onderblok gescheurd in koelkanaal

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dennis Crusio

onderblok gescheurd in koelkanaal

Berichtdoor Dennis Crusio » 19 Jun 2013, 10:51

het is een vraag waar ik naar mijn gevoel al antwoord op heb maar ik probeer het toch even.
mijn onderblok van onze 200 tdi heeft een scheur in het koelkanaal en verbruikt daardoor behoorlijk wat koelvloeistof!

het gaat om een dun scheurtje van circa 3 cm.

weet iemand een oplossing buiten vervanging?

bij vervanging wat is een goed alternatief voor de 200 tdi waarbij ik niet te veel hoeft aan te passen.

Roger B.

Re: onderblok gescheurd in koelkanaal

Berichtdoor Roger B. » 19 Jun 2013, 12:00

Vervanging?...300tdi

Reparatie. ?
hier op forum laatst topic van edward meen dat het nou ben ik redelijk handig heet
gone

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 19 Jun 2013, 13:36

ja dat heb ik gezien maar daar beging ik niet aan! 300 tdi moet ik alles vervangen toch? kortom een compleet blok. zijn die zuiniger of het zelfde? daarbij heb ik mijn safari snorkel op de originele plaats voor een 200 tdi.

maar wat heb je nog meer dan de 200 tdi, 300 tdi, 2,5 na. welke vreemde motoren kunnen er ook in?

axelaro88

Berichtdoor axelaro88 » 19 Jun 2013, 14:28

wat voor type is je auto dan?

tim

Berichtdoor tim » 19 Jun 2013, 14:28

Dennis, op basis van wat je vermeld: simpelst: wederom een 200 tdi
alternatief, de 300 die roger benoemd, absoluut niet heel veel meer werk, in grote lijnen: motorsteunen aanpassing.
Erg spannend, we hopen het verslag in iedere bibliotheek te kunnen vinden..
Afhankelijk wat voorn bak je nu hebt, mogelijk daar ook in veranderen(hoofdbak dus, van lt 77 naar 380)
Er is heel veel leesvoer te vinden aangaande mutatie naar 300 tdi

Snorkel: dus dat is bepalend??
als in, dus rode nagellak is ook bepalend bij wie je de rest van je verdere leven blijft?? :roll:
Okee, ook wel apart.

Mogelijke leveranciers van 200/300 blokken: gert jan te Olst (lrdiscoverd oid), Ronnie B pijnacker, eene rene ergens in groningen

daarnaast de nodige andere opties, tm GM 6.2/6.5
gezien het uitgangspunt van je, dat gaat het niet worden.

Edward weet ook de nodige alternatieven, tevens zijn er sites (UK met name) die inderdaad lijstjes bevatten van alle opties qwa goed gangbare motorblokken naast die van landrover.
Weet dat de prijzen van 200/300 blokken momenteel "vriendelijker"zijn geworden gezien alle recente MRB perikelen.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Jun 2013, 18:44

Voor je nou gelijk een blok gaat wisselen, waarom niet eerst proberen de scheur te lassen? Afhankelijk van waar de scheur precies zit heeft dat best kans van slagen.

Vraag is alleen of een lasser erbij kan komen als het blok gemonteerd zit. Moet je het blok eruit halen om te lassen dan is wisselen net zoveel werk en minder een gok.

Bel ook effe met Ron Bolleboom, die heeft behalve een vracht aan 200tdi blokken ook een vracht aan kennes vwt die prehistorische techniek. ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 19 Jun 2013, 20:48

dat is een goede tip! daar kan ik wat mee. maar kan je gietijzer lassen dan? ik ga ron bolleboom op internet zoeken.

thanks

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Jun 2013, 20:55

ja, gietijzer kan onder bepaalde omstandigheden en met wat kennis en de juiste apparatuur ook gelast worden, niet gezegd DAT je hem er dicht mee krijgt, maar wegsmijten kan altijd nog
gone

Dennis Crusio

Berichtdoor Dennis Crusio » 19 Jun 2013, 21:17

tip gekregen om bar leaks te gebruiken het gaat om een redelijk kleine scheur circa 3 cm. kans is groot dat het dicht trekt en daarmee je probleem oplost. zo niet inderdaad een andere motor, lassen is geen optie.
dit komt volgens Ron Bolleboom weer gewoon los door het de temperatuur verschillen die een motor heeft.

bij een andere motor zetten we alles over, dit alles is nog maar net een paar maanden oud en nauwelijks mee gereden.

kan weer rustig slapen, kosten vallen allemaal wel mee. had even het gevoel dat het me een bom met duiten zou gaan kosten en dat kunnen we ff niet gebruiken midden in een renovatie van ons pandje!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Jun 2013, 22:41

waar zit de scheur?? stukje onder het uitlaatspruitstuk in zo'n "rechthoekige kuil" tussen een paar verstevigings ribben??
gone

Terug naar “Techniek”