Ouderdomskwaal soms niet starten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Iris

Ouderdomskwaal soms niet starten

Berichtdoor Iris » 08 Jul 2013, 19:05

Hoi LR fans
Mijn trouwe rooierakker 90 300tdi 1998 heeft zo nu en dan wat nukken zo heeft hij de laatste tijd soms geen zin om te starten maar evt 10 min later wel en daarna ook soms weken of maanden geen last ??? en eenmaal lopen is ook de gehele dag perfect starten
Ik heb eens gekeken naar het weer is het dan erg vochtig geweest snachts ???? vaak wel stel nou dat kan dit iets zou kunnen zijn wat dan evt te doen
laatst stond ik ergens midden in Frankrijk bepakt en bezakt en dan is het niet handig
Is na 15 jaar het contact slot zo versleten dat hij soms geen contact maakt :shock: (raar maar goed het is een LR)
Bedrading is al eens nagekeken maar ook goed
Wie een idee of zo van o dat herken ik

Alvast dank
Grtz
iris

Edward

Re: Ouderdomskwaal soms niet starten

Berichtdoor Edward » 08 Jul 2013, 20:55

Als het contactslot niet goed is merk je dat doordat ie soms niet reageert, dwz de startmotor gaat niet rond. Hoor je alleen klikken zou het je startrelais kunnen zijn.

Staat me ook iets bij dat vergane retourslangetjes van de injectoren voor lucht in het systeem kunnen zorgen?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 08 Jul 2013, 22:39

of je startblokkering....ff googlen op "defender spider" of "300 tdi spider"
gone

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 08 Jul 2013, 23:21

vroeger bij een ander merk ook eens gehad.
werd het contact slot er uit gehaald en het deel waarin het slot draait vervangen.
Presto!
Disco 1994 300TDI

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Jul 2013, 00:28

Edward schreef:Staat me ook iets bij dat vergane retourslangetjes van de injectoren voor lucht in het systeem kunnen zorgen?
Dan wordt het alleen een vette stinkende bende onder de motorkap. Overigens zijn die heel simpel te vervangen.
Zoals RogerB al zegt, waarschijnlijk de "spider" van het alarm. Daar wil wel eens een slechte soldeerverbinding in zitten.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Luke

Berichtdoor Luke » 11 Jul 2013, 03:49

Hoi Iris,

Denk ook even aan massakabels die aan het chassis ligge die geoxideerd kunnen zijn.
Ook de startmotor kan moe zijn, denk daarbij aan de solonoid die erbovenop zit.

Mijn 300 Tdi had tot vorige week een beetje vergelijkbare kuren, ene keer wel starten, andere keer niet.
Bij mij was het dus de solonoid op de startmotor

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erwin Lokhorst

Berichtdoor Erwin Lokhorst » 15 Jul 2013, 18:08

Bij onze 110 uit 2001 bleek er wat oxide te zitten op het stekkertje (dunne draad) van de startmotor.
Steeds vaker wilde startmotor niet ronddraaien en leek een revisie van de startmotor de enige optie. (Onderdelen al besteld). In een laatste poging deze connector even goed schoongemaakt, ook op de startmotor, en al twee jaar geen last meer gehad.
Dus wie weet kost het je helemaal niets meer dan wat vieze vegen op je handen. ;)
Defender-110 TD5 2001 & LW-softtop-2,25D 1980 (geschorst dankzij Weekers & vrienden)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Jul 2013, 19:45

dat stekkertje is vrij typisch voor de Td5, volgens mij heeft elke Td5 die ik ken daar last van, of in elk geval last van gehad.

het stekkertje gaat door trillingen gewoon minder vast op het lipje zitten, daardoor is het contact slechter
gone

Terug naar “Techniek”