Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Edward » 13 Aug 2013, 22:07

In het verhaal met de 110 van Floris komt er net een mailtje binnen bij ij dat Floris heeft gehad aangaande de aanpassing naar 130 inch.

Het is een goed bedoelde mail die mij echter laat zien hoeveel onwetendheid en valse zekerheden er rondgaan.

Een 130 op chassiscabine kenteken is een optie, echter het is niet zaligmakend. De Rdw is er zelf niet uit of zo'n wagen ook zonder lading moet kunnen rijden en dus eigen verlichting en spatborden moet voeren. Ook al krijg je een kenteken, wil dat niet zeggen dat bij een controle die ontbrekende verlichting en spatborden je niet aangerekend worden. Is al een geval van bekend en dat gaat nu naar de rechter.........

Daarnaast staat op de foto die bij de mail zat een roofrack op de wagen. Als dat een heel roofrack is betekend dat dat de lading (de laadbak dus) niet eenvoudig afneembaar is en dus vast onderdeel van de wagen. Op dat moment voldoe je dus niet aan de inrichtingseis en ben je net zover als met een 130 met verwijderde broodtrommel.

Dat is ook de reden voor mij om het chassiscabineconcept voor mijn 130 te verlaten. Ik heb een roofrack van cabine tot laadbak.

Zelfs een huif op een 130 is een dubieuze constructie omdat deze de laadhoogte begrenst. Deze wordt echter gedoogd(!) Ook de terugkeer naar het oude concept op mijn 130, een container met vast roofrack erboven is eigenlijk niet legaal.......

De 130 valt eigenlijk net buiten veel regels waardoor er veel ruimte voor discussie en dus gedoe is. Eigenlijk is de enige veilige optie roofrack op het dak van de cabine.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Re: Regels mbt grijs kenteken, inrichtingseisen

Berichtdoor Roger B. » 13 Aug 2013, 22:15

en als je bij de chassis-cabine variant het roofrack tweedelig maakt met een deel op het cabine dak en een deel op de laadbak?

zou dat dan wel een legale variant zijn?
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Aug 2013, 22:20

Zolang de bak maar lading is. Blijft het spatborden/lampen verhaal.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Aug 2013, 22:23

moet ook iets op te verzinnen zijn dat de spatborden vrijwel onzichtbaar "in" de onderkant van de bak vallen en de lampen "opgeklapt" ook onder de bak verdwijnen.....

zodat je ze er wel op hebt zitten en bij verwijderen van de bak zonder veel moeite goed en werkend hebt,maar met de bak vrijwel onzichtbaar
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Aug 2013, 23:01

Verlichtingsbalk mag vlgs mij afneembaar zijn, net als de spatborden.

Zolang je met de "container" rijdt voldoe je aan de eisen, de container moet eenvoudig verwijderbaar zijn maar dat wil niet zeggen dat je op ieder willekeurig punt onderweg deze verwijder-handeling moet uitvoeren. Dat wil dus zeggen dat je een verlichtingsbalk en spatborden voorhanden moet hebben, maar niet per se altijd bij je in de auto (althans zo lees ik een en ander).
(Een vrachtwaggel met een 20, 30, 40 of 45 voets container heeft ook "assistentie" nodig om de lading af te zetten, alleen wissel-bakken met uitschuifpoten kunnen overal achtergelaten worden.)

Groeten MarcS

tim

Berichtdoor tim » 13 Aug 2013, 23:05

Iemand alhier ook actief op het forum, uiteraard even z'n naam niet paraat heeft sinds pakweg 4/6 maanden een 130 HCPU.
Een groene 300tdi ergens eind jaren 80 als bj, ik meen 89.
Op zijn 130 zitten idd de bewuste zaken als de (extra) lichtbalk en kunststof spatboordjes die van een soort aanhangerbouwer komen, zo leek het.
Misschien indien de eigenaar dit leest, hij een fototje kan bijvoegen als illustratie slechts.

Voor wat het waard is, een impiriaal gaat het niet worden voor mij, ik vindt het gewoon niet mooi.
Op de 110 heb ik 2 dikke staven zitten, die ga ik overzetten, de voorstaaf zet ik in de goot wanneer nodig, en de achterstaaf wil ik in een handomdraai kunnen monteren op de nog te maken overkapping van de laadbak.
BV dmv 2 aangelaste korte kokertjes , adam dus, en de 2 contra eva kokertjes zitten vast aan de achterstaaf.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

tim

Berichtdoor tim » 14 Aug 2013, 20:53

Nog meer gerelateerde info.

Linkje verkregen van eene Bjorn, die mij benaderde vanwege zijn plannen om z'n 127 om te zetten naar chassiscabine auto.
Echter, hij kan nergens omschreven wet en regelgeving hieromtrent vinden, wat aansluit bij de bevindingen van Edward.

http://mijnwetten.nl/motorrijtuigenbela ... kel2.2.3.2
Laatst gewijzigd door tim op 14 Aug 2013, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
110 HT 200 Tdi 1989.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Aug 2013, 20:57

gone

tim

Berichtdoor tim » 14 Aug 2013, 21:02

Als ik het zo lees, dan lijkt het me dat bij chassis cabine vorm er idd spatbordjes en lichtbalk op zouden moeten zitten.
Maar ja, das de pest wanneer dingen/zaken niet overduidelijk vermeld worden vanuit de overheid.

Ik krijg er allemaal een kunstkop van! Gewoon bouwen dat ding und freude am fahren, und weiter kein gezeik :!:
110 HT 200 Tdi 1989.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Aug 2013, 21:09

ga je emigreren ?? dat je heimats gaat tikken.? dan moet je je auto naar de heimatsmaatstaven bouwen, niet de nederlandse :) :) :) :) :)
gone

Terug naar “Techniek”