EGR Blanking, zin en/of onzin?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dragon

EGR Blanking, zin en/of onzin?

Berichtdoor Dragon » 12 Aug 2013, 09:59

Hallo allemaal,

Er is hier al eens iets over geschreven, maar wat is nou de zin of onzin van EGR blanking.
Mijn monteur vind dat ik het moet doen omdat de EGR de motor vervuild, hij zonder EGR meer vermogen levert en zuiniger zou zijn.
Een ander vindt weer, niet doen vanwege milieuoverwegingen en grotere thermische belasting door instroom van koude lucht.
Weer een ander zegt dat het helemaal niets uitmaakt.

Ik ben niet iemand die zijn gaspedaal als aan/uit schakelaar gebruikt, dus doet de EGR bij mij wel wat, als ik het goed begrepen heb.
N.l. uitlaat gas, dus ook roet, mengen met inlaatlucht, waardoor intercooler en motor vervuild?
Zonder EGR wordt roet gewoon uit de motor geblazen? (dus meer milieubelasting)

Nou ja, mijn vraag is duidelijk?

groet, Ruben
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Roger B.

Re: EGR Blanking, zin en/of onzin?

Berichtdoor Roger B. » 12 Aug 2013, 11:08

De EGR is wat roet betreft misschien wel beter voor het milieu... daar is ie namelijk niet voor. De EGR zorgt er door toevoegen van uitlaatgassen aan de aangezogen (bij turbo motoren aangeblazen) lucht dat de verbranding slechter verloopt. Dat heeft tot gevolg dat de verbranding minder heet is en er daardoor minder NOx (stikstofoxiden), een belangrijk veroorzaker van zure regen, geproduceerd worden.

afdoppen van de EGR zorgt er dus voor dat dat niet gebeurd en er dus meer NOx uitgestoten wordt.

doordat de EGR uitlaatgas met roetdeeltjes in het inlaatspruitstuk toevoegd zullen deze roetdeeltjes daar samen met oliedamp uit de carterventilatie in de loop van vele duizenden kilometers een plakkerige teerlaag vormen.

De intercooler heeft geen last van de EGR

motorvermogenswinst is niet merkbaar omdat de EGR alleen aktief is wanneer de motor op deellast werkt en dus niet bij fors vermogen vragen
gone

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 12 Aug 2013, 17:44

Wat ik begrepen heb gaat je motor er wel zuiniger van lopen en heb je iets meer power maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik hoor veel mensen die het gedaan hebben bij een TD5 en het verschil echt merken.

Voor het milieu is het idd wat slechter
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Aug 2013, 17:58

hij zal hooguit (ik heb er bij de D2 Td5 nul komma nul van gemerkt) wat sneller oppakken, maar als jij je gas intrapt hoort de EGR sowieso dicht te gaan... dushoe wil het dichtzetten van die EGR dan meer power brengen?? :roll:

ook over de zuinigheid waag ik mijn twijfels te hebben, ALS het al effect heeft is het geneuzel in de marge
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Aug 2013, 18:35

arjan_de_jong schreef:Wat ik begrepen heb gaat je motor er wel zuiniger van lopen en heb je iets meer power maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik hoor veel mensen die het gedaan hebben bij een TD5 en het verschil echt merken.

Voor het milieu is het idd wat slechter

Wat er meestal speelt is een motor die niet lekker meer loopt. Na lang gebruik/misbruik een vervuilde LMM, een lekkende versleten Turbo, een vervuilde intercooler etc. Als je dan een paar dingen vervangt en het inlaattraject schoon maakt en ook de EGR dicht zet dan rijdt ie natuurlijk beter (en misschien zelfs zuiniger). Had je al het achterstallig onderhoud gepleegd en de EGR gewoon gelaten dan had je hetzelfde resultaat.

Dus gewoon een verkeerde oorzaak bij het gevolg geplakt. Gezien de werking van de EGR kan je niet meer power uit de motor halen, en ook niet zuiniger gaan rijden (m.b.t. dit laatste zou je eerder een minieme verbetering met EGR verwachten).

Overigens, als je werkelijk verschil wilt meten in dit soort gevallen dan moet je een dubbelblind proefopzet gebruiken want zodra je weet dat er wat veranderd is en je verwacht een verbetering .... dan ben je niet meer objectief.

Groeten MarcS (en ik had me nog zo voorgenomen mijn handen onder het toetsenbord te houden)

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 12 Aug 2013, 21:18

Ik heb hem ook niet meer. Ik merk er geen ruk van. Niet in vermogen, oppakken. En al helemaal niet verbruik. Enige voordeel is dat het inlaat spruit stuk met de map sensor niet zo vies wordt :lol:

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Roger

Berichtdoor Roger » 12 Aug 2013, 23:02

Zelfde ervaring als Jan.
Lekker schoon maar verder geen verschil.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 13 Aug 2013, 00:36

JanTD5 schreef:Ik heb hem ook niet meer. Ik merk er geen ruk van. Niet in vermogen, oppakken. En al helemaal niet verbruik. Enige voordeel is dat het inlaat spruit stuk met de map sensor niet zo vies wordt

Idem.

Deze heb ik er al zo'n 180.000 km op zitten: TD5 ALIVE - EGR BYPASS KIT

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Tata-D2

Berichtdoor Tata-D2 » 14 Aug 2013, 12:29

Beste Ruben,

Mijn Td5 was van binnen erg vuil. 310.000 lachende km's inmiddels, maar roetmeting was elke keer weer een drama.
Toen de EGR klep ging lekken wist ik het wel..... De hele boel eraf laten rossen en blankingkit geplaatst. Merk geen verschil in verbruik of trekkracht etc. Verbruik was tijdens vakantie in de UK wel hoog maar dat lag aan de gehele dag met airco rondrije (Engelse hittegolf bestaat ook :mrgreen: ).
Schone motor is erg belangrijk. Ben er erg tevreden over. Heb het bij de dealer laten doen.
Groet, Willem
Tata-D2

Seagull

Berichtdoor Seagull » 14 Aug 2013, 12:59

Toen ik een nieuwe cilinderkop moest plaatsen op mijn Td5 2003 meteen maar besloten om de EGR klep te verwijderen.

Ik moest toch nog wat bij Paddock bestellen en het leek me iets minder werk als ik bij het terugplaatsen van de kop een blanking kit zou gebruiken.

Het kitje van Paddock is niet te duur en ziet er netjes uit.

Maar ook ik merk geen verschil in verbruik en vermogen.

Het enige voordeel is dat je een doos vol met 'overbodige' rommel uit je motorruimte verwijderd.

Jan

Terug naar “Techniek”