mainshaft LT76 draait zwaar

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

mainshaft LT76 draait zwaar

Berichtdoor piet_g » 05 Sep 2013, 10:42

We zijn inmiddels een stap verder met onze versnellingsbak. de tussenbak staat al in elkaar en gisteren avond hebben er het probleem opgelost met de speling op de mainshaft (Dit topic)

Echter nu zijn we tegen een ander probleem aangelopen.
We hebben alles met dik olie in elkaar gezet. gewoon lekker met een kwast aan het invetten geweest en de olie droop er ook lekker tussen uit.
Toen we de mainshaft en de layshaft in de bak hadden staan, draaide het geheel wel, maar dat koste ook best wel wat moeite. Nadat we de bak dicht gemaakt hadden draaide de as alleen maar wanneer de achteruit niet ingeschakeld was, terwijl zowel de 3/4 selector als de 1/2 selector in het midden staan. Dus geen van de versnellingen is verbonden.

Nu hebben we al uitgevonden dat dit te maken had met ons eerste versnellingstandwiel op de mainshaft. Dit heb ik een beetje kunnen verhelpen door de mainhaft een paar tikken te geven zodat deze verder naar de input shaft schoof.

echter nu draait alles weer, maar het kost wel behoorlijk wat kracht om het rond te krijgen. Is dit normaal?
we hebben de volgende zaken vervangen:
- alle lagers
- synchro ringen 1/2
- selector 1/2
- complete synchor hub 3/4 (daar zit de selector ook in)
- messing bussen in 3de en tweede versnelling (deze heb ik op maat gemaakt en gemeten.

zou het kunnen dat de syncrohub 3/4 nog wat in moet slijten waardoor alles nog wat op spanning staat?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Eric Tol

Re: mainshaft LT76 draait zwaar

Berichtdoor Eric Tol » 06 Sep 2013, 21:00

piet_g schreef:zou het kunnen dat de syncrohub 3/4 nog wat in moet slijten waardoor alles nog wat op spanning staat?

Als de synchro van 3/4 in neutraal staat dan raken de ringen de cones van de primairy pinion en het 3e versnellingstandwiel niet dus dat mag geen invloed hebben op het draaien van de as maar ook met ingeschakelde versnellingen moeten de assen gewoon soepel draaien.

Heb je de vulring achter het constant gear op de goede manier gemonteerd?

Groet'
Eric.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 07 Sep 2013, 12:07

met de constant gear, bedoel je dan het achterste tandwiel van de bak (versnelling 1). daar zit een vulring achter en die zit netjes met de gefreesde gleuf naar binnen.

De vulring op het midden van de as hebben we er niet af gehad.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 08 Sep 2013, 12:50

Het "constant gear" is het eerste tandwiel op de layshaft dat dus altijd wordt aangedreven door de ingaande as(primairy pinion).
Tussen dit tandwiel en het voorste layshaft lager zit een conische vulring en die moet met het conische gedeelte naar het lager gemonteerd worden.
Deze vulring is in verschillende diktes te krijgen. Zit er nu een te dikke tussen dan kan het dus dat de ingaande as zwaar te verdraaien is met gemonteerd bellhouse.

Ik begrijp uit jou verhaal tenminste dat de ingaande as zwaar draait met de bak in neutraal. Je zal het probleem volgens mij dus moeten zoeken in de end float van de layshaft of van de tandwielen op de hoofdas.

De synchro 3/4 kan op twee manieren op de hoofdas. Slecht 1 manier is de goede. De spiebanen in de hub zitten aan 1 kant dieper dan aan de andere kant,de kant waar ze dieper zitten moet aan de kant van het 3e versnellings tandwiel. Maar ook als hij verkeerd om zit mag dit geen invloed hebben op het draaien van de primairy pinion met de bak in neutraal. Als hij verkeerd om zit kan je de 3e versnelling niet goed inschakelen omdat de hub dan niet ver genoeg naar het 3e versnellings tandwiel kan schuiven.

Groet,
Eric.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 09 Sep 2013, 07:55

die conische vulring zit er netjes tussen. alleen hebben we nog niet de moer op de kop van de layshafs vastgezet. misschien dat we dat ook even moeten doen. aan de layshaft is verder niks veranderd buiten andere lagers.

de ingaande as zelf draait niet zwaar als ik er gewoon aan draai, maar pas als ik de output vast houd.
bij het in elkaar zetten van de bak bleven we het probleem hebben dat wanneer we de layshaft in de bak zette en de achteruit in versnelling stond, dat de assen niet konden draaien. wanneer we dan de layshaft er weer uit pakte merkte we dat het eerste versnellingstandwiel vast stond. dit terwijl het nieuwe lager op de juiste diepte zit (past precies achter de circlip) en de behuizing van het lager zit helemaal tegen de behuizing aan. Verder zit daar weer netjes de vulring / oliering tussen zoals het moest. dat is nog dezelfde als die er uit is gekomen omdat de messing ring en het tandwiel ook nog dezelfde zijn.
------

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 09 Sep 2013, 08:41

Je hebt de selecteurassen en de schakelvorken nog niet gemonteerd?
Ik vermoed dat de assen niet willen draaien met ingeschakelde achteruit omdat er dan tegelijk een versnelling vooruit aangrijpt.

Wat betreft het zwaar draaien van de input as. Heb je het bellhouse even tijdelijk gemonteerd zonder pakking?
De dikte van de pakking heeft best veel invloed op de endfloat van de assen. Zonder pakking zit de boel te strak.

Groet,
Eric.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 09 Sep 2013, 08:52

Hallo Erik,

ook de schakelvorken zitten er op en alles staat neutraal.als ik de output vast houd en de input probeer te draaien dan lukt dit ook gewoon, alleen niet makkelijk zegmaar. het loopt niet soepel, maar is wel draaibaar.

De pakking zit er al wel tussen, dus dat kan het probleem ook niet zijn.
------

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 09 Sep 2013, 09:12

Als je de vierde versnelling inschakeld draaien de input en hoofdas samen dan wel makkelijk?
Je kan de synchro 3/4 ff verwijdern en dan het bellhouse terugplaatsen. Als de input as dan wel vrij draait ten opzichte van de hoofdas dan komt het inderdaad uit de synchro 3/4. Is dat een nieuwe? Imitatie of origineel? Vergelijk hem eens goed met de oude. Ik heb bij imitatie vaker gezien dat de binnenkant van de synchroringen(waar de getande nokjes zitten) een lichtelijk excentrisch was waardoor ze dus eventueel wat zouden kunnen slepen tegen de cones op de input as en de derde versnelling.

Groet,
Eric.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 09 Sep 2013, 09:53

hmm.. daar moet ik even naar kijken. ik meen wel gezien te hebben dat er tandjes op de synchro ring zaten.. Volgens mij was het inderdaad geen genue, tenminste kan me niet herinneren dat ik iets op de doos heb zien staan. (denk het niet want anders heb ik wel heel veel korting gekregen tegen over een genue :P)

zit me nu ook even af te vragen of ik de synchro ringen met olie heb ingesmeerd.. volgens mij die niet terwijl ik de 3/4 selector zelf wel aan de binnenkant in de olie heb gezet.
------

piet_g

Berichtdoor piet_g » 13 Sep 2013, 08:56

Gisteren na wat kijken de hoofdbak nog een keer open gehad om te kijken. onze 3/4 hub zat wel verkeerd om, maar dat vormde alleen een probleem met schakelen. dit omdat er een uitsparing in de bus zit die over de mainshaft heen schuift. in deze uitsparing moet namelijk de veerklip vallen waarmee de derde versnelling op zn plek gehouden word op de main shaft.
wat betreft vertanding past het beide kanten, dat hebben we voor de zekerheid nog even geprobeerd.

Ook nog even de oude en de nieuwe 3/4 hub vergeleken, maar die zijn identiek aan elkaar.

bak zit inmiddels weer dicht en de bak schakelt lekker. enig puntje van uitdaging was dat die positie balletjes er nog niet in zitten, maar die gaan er binnenkort ook in :D.

en dan de hoofd en de tussenbak weer aan elkaar gaan zetten :D
------

Terug naar “Techniek”