Beste mensen,
sinds 2 dagen heb ik last van ene rammel in de aandrijving van mijn Puma (2,4, 2007 220.000 km)
Tijdens het optrekken hoor ik niets maar zodra ik mijn gaspedaal loslaat begint het flink te rammelen.
Koppeling in of uit maakt niets uit. hoe langzamer ik ga rijden (uitrijden) hoe minder lawaai.
Als ik precies genoeg gas geef om op snelheid te blijven hoor ik het ook maar dan iets minder hard.
Heb er al even onder gelegen maar kan niets vinden en maakt me flinke zorgen.
Ook tijdens het schakelen bij het intrappen van de koppeling hoor ik het geluid.
Het is een flinke rammel alsof er iets loszit.
Ben bang om naar de dealer te gaan ivm met de kosten, dit komt even niet uit.
Hopelijk hebben jullie tips om dingen te controleren.
Ik ben even wanhopig....
rammel in aandrijving puma
-
Roger B.
Re: rammel in aandrijving puma
Klinkt als edwards puma.. ...als ik me niet vergis was het daar een of meer kruisjes van de cardan waarmee het opgelost was
gone
Hallo Roger,
Bedankt voor je bericht maar kan ik dat elders vinden in het forum.?
Kruisjes zegt me even niets.
Bedankt voor je bericht maar kan ik dat elders vinden in het forum.?
Kruisjes zegt me even niets.
- RobStewart
So it could be the kruis koppeling on the ends of the cardanasen (UJ's on the ends of the propshafts) as Roger says. Easy to check with the vehicle on a level surface and the wheels chocked with the handbrake off. Check each kruis koppeling in turn for lateral movement on the joint. There should be none.
The only other 2 rattles from the 2.4 Puma that we get on a regular basis is the outer heat shield on the exhaust manifold comes loose either on 1 of the 3 upper bolts and/or the lower ones or failure of one of the springs on the clutch plate (quite common on the 2007 Puma) which sometimes rattles and sometimes doesn;t but doesn;t have an adverse affect on the operation of the clutch until the spring falls out and wedges itself between the pressure plate and the flywheel
.
Oh and don't be too afraid of us, you should get a discount if you are a member of the LRCH
Rob
The only other 2 rattles from the 2.4 Puma that we get on a regular basis is the outer heat shield on the exhaust manifold comes loose either on 1 of the 3 upper bolts and/or the lower ones or failure of one of the springs on the clutch plate (quite common on the 2007 Puma) which sometimes rattles and sometimes doesn;t but doesn;t have an adverse affect on the operation of the clutch until the spring falls out and wedges itself between the pressure plate and the flywheel
Oh and don't be too afraid of us, you should get a discount if you are a member of the LRCH
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
- arjan_de_jong
Kruisjes zijn de koppelingen tussen de aandrijf assen. Kan je controleren door de 2 as delen tegen over elkaar in te draaien. Er mag geen speling op zitten.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
Dank voor jullie reacties, inmiddels een vetspuit gehaald en de nippels ingespoten.
Wat ik gezien heb ik denk ik waar jullie het ook over hebben.
De as die van de bak naar het voor dif loopt heeft speling aan de kant van de bak.
Als die verbinding het kruis is wat jullie noemen kan ik de as ten opzichte van de aansluiting op de bak bijna 1 cm bewegen.
Ben ik duidelijk genoeg of moet ik er even een foto van maken voor de zekerheid.
het is volgens mij de koppeling zoals het plaatje onderaan blz 767 van het werkplaathandboek.
enig idee wat dit gaat kosten?
Wat ik gezien heb ik denk ik waar jullie het ook over hebben.
De as die van de bak naar het voor dif loopt heeft speling aan de kant van de bak.
Als die verbinding het kruis is wat jullie noemen kan ik de as ten opzichte van de aansluiting op de bak bijna 1 cm bewegen.
Ben ik duidelijk genoeg of moet ik er even een foto van maken voor de zekerheid.
het is volgens mij de koppeling zoals het plaatje onderaan blz 767 van het werkplaathandboek.
enig idee wat dit gaat kosten?
Kruisjes kosten tussen de 5 en 50 euri afhankelijk van waar je ze haalt. Als je een beetje handig bent en een goede bankschroef of werkplaatspers hebt kun je die zelf wisselen. Zal je voor een eerste keer een paar uur tot een halve dag kosten.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- RobStewart
Mlampie schreef:het is volgens mij de koppeling zoals het plaatje onderaan blz 767 van het werkplaathandboek.
This one ?
Mlampie schreef:enig idee wat dit gaat kosten?
The Part Number is TVC500010.
Paddocks sell the Britpart one for €15,89 ex BTW or the OEM (Hardy Spicer) one for €22,95 ex BTW. Budget Parts sell it for €51,00 ex BTW and Land Rover sell them for €54,06 ex BTW so Edward was pretty close.
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Dank jullie wel voor de tips,
Ik durf het niet aan om hem zelf te repareren dus denk aan vervangen van de as of de as wegbrengen.
Kan ik zondermeer de propshaft verwijderen en dan tijdelijk (1 of 2 weken) zonder front propshaft rijden.
IK heb dit vroeger bij een Korando ook gedaan en dat ging goed.
als ik het goed heb gezien is het dan enkel 8 ( 2x4 )bouten losdraaien en dan is de as los.
Ik kan dan namelijk gewoon blijven rijden omdat ik de auto eigenlijk elke dag nodig heb.
Een mw kost in de uk 150 pond zag ik maar misschien is repareren sneller en goedkoper.
als er een handige Land Rover collega in de buurt is die wat wil verdienen is het ook goed.
Ik durf het niet aan om hem zelf te repareren dus denk aan vervangen van de as of de as wegbrengen.
Kan ik zondermeer de propshaft verwijderen en dan tijdelijk (1 of 2 weken) zonder front propshaft rijden.
IK heb dit vroeger bij een Korando ook gedaan en dat ging goed.
als ik het goed heb gezien is het dan enkel 8 ( 2x4 )bouten losdraaien en dan is de as los.
Ik kan dan namelijk gewoon blijven rijden omdat ik de auto eigenlijk elke dag nodig heb.
Een mw kost in de uk 150 pond zag ik maar misschien is repareren sneller en goedkoper.
als er een handige Land Rover collega in de buurt is die wat wil verdienen is het ook goed.
- RobStewart
Mlampie schreef:Ik durf het niet aan om hem zelf te repareren dus denk aan vervangen van de as of de as wegbrengen.
Kan ik zondermeer de propshaft verwijderen en dan tijdelijk (1 of 2 weken) zonder front propshaft rijden
OK a complete front propshaft, LR010465, will cost you €158,85 ex BTW from Paddocks, Budget don't stock it and from Land Rover it's €322,43 ex BTW. So replacement is an option but if you want it in a short space of time then you can sell one of your kidneys on Marktplaats
You can run it in rear wheel drive but you need to put the diff lock in (move the small knob next to the gear lever to the left) otherwise the front flange on the transfer box will spin happliy in the air and the rear wheels will stand still.
Now it's not recommended to do this for a long period of time, however that said actually what you read is total rubbish. The early (not as strong) LT230 transfer boxes had a 2 wheel drive option which disconnected the drive to the front flange like on the Series vehicles and worked perfectly well. The only reason it was dropped was that it was made under licence to Santana in Spain and Land Rover cancelled the agreement and Santana stopped supplying the selectable bits.
So drop it off, select Diff Lock, buy a bankschroef and a couple of kruis koppeling, follow the instructions on Pages 123 and 124 of your workshop manual and you'll be back to normal in no time ... and you didn't have to go anywhere near me at the Dealers
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery