37
Locatie: Velserbroek
Contact:

Fairy vrijloopnaven

Berichtdoor SanderTD4 » 06 Sep 2013, 15:07

Op 1 van de landrovers zitten Fairy vrijloopnaven.
Hoe demonteer ik deze zonder ze te slopen.
Ik heb het schroefje verwijderd maar krijg er dan geen beweging in.
Bijlagen
WP_20130905_003[1].jpg
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: Fairy vrijloopnaven

Berichtdoor ikke jelle » 06 Sep 2013, 17:25

volgens mij zit er een veer in geduwd die je eruit kan halen

dit staat op het prikbord alleen werkt de link niet voor mij

http://landrover.startpagina.nl/prikbor ... sg-6264024

emsrescue.ukhosting.org.uk
Hier zie je dat ,als je het boutje er uit hebt, je er een soort draad eruit kunt trekken terwijl je op de "knop " duwt.
groet jelle

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Fairy vrijloopnaven

Berichtdoor Erik Peters » 06 Sep 2013, 19:52

Nadat je het schroefje eruit hebt, moet je een nylon pees uit het(zelfde) gat trekken, die de "dop" nr 5 op zijn plaats houdt. Door de dop lichtjes richting as te drukken gaat het uittrekken, van de pees, iets makkelijker.
Vrijloopnaven.jpg

Voor de volledige montagehandleiding zie bijgevoegde pdf.
FreeWheelingHubs.pdf
(384.29 KiB) 252 keer gedownload
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Fairy vrijloopnaven

Berichtdoor Erik Peters » 06 Sep 2013, 20:14

Op de 109 Series III stawag (die ik ooit eens gehad heb) had ik deze vrijloopnaven ook gemonteerd.
Het grote nadeel van die dingen is dat met vrijgeschakelde naven de bovenste bus (railco bush) van het fuseehuis geen spatsmering meer krijgt (aangezien het kruisstuk stil staat) en dus versneld slijt.
Nadat ik die voor de tweede keer had vervangen reed ik altijd met ingeschakelde naven.
Alleen tijdens manoeuvreren in de lage gearing op verhard wegdek (b.v. met een aanhanger achteruit) schakelde ik de naven vrij om geen spanningen in de aandrijflijn te krijgen (dan alleen achterwielaandrijving).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

SanderTD4
Berichten: 194
Lid geworden op: 19 Mei 2008, 18:37
Locatie: Velserbroek
Contact:

Re: Fairy vrijloopnaven

Berichtdoor SanderTD4 » 06 Sep 2013, 20:49

Erik Peters schreef:Op de 109 Series III stawag (die ik ooit eens gehad heb) had ik deze vrijloopnaven ook gemonteerd.
Het grote nadeel van die dingen is dat met vrijgeschakelde naven de bovenste bus (railco bush) van het fuseehuis geen spatsmering meer krijgt (aangezien het kruisstuk stil staat) en dus versneld slijt.
Nadat ik die voor de tweede keer had vervangen reed ik altijd met ingeschakelde naven.
Alleen tijdens manoeuvreren in de lage gearing op verhard wegdek (b.v. met een aanhanger achteruit) schakelde ik de naven vrij om geen spanningen in de aandrijflijn te krijgen (dan alleen achterwielaandrijving).

Groet,

Erik.


bedankt voor de reacties.
ik ga het morgen proberen.
spatsmering is geen probleem met een r380 en 2.0 mpi
de kruisjes draaien altijd
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Fairy vrijloopnaven

Berichtdoor Roger B. » 06 Sep 2013, 21:04

dus je rijdt met je sper in lock en de vrijloopnaven vrij?

kun je niet je steekassen aanpassen zodat er homokineten in je swivels zitten?
gone

Gebruikersavatar
Eric Tol
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 Apr 2006, 22:29

Re: Fairy vrijloopnaven

Berichtdoor Eric Tol » 06 Sep 2013, 21:27

Roger B. schreef:dus je rijdt met je sper in lock en de vrijloopnaven vrij?

kun je niet je steekassen aanpassen zodat er homokineten in je swivels zitten?


De homokineten van en RRC of 90/110 passen volgens mij niet in de chromen bollen van een serie. Je moet dan aan de binnenkant materiaal weghalen.

Heijstee heeft wel homokineet setjes voor serie assen maar die zijn nogal aan de prijs.

Groet,
Eric.

Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: Fairy vrijloopnaven

Berichtdoor ikke jelle » 06 Sep 2013, 22:14

even off topic

Alleen tijdens manoeuvreren in de lage gearing op verhard wegdek (b.v. met een aanhanger achteruit) schakelde ik de naven vrij om geen spanningen in de aandrijflijn te krijgen (dan alleen achterwielaandrijving).


werkt dit echt of gaat het alleen maar langzamer kapot :?:
groet jelle

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 555
Lid geworden op: 11 Mei 2007, 12:10
Locatie: Winschoten
Contact:

Re: Fairy vrijloopnaven

Berichtdoor Johnny » 06 Sep 2013, 22:16

ikke jelle schreef:even off topic

Alleen tijdens manoeuvreren in de lage gearing op verhard wegdek (b.v. met een aanhanger achteruit) schakelde ik de naven vrij om geen spanningen in de aandrijflijn te krijgen (dan alleen achterwielaandrijving).


werkt dit echt of gaat het alleen maar langzamer kapot :?:


Dat werkt, daar is het voor en bij een defender is het niet nodig
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Fairy vrijloopnaven

Berichtdoor Roger B. » 06 Sep 2013, 22:51

de meningen over vrijloopnaafgebruik lopen uiteen...

in principe zijn ze bedoeld om bij 2wd de voorste aandrijflijn stil te zetten (niet gekoppeld in de bak, en doorde vrijloopnaven ook niet aangedreven vanuit de wielen) zodat dat deel minder slijtage heeft.

tegenstanders van dit verhaal zeggen dat de stilstaande aandrijflijn minder smeert en mede daardoor gaat liggen rammelen in de (glij)lagers was ernstigere slijtage veroorzaakt dan onbelast draaien.

Bij manouvreren in de laag wat DUS betekend dat je 4WD ingeschakeld is, kun je door de vrijloopnaven vrij te zetten zorgen dat je op harde ondergrind geen krachten op je aandrijflijn zet. Dat is ook een van de "normale" toepassingen voor vrijloopnaven.

Bij permanente 4wd heb je niks aan vrijloopnaven, dan draait alleen je voorste aandrijflijn en sta je stil.
ga je dna je middendiff sperren, dan heb je alleen achterwiel aandrijving. Wringen bij manouvreren heb je met permanente 4wd niet omdat de diffs in voor- en achteras alsmede je middendiff zorgen dat alle wielen tov elkaar verschillende draaisnelheden kunnen hebben
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten