in de hoop dat er een [s]nit wit[/s]pientere rond elektro motoren bij ons op het forum zit, zou ik graag de volgende casus willen voorleggen
Wij hebben een stapmolen (voor de paarden...die lopen rondjes 5 minuten linksom....5 minuten rechtsom...verdere uitleg zal ik besparen maar het heeft met trainen te maken).
Deze stapmolen wordt aangedreven door een elektro motor, met op de as een wiel gemonteerd. Dit wiel staat direct op de grond en drijft zo de twee armen aan.
Nu heb ik alles direct aangesloten op het lichtnet. Dus knop aan...molen loopt/draait. Maar hij begint nogal abrupt. En een beetje paard vind het dan geweldig om daarvan te schrikken...uit te glijden, te springen, niet meer te willen lopen...kortom eng eng eng.
Dus nu had ik bedacht om een snelheidsregelaar er tussen te plaatsen. Maar ik ben niet helemaal thuis in de gehele materie van elektro motoren. Driefasen, gelijkstroom, wisselstroom...eeek. Als ik zou mogen gokken, zou ik zeggen dat het een driefasen elektro motor is..zie foto
en
.En dit is de besturing
.De wieltjes rechts op de foto is om de tijd in te stellen van linksom en rechtsom.
Maar hoe zou ik de snelheid kunnen regelen. Een dimmer is waarschijnlijk te simpel gedacht...en mijn google kunsten brengen mij bij een frequentie regelaar.
Alleen daar raak ik verloren.
De kabel naar de aansturingskast is een drie-aderige grond kabel. De schakelkast krijgt stroom dmv een soort 'paddestoel' waarbinnen met spoelen het stroom wordt overgedragen.
De schakelkast draait dus mee op de molen...en om te voorkomen dat het draad zich op/af wikkelt dient dus de 'paddestoel'.
Weet er iemand een oplossing om de snelheid van de elektromotor te kunnen regelen?
Alvast bedankt.
Groeten,
DengKao
<edit: nit wit>
maar of dat voor of na het schakelkastje kan....