D'n Harrie deel 51234: start probleem...

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

D'n Harrie deel 51234: start probleem...

Berichtdoor R1200C » 23 Aug 2013, 11:54

Nadat Roger hier was geweest heb ik geen tijd gehad om verder te werken aan D'n Harrie maar vanochtend kon ik weer even onder de motorkap kruipen. Alles weer vast gezet wat we de vorige keer los hadden gehaald, 2e dieseltoevoer opnieuw afgesloten en pompen maar. Goede nieuws: op de opvoerpomp krijg ik een constante stroom diesel zonder luchtbellen dus dat traject is weer in orde.

Waarom start hij dan nog niet? Geen 100% idee maar ik zag wel iets wat een verklaring zou kunnen zijn: de motorstop (de "choke" kabel om de motor uit te zetten) zit los en het veertje dat daar aan zat (of in ieder geval nu in de buurt hing) hing los. Dus mijn vermoeden is nu dat de brandstoftoevoer wordt afgesloten richting het blok.

Nou heb ik zowat alle standen geprobeerd zonder een ander resultaat dat de accu nu weer een tijdje aan de lader kan. Nou heb ik twee vragen:

1) hoe kan ik simpel controleren dat er bij het starten daadwerkelijk diesel de cilinders in gaat?
2) wat is de juiste manier van het vastzetten van de betreffende stop-kabel en het veertje dat aan de pomp en de toevoer hefboom moet zitten?

Doel is om in ieder geval dit jaar nog weer eens in stijl te gaan rijden ;)
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

axelaro88
Berichten: 136
Lid geworden op: 16 Jan 2013, 19:35

Re: D'n Harrie deel 51234: start probleem...

Berichtdoor axelaro88 » 23 Aug 2013, 11:56

je zou de aansluiting van de diesel leiding op 1 van de verstuivers een beetje los kunnen draaien. Zal vast wel staan in het werkplaats handboek :)

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re: D'n Harrie deel 51234: start probleem...

Berichtdoor R1200C » 23 Aug 2013, 12:01

En dan gewoon met de opvoerpomp handmatig pompen om te zien of er wat door komt?
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

axelaro88
Berichten: 136
Lid geworden op: 16 Jan 2013, 19:35

Re: D'n Harrie deel 51234: start probleem...

Berichtdoor axelaro88 » 23 Aug 2013, 12:09

Ja, dat is de wel de veiligste manier.
heb je een werkplaatsboek?

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re: D'n Harrie deel 51234: start probleem...

Berichtdoor R1200C » 23 Aug 2013, 12:15

<edit>

DUH! Natuurlijk staan die wel in de kast, even de juiste dingen bij de juiste naam noemen Joost... :oops:

Als de accu weer wat peut heeft ga ik weer verder ;-)
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

axelaro88
Berichten: 136
Lid geworden op: 16 Jan 2013, 19:35

Re: D'n Harrie deel 51234: start probleem...

Berichtdoor axelaro88 » 23 Aug 2013, 12:35

helaas niet digitaal. net even voor je gekeken in de papieren versie. is dezelfde tekening als van het onderdelen boek. het veertje zie ik er niet op. wel de "stop bedien hevel. Als ik het nog goed onthouden heb: om te stoppen, aan stop knop trekken. je kan er van uit gaan dat je dan iets omhoog beweegt. en dat de veer er voor zorgt dat de stophevel weer terug komt in de oude positie. Kom je hier iets verder mee?

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re: D'n Harrie deel 51234: start probleem...

Berichtdoor R1200C » 23 Aug 2013, 12:38

Ben naar hetzelfde plaatje aan het turen (L1-69) maar inderdaad geen veertje. Wat ik in ieder geval wil gaan doen zo is proberen of er brandstof door komt en dan kijken of ik kan starten met de hevel naar beneden, lukt dat niet dan kijk ik of het met de hevel naar boven wel lukt (al gok ik dat dat de uit positie is omdat je de knop uit trekt om te stoppen...).

Maar waar dat veertje thuis hoort......... :shock:
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

axelaro88
Berichten: 136
Lid geworden op: 16 Jan 2013, 19:35

Re: D'n Harrie deel 51234: start probleem...

Berichtdoor axelaro88 » 23 Aug 2013, 12:42

jammer dat je geen voorbeeld in het echt in de buurt hebt.

succes met je klus.

Echte mannen ruiken naar zweet en diesel olie. Dat gaat jou wel lukken met dit weer :D

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 978
Lid geworden op: 10 Mar 2008, 15:44
Contact:

Re: D'n Harrie deel 51234: start probleem...

Berichtdoor R1200C » 23 Aug 2013, 12:48

Uhm, daar zeg je zowat!

De garage hier op de hoek een series 3 staan. Even op de fiets stappen en vragen of de klep open mag! Telefoon mee en foto's maken van dat ding ;)
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: D'n Harrie deel 51234: start probleem...

Berichtdoor piet_g » 23 Aug 2013, 13:13

alstu.. in de echelon 3 van het leger staat de afbeelding van hier onder.
De stopknop trekt een klep omhoog welke met een veer naar beneden getrokken word.
Bijlagen
motor stop kabel.JPG
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten