Welk type fusee? En een steekas probleem.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostKenya

Welk type fusee? En een steekas probleem.

Berichtdoor JoostKenya » 30 Jun 2013, 18:53

Blijkbaar hebben we wat te lomp gedaan in de laatste rally raid,
want ik kwam er vandaag achter dat ik een vrij grote speling had op een fusee. Dus ik dacht even de lagers te vervangen. Bleek een swivel ball op het onderste oor afgescheurd te zijn! :?

Maar nu het grote raadsel. Ik dacht dat ik te maken heb met een aangepaste Defender vooras. Aan de linker kant heb ik een fusee met twee kegellagers en een dunne onderste pin. Maar aan de rechterkant draait een dikkere onderste pin in een soort heavy duty bronzen bus. Het gat door het fusee huis is ook van een grotere diameter. Ik heb al even door de microcat gelopen. Maar ik kan geen Landrover model vinden met een heavy duty onderste pin. Is dit een aftermarket modificatie?

Vervolgens heb ik een swivel ball van onze safari auto geleend. Maar als ik alles terug zet dan blijkt de steekas maar een centimeter in de splines van het diff te vallen! :o Dat lijkt me een beetje weinig. Alles dubbel gecheckt en opgemeten en ik kom tot de conclusie dat het al een tijd zo gezeten heeft. Maar om slechts een centimeter van de splines te gebuiken vind ik niet echt vertrouwenwekkend. Ik heb welliswaar te maken met zwaar gemodificeerde assen (aangezien mijn motor achterin licht zijn de assen omgekeerd en ook het caster is exteem aangepast). Maar de breedte van de as en de positie van het diff heb ik gemeten en deze zijn identiek aan de andere Defenders. Aan het andere wiel steekt de steekas wel een stuk dieper in het diff. De geleende swivel ball is wat afmetingen betreft identiek.

Heeft iemand vaker geconstateerd, dat een steekas slechts op de laatste centimeter pakt?
Of komt dit doordat mijn diffs, KAM limited slip diffs zijn?

Het zit me niet lekker en we rijden komend weekend de Safari Rally. Ik heb weinig zin om op de eerste proef al langs de kant te staan.

Roger B.

Re: Welk type fusee? En een steekas probleem.

Berichtdoor Roger B. » 30 Jun 2013, 21:31

mijn disco 200 TDI uit 1990 had boven en onder kegellagertjes voor de fusee en de steekassen bij die disco hadden vaste meenemers in de vorm van zo'n min of meer 8 hoekige bolle kop die met de boutjes op de naaf gezet werd.

Ik weet dat er landrovertypes zijn (geen idee of het model of bouwjaar afhankelijk is) die geen kegellagers maar glijbussen hebben

de afstand tussen de flens en het hart van het gat van de fuseepen is dat links en rechts wel gelijk??

verder weet is dat er voor de defender achterassen verschillende lengtes steekassen zijn afhhankelijk van wat voor as het exact is.... kan maar zo dat er ook verschillende lengtes voor de vooras zijn
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 30 Jun 2013, 21:54

Ik ben er inmiddels achter dat het fusee huis rechts een oud type is en het fusee huis links een nieuw type.

Maar in maatvoering lijkt het wel niets uit te maken.
En daarom heb ik nog steeds geen verklaring voor de lange steekas die maar een centimeter van zijn splines gebruikt.
Steekassen van de vooras zijn namelijk volgens de Ashcroft site voor alle types even lang.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 01 Jul 2013, 17:30

Het mysterie is opgelost. :D
Nadat ik de lange steekas met asstomp in de andere Landrover had gepast, bleek dat alle onderdelen correct zijn. Daarna toch toch maar het KAM diff uit de as gehaald.

Dat KAM diff blijkt wat complexer dan een standaard Landrover unit. Het gat waar de steekas in valt heeft twee rondsels met vertanding, daar waar een normaal diff er maar 1 heeft. Draai je alleen aan de buitenkant dan wordt er in rusttoestand nog geen moment overgedragen. Hierdoor dacht ik dat de steekas niet ver genoeg in het diff stak en er een probleem was.
Bijlagen
KAM.jpg

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Jul 2013, 20:13

En hoe kunnen die rondsels dan tov elkaar draaien, of als de steekas alleenbin het buitenste steekt, wat is het nut van dat tweede rondsel met vertanding?
gone

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 01 Jul 2013, 20:55

Roger B. schreef:En hoe kunnen die rondsels dan tov elkaar draaien, of als de steekas alleenbin het buitenste steekt, wat is het nut van dat tweede rondsel met vertanding?

Dat vroeg ik me ook af. Want ze zitten beide natuurlijk op dezelfde steekas.

Het lijkt erop dat er een mechanisme aangedreven wordt. Dat mechanisme zorgt voor druk/wrijving waardoor het andere gedeelte moment gaat overbrengen.

Op de site van KAM wordt het ook niet echt helemaal duidelijk:
http://www.kamdiffs.com/products-2/limited-slip-diff/

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Jul 2013, 22:05

Maar zit die steekas er nu maar een centimeter in of hoe zit dat dan? :o
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dixo

Berichtdoor Dixo » 01 Jul 2013, 22:12

Is het wel een LSD dan? Of misschien zelfs een locker met LSD, want die leveren ze ook toch?

Dacht dat een KAM locker wel lange splines had namelijk.

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 02 Jul 2013, 07:59

Edward schreef:Maar zit die steekas er nu maar een centimeter in of hoe zit dat dan? :o

De steekas gaat volledig over de eerste ring met splines en steekt dan bijna een centimeter in de tweede ring met splines. Zolang de tweede ring niet beweegt zie je geen beweging aan het andere wiel of aan de aandrijfas. Vandaar dat ik dacht dat er een major problem was. Ik kon me namelijk niet voorstellen dat de steekas heel blijft als al het koppel door die ene centimeter gaat.

Ik ga er nu vanuit dat het moment toch vooral door die eerste ring overgedragen wordt. De twee ringen zijn denk ik gescheiden vanwege montage.

Het zou een KAM LSD platen diff moeten zijn. Bij een toename van het aandrijf koppel ontstaat er dan een grotere sperwerking. Maar ik moet zeggen dat je vanaf de buitenkant niet echt begrijpt hoe het van binnen werkt. Je ziet wel vanaf de buitenkant dat er meer onderdelen bewegen dan in een gewoon diff.

Terug naar “Techniek”