Spiegels Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostJ

Spiegels Defender

Berichtdoor JoostJ » 01 Aug 2013, 12:44

Beste,

Binnenkort op vakantie, heel burgelijk, met caravan achter de Defender :-D.

Nou zijn caravanspiegels verplicht.... alleen bij een snelheid boven de 100 km/h of wat extra wind klappen de spiegels van de defender dicht.

Iemand ervaring hoe dit te voorkomen? Zijn de spiegels te verstellen? Of strakker te zetten?

Groeten Joost

Edward

Re: Spiegels Defender

Berichtdoor Edward » 01 Aug 2013, 14:26

Zet er Wolf spiegelpoten op. Die zijn 270 mm lang en blijven ook bij 165 km/u goed staan.
http://www.paddockspares.com/defender-m ... e-arm.html
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Aug 2013, 14:39

JoostJ schreef:Binnenkort op vakantie, heel burgelijk, met caravan achter de Defender :-D.

Joost,

Doe dan hier: http://www.dumpert.nl/mediabase/6555622/79feb861 even wat inspiratie op.
Dan zijn inklappende spiegels nog de minste zorg.
(Harder als 100 km/u is toch sowieso verboden? Het inklappen is een extra veiligheids-feature.)

Maar goed, zoals Edward al schreef: Lange spiegel-armen en eventueel ook nog een maatje grotere spiegel(s), vooral rechts kan zie je een stuk meer met een iets grotere spiegel -- die zijn gewoon leverbaar, zulke Britax zie je ook op de oude Renault Master en op DAF LVD (=Leyland Daf Vans).
De goedkopere "imitaties" schijnen niet zo degelijk als de echte Britax (dus op naar de Renault of Daf dealer of sloper).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Aug 2013, 14:51

Mocht je spiegels wisselen teveel werk vinden, op de Range had ik spiegels die in de raamrubber en onder aan de deur haakten. Die zaten dus compleet los van de gewone spiegels. Werkte erg goed, maar wel aan de prijs.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 01 Aug 2013, 14:58

JoostJ schreef:Binnenkort op vakantie, heel burgelijk, met caravan achter de Defender :-D.

Waarom zou dat burgerlijk zijn ? Er zijn ook plenty Defenderrijders die al in paniek raken als ze door de berm moeten rijden, laat staan dat ze er het terrein mee in zouden gaan ! Zelfs dat is niet burgerlijk maar ronduit pervers !! :lol: :lol:

Afbeelding

Maar goed de spiegels. Verplicht zijn ze natuurlijk niet per definitie ! Bij een Defender, afhankelijk van de caravan natuurlijk, hoogstwaarschijnlijk in de meeste gevallen wel (Caravanspiegels)

Ik neem dat het niet de hele arm is die naar binnen klapt want dat kan ik me haast niet voorstellen. Met de hand inklappen gaat al zwaar. Nu kan ik me vaag herinneren van het moment dat ik spiegelverwarming heb gemonteerd dat er in het spiegelhuis een moer zit die je aan kunt draaien waardoor het spiegelhuis strakker op de arm komt te zitten. Helaas weet ik dat niet meer zeker en om nu mijn spiegelglazen te gaan demonteren ..........

Tot slot: het is jouw combinatie en vakantie maar > 100 km/u met een Defender met caravan ........ vakantie was toch ontspanning of ........ ?

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Aug 2013, 15:06

Rob Pt schreef:Ik neem dat het niet de hele arm is die naar binnen klapt want dat kan ik me haast niet voorstellen. Met de hand inklappen gaat al zwaar. Nu kan ik me vaag herinneren van het moment dat ik spiegelverwarming heb gemonteerd dat er in het spiegelhuis een moer zit die je aan kunt draaien waardoor het spiegelhuis strakker op de arm komt te zitten. Helaas weet ik dat niet meer zeker en om nu mijn spiegelglazen te gaan demonteren ..........

Bij mij zit er - aan de onderzijde van de spiegel - een imbusboutje.
Met dat boutje zet je klem-spanning op het klem-plaatje dan aan de onderzijde om het bolletje aan het eind van de spiegelarm valt.
Je hoeft dus geen spiegelglazen tc. te demonteren, gewoon aan de onderkant van de spiegel kijken.
O ja, je doet er wel goed aan een likje vet op het imbusboutje te doen, dan kan je 'm netjes op de juiste spanning draaien zonder direct alles te forceren.

Wel schijnt het zo te zijn dat juist deze klem-constructie bij "imitatie" Brittax niet zo adequaat is als bij de originele Brittax.

Groeten MarcS

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 01 Aug 2013, 15:15

Landmarcs schreef:Bij mij zit er - aan de onderzijde van de spiegel - een imbusboutje. Met dat boutje zet je klem-spanning op het klem-plaatje dan aan de onderzijde om het bolletje aan het eind van de spiegelarm valt.

Yep, datwassut, een inbusboutje met plaatje. Ben ik blij dat ik schreef dat ik het niet zeker meer wist !

Landmarcs schreef:Wel schijnt het zo te zijn dat juist deze klem-constructie bij "imitatie" Brittax niet zo adequaat is als bij de originele Brittax.

Of dat zo is weet ik niet maar ik heb nog steeds de originele spiegels die er bij aflevering opzaten en tot op heden nog niets aan hoeven te draaien, óók niet tijdens het rijden met caravanspiegels.

Rob

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Aug 2013, 16:58

Landmarcs schreef:
JoostJ schreef:(Harder als 100 km/u is toch sowieso verboden?
Groeten MarcS

nou Marc.... in de meeste landen wel..... maar laten nu juist de landen waar jij regelmatig komt en waar ze jouw "tweede taal" spreken de landen zijn die meer toestaan (Frankrijk 130 (110) en België120(90) () is bij nat weer)

BRON
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Aug 2013, 17:27

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:Harder als 100 km/u is toch sowieso verboden?

nou Marc.... in de meeste landen wel..... maar laten nu juist de landen waar jij regelmatig komt en waar ze jouw "tweede taal" spreken de landen zijn die meer toestaan (Frankrijk 130 (110) en België120(90) () is bij nat weer)

BRON

Laat dat nu een van de (weinige*) punten zijn waar ik die Fransen echt niet goed wijs acht.
(Eigenlijk wist ik al dat deze reactie ging komen.)

Ik heb al eens binnen enkele seconden een aanhanger voor mij zien uitbreken en het volgende moment zien veranderen in een spookrijder .... het ging goed voor mij, maar het is niet echt een herhalenswaardige gebeurtenis.
Je kan je zelfs afvragen of er wel netto tijdwinst is. Ja, natuurlijk zal je eerder op je bestemming aankomen als alles goed gaat, maar als je pech hebt kom je in die file die ontstaat omdat er weer iemand zijn caravan met volledige vakantie-uitrusting over de weg heeft uitgestrooid. Tijdens de komende zwarte zaterdag zal het wel los lopen, dan staat iedereen in de file en rijdt niemand hard, maar juist op die momenten dat je dacht door te kunnen rijden zie je dit soort vakantieleed + bijbehorende files.

Salutations MarcS

* Bij nader inzien weet ik er nog wel een paar.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 01 Aug 2013, 17:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 01 Aug 2013, 17:29

Roger B. schreef:(Frankrijk 130 (110) en België120(90) () is bij nat weer)

In Frankrijk heeft de snelheid tussen haakjes vermeld inderdaad met regen te maken maar in België niet. In België heeft die snelheid te maken met de TMM van de aanhanger.

Overigens al die tabellen die je op internet kunt vinden zijn helaas niet altijd correct. (ze worden vaak ook gewoon van elkaar gekopieerd) Het is logisch dat ik me nu tot Portugal beperk. In de tabellen staat dat je op snelweg met een aanhanger/caravan (TMM < 3500 kg) 100 mag rijden. Dat is niet juist.
Met onze Defender 110 Hard Top mag ik maar 90 in dat geval omdat hij valt onder de categorie Automóveis ligeiros de mercadorias oftewel lichte bedrijfswagens. Altijd handig om te weten, óók voor Nederlandse Defenderrijders !
En zonder aanhanger/caravan mag je met een Defender op grijs kenteken maar 110 i.p.v. 120 km/u. op de autosnelweg en 80 i.p.v. 90 op autowegen en 70 i.p.v. 80 op de overige wegen

Controleren ze dat ? Ja, dat doen ze !

Rob

Terug naar “Techniek”