Disco 3 2.7 TDV6 '05 vermogens verlies

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gvanderheijden

Disco 3 2.7 TDV6 '05 vermogens verlies

Berichtdoor Gvanderheijden » 09 Jul 2013, 21:33

Ik ben op vakantie met de disco 3 en rij met caravan op de franse tolweg. Op het moment dat ik wil versnellen kan ik het gaspedaal indrukken maar er gebeurd niets. De auto blijft de reeds aangehouden snelheid rijden. Ik heb er een caravan achterhangen ong. 1500 kg en de auto 2 volwassenen en 3 kinderen, dus redelijk beladen. Soms merk ik terwijl het gas pedaal nog steeds ingedrukt is dat de auto wel vermogen krijgt en dus versneld. Uiteindelijk kom ik op de camping aan en heeft de disco totaal geen vermogen meer. Na een rit van ongeveer 400 km standen we in Frankrijk. Vanochtend de ANWB alarmcentrale gebeld en deze hebben hem laten ophalen en naar een garage bedrijf gebracht om de diagnose te stellen. Ik denk aan Turbo, EGR of defecte intercoolerslang. O ja de auto gaf niet bijzonder veel rook. Alleen als ik op een snelheid van 80 terug moest schakelen naar de 3e versnelling en 3000 rpm of meer moest maken om toch de snelheid er in te houden. Iemand een idee of ervaring wat het zou kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door Gvanderheijden op 06 Jan 2015, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Grz,
Gerard

present: Discovery 3 SE TDV6 2005 manuel JAVA Black
past: 110 td5 CSW 2002
past: 110 td5 CSW 1999

axelaro88

Re: Disco 3 vermogens verlies

Berichtdoor axelaro88 » 10 Jul 2013, 14:27

is het een automaat of handbak? Met mijn disco 2 automaat ook wel die verschijnselen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jul 2013, 15:17

zoals het beschreven wordt klinkt het niet als automaatbakslip (weet helaas uit ervaring hoe dat uitpakt) maar echt niet leveren van vermogen en daardoor niet versnellen (en dus ook niet in toeren omhoog gaan)
gone

Gvanderheijden

Berichtdoor Gvanderheijden » 10 Jul 2013, 20:45

Het is een geen automaat. De diagnose is EGR klep rechts defect. Maar de computer gaf al 10000 km geleden aan dat deze kapot was. Hij heeft al die tijdvast gezeten. Het zou kunnen dat hij is losgekomen. Door de grote hitte en lange tijdsduur van rijden. Zou het ook een defecte intercoolerslang kunnen zijn of turbo? Of hebben jullie andere suggesties?
Grz,
Gerard

present: Discovery 3 SE TDV6 2005 manuel JAVA Black
past: 110 td5 CSW 2002
past: 110 td5 CSW 1999

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jul 2013, 21:18

een geen automaat???is dus handbak?

EGR kan als ie open blijft hangen voor vermogensverlies zorgen en het is een bekend probleem van de TdV6 meen ik
gone

andre66

Berichtdoor andre66 » 12 Jul 2013, 22:54

Heb ik vorig jaar ook gehad. Onderweg op vakantie met 6 man en van alles erop en eraan. Onder andere 4 fietsen. Je kunt gas geven, hij wil niet echt harder. Behave boven de 130-140 dan gaat ie weer. (niet doen met een caravan hoor, lijkt me) DE reis voortgezet met 140 km u. Aan het einde was de voetenruimte rechts bij de passagier heel warm geworden. Dealer gebeld. Die zei: EGR klep zit vast. Is niet echt een acuut probleem behalve dat t erg vervelend is omdat je heel weinig vermogen hebt als ie koud is en bij bepaalde toerentallen. Ik kon tijdens de vakantie geen dealer vinden om eea te vervangen en ik wou ook niet terug dus ik ben er toch mee naar corsica gereden (gem snelheid 110, dus onder het toerental waar het probleem begint) en ook weer naar huis (ongeveer 4000-5000 km nog gereden dus met die kapotte EGR klep). In NL beide EGR kleppen laten vervangen. Kostte 900 euro. Later hoorde ik dat er ook afsluiters zijn.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jul 2013, 09:37

Heb begrepen dat afsluiten niet meer kan na bepaald bouwjaar omdat de motorECU vanaf die bouwjaren checked of de EGR bediening effect heeft op de emisiewaade
gone

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 13 Jul 2013, 10:19

De EGR zorgt inderdaad vaak voor problemen bij de TDV6 motor. (met grote dank aan de milieumaffia !). Hier een link naar een blankingkit: TDV6 EGR Blanking kit
Bij onze Defender Td5 heb ik er ook een opzitten, zij het van een ander merk n.l. deze. Hij voldoet prima en tijdens de APK geen problemen met de uitlaatgasemissietest en/of roetmeting.

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 13 Jul 2013, 11:12

Roger B. schreef:Heb begrepen dat afsluiten niet meer kan na bepaald bouwjaar omdat de motorECU vanaf die bouwjaren checked of de EGR bediening effect heeft op de emisiewaade

Afsluiten kan wel maar vanaf auto's waarvan de 10de positie van het VIN een 7 of hoger aangeeft zal er een waarschuwingslampje blijven branden dat aangeeft dat er een 'EGR fault' is opgetreden ! En ook zal deze mededeling om de zoveel tijd als tekst in het display van de BC verschijnen.

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jul 2013, 11:17

een afgedopte EGR zal bij een APK hooguit postitief werken, bij de APK wordt roet gemeten, en dat verminderd een werkende EGR niet, eerder het tegendeel...

De EGR verlaagt door slechtere verbranding (uitlaatgas wordt bij de inlaat toegevoegd waardoor er dus vuilere lucht, met DUS minter zuurstof, de motor in gaat) waardoor de verbrandingstemperatuur daalt en dat heeft weer effect op de hoeveelheid stikstofoxiden (NOx) die uitgestoten worden. Aangezien de NOx uitstoot bij de APK niet gemeten wordt, zal dit geen probleem zijn... TENZIJ je motormanagement een storing detecteerd in het emissiecontrolesysteem (oa de EGR) tegenwoordig wordt dat namelijk ook bekeken.

De nieuwere TD6 heeft dus een controle ingebouwd op de daardwerkelijke werking van de EGR (dus niet of de klep beweegt, maar of er door het openen van de EGR veranderingen optreden in de emissie waarden/temperatuur) Daardoor kun je deze niet zomaar ongestraft afdoppen, maar zul je het management moeten aanpassen of om de tuin leiden als je je EGR wil afsluiten.
gone

Terug naar “Techniek”