Hallo
Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Jochem jongsma en nieuw hier op het forum ben buitendienstmonteur bij een motorenrevisie bedrijf en verzamel allerlei oude trekkers motoren machines etc
ik ben om me heen aan het kijken om een land rover series 2
maar ik ben een echte dieselman de meeste laros hebben daartegen een 2,25L benzine/lpg motor
nu heb ik begrepen dat die oude 2,25L dieselmotoren bijna het zelfde onderblok hebben
maar is het veel werk om een dieselmotor in een benzine motor te bouwen ??
en dan bedoel ik meer van of de motorsteunen uitlaat etc op de oude plaats kunnen blijven
verder zal die daarna weer naar de rwd moeten ik weet niet of zoiets duur is
Alvast bedankt
Met Vriendelijke Groeten jochem
series 2 ombouwen van benzine naar diesel
-
jochemhanomag
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13 Aug 2013, 16:22
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel
welkom
probeer eens of je met de zoekfunktie wat kunt vinden, er is al wel eens over gesproken
probeer eens of je met de zoekfunktie wat kunt vinden, er is al wel eens over gesproken
gone
-
jochemhanomag
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13 Aug 2013, 16:22
Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel
Hallo Roger B
dat had ik inderdaad al eens gedaan en het een en had ander gevonden over het ombouwen van een dieselblok naar een benzine motor maar niet precies wat ik zocht
Met Vriendelijke Groeten Jochem
dat had ik inderdaad al eens gedaan en het een en had ander gevonden over het ombouwen van een dieselblok naar een benzine motor maar niet precies wat ik zocht
Met Vriendelijke Groeten Jochem
Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel
Kijk eens bij de Series 2 club:
http://www.series2club.co.uk/forum/forum/
Die hebben zelfs een speciaal forumdeel voor de Tdi conversies. Iets wat ik zou doen als je toch al bezig bent. Let wel op dat veel conversies daar RHD auto's zijn, bij LHD zit je met behoud van de turbo nog met de stuurinrichting aan die kant.
http://www.series2club.co.uk/forum/forum/
Die hebben zelfs een speciaal forumdeel voor de Tdi conversies. Iets wat ik zou doen als je toch al bezig bent. Let wel op dat veel conversies daar RHD auto's zijn, bij LHD zit je met behoud van de turbo nog met de stuurinrichting aan die kant.
- arjan_de_jong
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
- Locatie: Mastenbroek
Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel
Er zijn op dit moment juist veel mensen die juist een benzine willen met de belasting regels volgend jaar dus verwacht dat de diesel blokken binnen kort nagenoeg gratis te krijgen zullen zijn.... 
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel
Hoi, ik denk dat je er verstandig aan doet om je benzine blok te koop aan te bieden en er een diesel voor terug te kopen. Gezien de huidige markt ivm belastingen, zal dat de goedkoopste oplossing zijn.
Groetjes, Tony.
Groetjes, Tony.
Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel
Hallo jochem,
Leuk om te horen dat in een tijd waarbij de meeste topics gaan over het ombouwen van diesel naar benzine, jij het omgekeerde wilt doen
. Overigens begrijp ik het wel, rijd zelf ook graag met een diesel.
Wat ik tot nu toe altijd gelezen hebt is dat het verschil tussen een diesel en een benzine alleen de kop is. Dit omdat daar ook werkelijk het verschil zit. Dit betekend dat in ieder je motorsteunen overeen zouden moeten komen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.. maar deze informatie is vast ook beschreven bij mensen die een verslag gemaakt hebben van hun ombouw.
Buiten dat komt er natuurlijk ook nog een hoop andere dingen bij.. zaken als filters enzo dienen geloof ik ook anders te zijn.
Maar om eerlijk te zijn, met jouw ervaring in combinatie met het mecano gehalte van een land rover, mag en moet geen enkel probleem opleveren om deze conversie te doen.
De prijzen zelf kan het RDW je ook het beste zelf vertellen
.
Ik moet zeggen dat ik het overigens wel eens ben met de andere dat je het blok het beste niet kunt ombouwen, maar gewoon wisselen. Dit leverd je twee voordelen, als de belasting regeling in 2014 van kracht word, kun je het blok in zn geheel verkopen.. en daarnaast kun jij op zoek naar een 2.25 diesel met 5 lagers op de krukas ipv eentje met drie lagers.
Leuk om te horen dat in een tijd waarbij de meeste topics gaan over het ombouwen van diesel naar benzine, jij het omgekeerde wilt doen
jochemhanomag schreef:nu heb ik begrepen dat die oude 2,25L dieselmotoren bijna het zelfde onderblok hebben maar is het veel werk om een dieselmotor in een benzine motor te bouwen ?? en dan bedoel ik meer van of de motorsteunen uitlaat etc op de oude plaats kunnen blijven
Wat ik tot nu toe altijd gelezen hebt is dat het verschil tussen een diesel en een benzine alleen de kop is. Dit omdat daar ook werkelijk het verschil zit. Dit betekend dat in ieder je motorsteunen overeen zouden moeten komen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.. maar deze informatie is vast ook beschreven bij mensen die een verslag gemaakt hebben van hun ombouw.
Buiten dat komt er natuurlijk ook nog een hoop andere dingen bij.. zaken als filters enzo dienen geloof ik ook anders te zijn.
Maar om eerlijk te zijn, met jouw ervaring in combinatie met het mecano gehalte van een land rover, mag en moet geen enkel probleem opleveren om deze conversie te doen.
Voor dat je de wissel daad werkelijk doet, goed met het RDW overleggen en het oude en nieuwe blok laten labelen. dan moet het volgens mij geen probleem opleveren, mits de landrover die je koopt al een behoorlijk verleden heeft met veranderingen. er zijn regelingen waardoor je auto in eens niet meer als oldtimer geclassificeerd word door te veel veranderingen en upgrades, maar daar is ook al het nodige over geschreven op het forum.jochemhanomag schreef:verder zal die daarna weer naar de rwd moeten ik weet niet of zoiets duur is
De prijzen zelf kan het RDW je ook het beste zelf vertellen
Ik moet zeggen dat ik het overigens wel eens ben met de andere dat je het blok het beste niet kunt ombouwen, maar gewoon wisselen. Dit leverd je twee voordelen, als de belasting regeling in 2014 van kracht word, kun je het blok in zn geheel verkopen.. en daarnaast kun jij op zoek naar een 2.25 diesel met 5 lagers op de krukas ipv eentje met drie lagers.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel
jochemhanomag schreef:Hallo
Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Jochem jongsma en nieuw hier op het forum ben buitendienstmonteur bij een motorenrevisie bedrijf en verzamel allerlei oude trekkers motoren machines etc
ik ben om me heen aan het kijken om een land rover series 2
maar ik ben een echte dieselman de meeste laros hebben daartegen een 2,25L benzine/lpg motor
nu heb ik begrepen dat die oude 2,25L dieselmotoren bijna het zelfde onderblok hebben
maar is het veel werk om een dieselmotor in een benzine motor te bouwen ??
en dan bedoel ik meer van of de motorsteunen uitlaat etc op de oude plaats kunnen blijven
verder zal die daarna weer naar de rwd moeten ik weet niet of zoiets duur is
Alvast bedankt
Met Vriendelijke Groeten jochem
Jochem,
Misschien is je vooronderstelling ook niet geheel juist, dwz. er zijn best veel diesel LandRovers in de markt.
Hetzij oorspronkelijk zo geleverd, danwel later omgebouwd. En die laatste zijn er dan zowel met een originele LandRover diesel (naast de 2,25 ook 2,5 NA maar ook de latere zoals de 200Tdi deze dan meest zonder de T) alsook met "vreemde" diesels (zoals bijv de onverwoestbare maar lawaaiige Perkins diesels).
Groeten MarcS
-
jochemhanomag
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13 Aug 2013, 16:22
Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel
Hallo
Bedankt voor de vele reactie's goed te horen dat mijn vermoeden wel aardig goed was
De eerste diesels hadden nog gewoon een benzine onderblok met 3 hoofdlagers
ist dit een erg zwak punt van deze motoren ?? we hebben zelf 4 hanomag's met een 4 cilinder en slechts 3 hoofdlagers maar we hebben daar nooit problemen mee.
ik zal me ogen goed openhouden naar een mooie laro en dan zien we wel waar het schip strand
Bedankt voor de vele reactie's goed te horen dat mijn vermoeden wel aardig goed was
De eerste diesels hadden nog gewoon een benzine onderblok met 3 hoofdlagers
ist dit een erg zwak punt van deze motoren ?? we hebben zelf 4 hanomag's met een 4 cilinder en slechts 3 hoofdlagers maar we hebben daar nooit problemen mee.
ik zal me ogen goed openhouden naar een mooie laro en dan zien we wel waar het schip strand
Re: series 2 ombouwen van benzine naar diesel
Hallo Jochem,
de 2,25 blokken zijn wat betreft pasvorm in de auto gelijk tussen B en D omdat ze idd een gelijk onderblok hebben. Ook zou een 5 hoofdlagerblok op dezelde motorsteunen moeten passen als de 3 hoofdlager blokken.
De verschillen zitten oa in krukas (de D's hebben een iets degelijkere kwaliteit. opletten met gereviseerde D blokken dat er ook een D krukas is gebruikt. Ook mag een D krukas niet geslepen worden op de lagers), vliegwiel (D heeft een iets dikkere), vliegwielbehuizing(ivm andere startmotor voor D, nokkenas (ivm kleptiming verschillen tussen B en D), zuigers, spruitstukken en cilinderkop.
Interessant is ook wel dit topic
Uiteraard hebben D en B verschillende constructies om lucht en brandstof in de cilinders te krijgen en te ontsteken en heeft D een brandstof retour leiding.
Verder hebben de SII D blokken andere verstuivers tov SIII D blokken en hebben de oudere blokken een andere krukaspoelie aan de voorkant van het blok.
groetjes, Fenna
de 2,25 blokken zijn wat betreft pasvorm in de auto gelijk tussen B en D omdat ze idd een gelijk onderblok hebben. Ook zou een 5 hoofdlagerblok op dezelde motorsteunen moeten passen als de 3 hoofdlager blokken.
De verschillen zitten oa in krukas (de D's hebben een iets degelijkere kwaliteit. opletten met gereviseerde D blokken dat er ook een D krukas is gebruikt. Ook mag een D krukas niet geslepen worden op de lagers), vliegwiel (D heeft een iets dikkere), vliegwielbehuizing(ivm andere startmotor voor D, nokkenas (ivm kleptiming verschillen tussen B en D), zuigers, spruitstukken en cilinderkop.
Interessant is ook wel dit topic
Uiteraard hebben D en B verschillende constructies om lucht en brandstof in de cilinders te krijgen en te ontsteken en heeft D een brandstof retour leiding.
Verder hebben de SII D blokken andere verstuivers tov SIII D blokken en hebben de oudere blokken een andere krukaspoelie aan de voorkant van het blok.
groetjes, Fenna

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten