In april de oude visco koppeling (zo'n 30 GBP ding) in mijn 110 V8 vervangen door een OEM kwaliteit van Rimmer B. (60 GBP) in de hoop dat de oververhittings problemen van de vorige vakantie over zouden zijn, maar helaas.
Op de heenweg ging alles goed, Simplon pas (in de tweede versnelling) bij 30 graden, wachten voor tolpoorten in de file in Italie bij 38 graden, allemaal geen probleem. De auto natuurlijk in vakantie uitrusting dus redelijk bepakt. Echter later in Toscane begon de ellende met een snelweg die lange tijd langzaam steeg, een vals plat zeg maar. Reed gewoon in zijn 4, alles leek normaal maar temperatuur liep op tot in het rood. Het was wel 38/39 graden buiten dus redelijk tropisch. Volgende dag reed ik dezelfde route weer onder dezelfde condities, weer hetzelfde resultaat. Auto gestopt, aan de fan gevoeld maar die kon ik nog makkelijk met de hand draaien, althans, als je hem een zwiep gaf draaide hij een half rondje. Je zou echter verwachten dat de fan 'gelocked' zou moeten zijn bij een (over)verhitte motor. Bovendien hielp het stationair laten draaien van de motor de temperatuur niet naar beneden. Motor dus maar uitgezet en de familie zolang in de berm geparkeerd.
Om toch weer terug over de Alpen te kunnen de fan bij de beklimming over de pas tijdelijk vastgebonden, temp ging prima, de pas was zelfs stijler en hoger dan de Simplon, in zijn eerste versnelling zelfs hier en daar, geen enkel probleem. In Frankrijk nog een keer de Vogezen opgereden (een paar honderd meter maar) zonder het vastbinden van de fan, en hoppa, temp weer in het rood. Ik vermoed dus dat de visco koppeling ergens in Italie het begeven heeft en heb zojuist een vervangend exemplaar bij Rimmer B. onder garantie toegezegd gekregen. Maar dat is dus de 3e visco koppeling in 2 jaar zo'n beetje...
Nu dacht ik aan zo'n dubbele electrische 13 inch fan van Kenlowe als vervanging van de visco fan. Maar met wat googlen kom ik weinig enthousiaste ervaringen tegen. Ik geloof niet zozeer in de beloofde besparing van 8,5% op het brandstof verbruik bij gebruik van een Kenlowe. Waar ik meer in geinteresseerd ben is de koelcapaciteit en de betrouwbaarheid. Iemand ervaring hiermee? Hoe zouden die leger defender V8's die in Irak zijn ingezet, gekoeld zijn geweest? Electrisch?
Overigens hier in Nederland nooit problemen gehad met de temperatuur. Het gaat dus om redelijk extreme omstandigheden maar wel omstandigheden die een defender zou moeten aankunnen lijkt me. Ik had immers ook nog een aanhanger aangehaakt kunnen hebben....
Kenlowe electrische fan i.p.v. de visco fan?
-
Arthur 110
- RobStewart
Re: Kenlowe electrische fan i.p.v. de visco fan?
Arthur,
The visco fans on the V8 were never Land Rover's best idea and even though you have a huge cooling surface they still struggle to keep pace especially at altitude and hot climates.
Now, with regard to the Kenlowe, I have used the Kenlowe Thermo Switching Sensor KLM1416 with Manual Override Switch KLM0570 on both my 3.5 V8 Range Rover and the 3.9Efi 110 Hi-Cap however I did not use the Kenlowe fans. I got a dual fan pack from a donor vehicle (Renault 25 if memory serves me correctly) and built this in.
The Kenlowe system monitors the temperature in the radiator return pipe with it's own sensor and then kicks in the fans at the temperature you set it to and you can turn it on or off if you are wading.
They also now have Electronic versions KLM2150 and KLM2455.
So I would go the Kenlowe route and choose your own fans but I would recommend 2 of them
... oh and with regard to the Iraq thing, they have the Visco and also a supplementary Electric system.
Rob
The visco fans on the V8 were never Land Rover's best idea and even though you have a huge cooling surface they still struggle to keep pace especially at altitude and hot climates.
Now, with regard to the Kenlowe, I have used the Kenlowe Thermo Switching Sensor KLM1416 with Manual Override Switch KLM0570 on both my 3.5 V8 Range Rover and the 3.9Efi 110 Hi-Cap however I did not use the Kenlowe fans. I got a dual fan pack from a donor vehicle (Renault 25 if memory serves me correctly) and built this in.
The Kenlowe system monitors the temperature in the radiator return pipe with it's own sensor and then kicks in the fans at the temperature you set it to and you can turn it on or off if you are wading.
So I would go the Kenlowe route and choose your own fans but I would recommend 2 of them
... oh and with regard to the Iraq thing, they have the Visco and also a supplementary Electric system.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
- GJ Disco 300 Tdi
Heb in Irak nooit een Defensie defender onder m'n kont gehad met een V8...
Tenminste, de Mariniers hadden ze niet in die tijd voor zover ik weet.
Eigenlijk nooit koelproblemen gehad daar, en ze werden GOED gebruikt..
Wij hadden de bekende 'ex defensie" landrovers in die tijd die nu overal te koop staan van bouwjaar '86 oid.
Wij hadden de bekende 'ex defensie" landrovers in die tijd die nu overal te koop staan van bouwjaar '86 oid.
Disco 1994 300TDI
- RobStewart
GJ Disco 300 Tdi schreef:Heb in Irak nooit een Defensie defender onder m'n kont gehad met een V8...
You weren't batting for us then old chap
... then again, you chappies had Diesel Lightweights too
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Wat is er mis met een LW diesel? Hoeveel brandstof verbruikte die benzine LW van jou ook alweer?
Geert
Geert
Light Weight 1979 2.25D
- RobStewart
GeertLW79 schreef:Wat is er mis met een LW diesel?
... going slightly off topic, but nothing is wrong with a Diesel Lightweight (if you like that sort of thing
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Arthur 110
RobStewart schreef:Arthur,
Rob
Rob, was er een speciale reden (anders dan financieel) om niet de Kenlowe fans te gebruiken maar de froggie fans?
-
Arthur 110
GJ Disco 300 Tdi schreef:Heb in Irak nooit een Defensie defender onder m'n kont gehad met een V8...
Zaten wij (nou ja onze mariniers dan) in Irak destijds? Ik bedoelde inderdaad die Wulf achtige defenders van de Britten...
- RobStewart
I used the froggy fans, because the cooling pack from the original Renault 25 V6 fit perfectly to the rear of the radiator of both the Range Rover and 110 Hi-Cap and it had a ducted air flow which made it more efficient than just the strap on Kenlowes. There is nothing wrong with using the Kenlowes however and the technology has moved on in the 20 years that I first used them
Rob
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Landmarcs
Arthur 110 schreef:Rob, was er een speciale reden (anders dan financieel) om niet de Kenlowe fans te gebruiken maar de froggie fans?
Om even een duit in dit zakje te doen: Die Franse fans worden vaker gebruikt, en als oud Renault-rijder kan ik zeggen dat er veel aan een Renault stuk kan maar ik heb nooit een fan stuk gehad. Ik meen dat er in Peugeot's vaak dubbele zitten en dat die ook wel met een twee-traps thermostaat worden aangestuurd.
O ja, een Renault 25 GTD heeft gewoon een vaste fan, maar een 25 GTD is dan ook meer een urban-tractor met een uiterst basale motor onder een mooi jasje en vooral met uiterst verkeersdrempel-vriendelijke vering.
Groeten MarcS