Serie III extra zekeringkast

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
atilgen

Serie III extra zekeringkast

Berichtdoor atilgen » 20 Aug 2013, 22:15

Ik ben sinds kort in het bezit van een Serie III, met oa. lampen boven op het dak (voor en achter).
Maar omdat deze op dit moment door de vorige eigenaar zijn losgekoppeld, is het idee om de stroomvoorziening anders te laten lopen.
1 nieuwe kabel met hoofdzekering vanaf de accu door naar binnen en dan een extra zekeringkast zodat alle randapparatuur daar op aangesloten kan worden.
De orginele zekeringkast wil ik intact laten.
Als iemand nog tips of tricks weet dan hoor ik het graag. En als iemand nog een idee heeft waar ik de extra zekeringkast vandaan kan halen hoor ik het graag.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel

Roger B.

Re: Serie III extra zekeringkast

Berichtdoor Roger B. » 20 Aug 2013, 22:24

bij vele leveranciers van watersport of auto elektromateriaal

als je zegt welke kan ik je helpen (nog geen webshop) je kunt bij Landreiziger terecht , bij rick donkers, en bij vele watersportzaken
gone

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 20 Aug 2013, 23:00

Zie dat je woonplaats Dordrecht is?
Ben zelf erg tevreden met Landreiziger op de Carneool. Aardige mensen en ik gok dat je daar nog gelijk met de juiste spullen de deur uit kunt lopen.

maXcomX

Berichtdoor maXcomX » 21 Aug 2013, 02:10

Hoi, Waarom zou je een extra kast willen? Je kunt ook zwevende zekeringen monteren.
Groetjes, Tony.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Aug 2013, 06:28

tuurlijk, en je kunt draadjes ook los in elkaar twisten en een tapeje er omheen draaien...werkt ook...

......omdat ie het netjes en overzichtelijk en degelijk wil??

is gewoon de netste oplossing met minimale inbreuk op het originele elektrische systeem:

draad met hoofdzekering vanaf accu, stevig relais dat schakelt op contact, en apart zekeringkastje met aantal zekeringen vóór dat relais en aantal zekeringen na dat relais voor constante en geschakelde spanningen voor alles wat je er zelf in knoopt...
gone

ikke jelle

Berichtdoor ikke jelle » 21 Aug 2013, 07:00

ik heb gister deze opgehaald voor mijn series :D

http://www.ripcamarine.com/epages/01020 ... /LFB10-STK

zit ook bij mij om de hoek dat is makkelijk he
mijn plan is via een relay met contact te schakelen en een zijde van het zekering blok
door te lussen met een dikke min kabel (positive earth heb ik)
oja bij mij komen er geen grote gebruikers op dus de eerste zekering wordt de hoofd zekering
30a is dan genoeg
groet jelle

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Aug 2013, 07:11

afhankelijk van waar de zekeringkast komt tov de accu is het verstandig(er) de hoofdzekering niet in het zekeringkastje maar aan de andere kant van de voedingskabel van de zekeringkast te plaatsen.... die voedingskabel wil je ook niet onafgezekerd door je auto leggen
gone

atilgen

Berichtdoor atilgen » 21 Aug 2013, 08:13

Bedankt voor de tip over Landreiziger.

Het idee is om de kabel vanaf de accu naar de zekeringkast apart te zekeren, en dit zo dicht mogelijk bij de accu te doen.
Defender 130 TD5
88 Series III diesel

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Aug 2013, 08:14

prima idee
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 21 Aug 2013, 09:03

Zelf hebben we ook het zelfde idee om alle zaken die we zelf op de auto gaan maken dat we die apart afzekeren en aansluiten via een nieuwe kabelboom. gewoon om ook te voorkomen dat je rare doorkoppelconstructies krijgt. daarvoor gaan we ook zekering kastjes gebruiken net als Jelle liet zien en deze netjes wegwerken in de auto. In ons geval komen waarschijnlijk de zekering kastjes in de accubak te liggen, dus dan zitten we al zo kort op de accu dat we de kabel tussen de accu en de zekeringen niet los af gaan zekeren.

Vervolgens gaan we de kabelboom dan netjes wegwerken door de auto.

nadeel van die zekering kastjes is overigens wel dat elke zekering ook zijn eigen aanvoer heeft.. daarom zijn we nog een beetje rond aan het kijken zijn of er ook modellen zijn met een gezamelijke aanvoer en dan alleen per zekering een uitgang. dat is makkelijker aansluiten zegmaar.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Techniek”