foto verzoek: dynamo links op blok 90 ninety/110 one-ten V8

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
janwijbrand

foto verzoek: dynamo links op blok 90 ninety/110 one-ten V8

Berichtdoor janwijbrand » 14 Jul 2013, 19:54

Hoi,

Ik al een tijdje bezig om een plek te zoeken voor een York compressortje ("endless air"). Die wordt aangedreven met een V-snaar. Na veel proberen en passen en meten is het me nog niet lekker gelukt. Ik ben een aantal mogelijkheden aan het proberen en één daarvan is om de dynamo van zijn huidige plek rechts op het blok, naar links te verplaatsen. In de vrij gekomen ruimte hoop ik dan de York compressor te kunnen plaatsen.

Volgens mij hebben nineties en one-tens de dynamo standaard links op het blok zitten.

Mijn foto-verzoekje:

Wie van de ninety / one-ten V8-rijders onder ons zou voor mij kiekjes willen maken van hoe de dynamo op het blok gemonteerd zit? Hopelijk kan ik daaruit opmaken of dat in mij geval ook zou passen. Ik ben met name benieuwd hoe hoog de dynamo dan komt, en hoeveel ruimte er tussen blok en linker wing zou zitten en hoe de V-snaren en bovenste koelslang lopen.

Uiteraard zijn andere suggesties ook welkom :-)

Bij voorbaat dank!!!

piet_g

Re: foto verzoek: dynamo links op blok 90 ninety/110 one-ten

Berichtdoor piet_g » 15 Jul 2013, 09:24

De meeste blokken die ik gezien heb (zowel onze 2.5NA als de 200TDI) hebben hun dynamo aan de bestuurderskant zitten en dan ongeveer halverwege het blok.

Nu hebben wij toevallig twee dynamo's er op zitten omdat wij ook 24V gebruiken die dynamo zit op de plek waar eventueel ook een ander pomp kan (even geen idee welke dat was). Het is zonder meer mogelijk om je dynamo daar te zetten. Bij ons zaten daarvoor de gaten al in het distributie deksel zodat het een kwestie was van opbouten.

vond op ebay ook een conversie beugel om een dynamo daar te zetten met afbeeldingen er bij:
LINK
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 15 Jul 2013, 10:33

piet_g schreef:De meeste blokken die ik gezien heb (zowel onze 2.5NA als de 200TDI) hebben hun dynamo aan de bestuurderskant zitten en dan ongeveer halverwege het blok.

Nu hebben wij toevallig twee dynamo's er op zitten omdat wij ook 24V gebruiken die dynamo zit op de plek waar eventueel ook een ander pomp kan (even geen idee welke dat was). Het is zonder meer mogelijk om je dynamo daar te zetten. Bij ons zaten daarvoor de gaten al in het distributie deksel zodat het een kwestie was van opbouten.

Bedankt voor je link!

Na lange lange zoektochten en uitproberen trek ik de conclusie dat de diesels op een heel andere manier "ruimte" innemen onder de motorkap dan de V8. Die is toch een stuk breder. Dus "zonder meer mogelijk" is niet per sé van toepassing op de V8 helaas... :(

Dus mijn verzoekje blijft nog even staan :-)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Jul 2013, 13:11

Geen airco? Dan is de plaats voor de aircopomp een optie
gone

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 15 Jul 2013, 17:06

Roger B. schreef:Geen airco? Dan is de plaats voor de aircopomp een optie

Een Stage-1 heeft geen airco nodig, die tocht genoeg van zichzelf.

Op de V8's zit de airco doorgaan rechts - vanuit de rijrichting geredeneerd. Maar bij een Stage-1 zit daar dus de dynamo. Dat is de hele reden van mijn verzoek... Namelijk omdat ik aan het onderzoeken ben of en hoe ik de dynamo naar links kan krijgen, zoals modernere V8's ook hebben. Een one-ten V8 ligt dicht genoeg bij een Stage-1, om dat goed te kunnen vergelijken.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Jul 2013, 18:11

Is te lang geleden...bij mijn v8 zit dynamo rechts en aircopomp links vanuit auto gezien

Correctie....airco welliswaar links van dynamo....maar bijna in het midden tov motor
gone

Raymond

Berichtdoor Raymond » 16 Jul 2013, 11:22

Hai Jan Wijbrand,

Ook de One Ten (iig die van mij) heeft de dynamo aan de rechterkant. Heb even geen foto, maar er moest afgelopen weekend nog een nieuwe spanningsregelaar in :cry: . Dus ik ben vrij zeker. :D

Groet,

Raymond

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 16 Jul 2013, 11:31

Raymond schreef:Ook de One Ten (iig die van mij) heeft de dynamo aan de rechterkant. Heb even geen foto, maar er moest afgelopen weekend nog een nieuwe spanningsregelaar in :cry: . Dus ik ben vrij zeker. :D

Bedankt!

Even voor de absolute zekerheid... :-) "rechts" betekent "gezien vanaf de bestuurderstoel", dus in rijrichting?

En zo ja, heb jij stuurbekrachtiging?

Raymond

Berichtdoor Raymond » 16 Jul 2013, 11:41

Yup, bestuurderskant ;) (voor alle volledigheid: het is een RHD)

Stuurbekrachtiging zit er volgens mij bij de One Ten's standaard in (ik zal ongetwijfeld gecorrigeerd worden mocht daartoe aanleiding zijn). Het reservoir daarvoor zit ook rechts, maar aan de wing vast (hoog dus). De pomp zit weer links van het midden en meer ter hoogte van de bumper.

Mocht je echt om foto's zitten te springen kan ik die vanavond wel voor je maken. Laat maar horen.

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 16 Jul 2013, 11:48

Raymond schreef:Mocht je echt om foto's zitten te springen kan ik die vanavond wel voor je maken. Laat maar horen.

Zou je dat willen doen...? Heeeeeeel graag....

Ik dacht te weten - maar jou opmerking lijkt dat te weerspreken - dat een one-ten als deze stuurbekrachtiging heeft (en dat hebben ze vrijwel allemaal inderdaad), de stuurbekrachtigings pomp inderdaad links, laag heeft en dat die pomp een dubbele poelie heeft die op zijn beurt de dynamo, die dan ook links zit, aandrijft. Maar het is dus toch weer anders.. of misschien bestaan er gewoon nog meer variaties... (dat kan heel goed, het is tenslotte Land Rover...)

update:

Oh wacht ik snap het inderdaad. Als er een airco in het spel is, dan verhuist de heleboel naar de linkerkant. Dit is uit een onderdelenboek van 1987 en nieuwer. Ik heb geen onderdelen boek specifiek voor de one-ten. Hoe dan ook zonder airco:

Afbeelding

met airco:

Afbeelding

Toch nog steeds nuttig om kiekjes te verzamelen om de hoeveelheid ruimte te kunnen inschatten... via google kom ik wel wat tegen, maar een echt duidelijk beeld van een en ander past krijg ik daar nog niet van. Misschien maar gewoon op een event onder motorkappen gluren met een meetlint erbij...

Terug naar “Techniek”