Vandaag hebben we twee Freelanders bekeken, beide uit 2004, de ene met zo'n 170.000 op de teller, de andere met 150.000. Bij beide auto's viel ons - toen we even aan de achterzijde onder de bumper keken - dat daar best wat roest zat. Deels op de uitlaat, maar ook op andere zichtbare plaatsen. Niet doorgeroest, dat niet, maar ik heb eigenlijk altijd begrepen dat je onder de auto überhaupt geen roest wilt zien. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Bedankt
Mariska
PS: overigens willen we de Freelander die we uiteindelijk willen kopen, wel eerst laten keuren.
zoektocht Freelander TD4: roest en bodem?
-
tjoelkercath
-
Roger B.
Re: zoektocht Freelander TD4: roest en bodem?
ophangingsdelen (draagarmen subframes en dergelijke) roesten (oppervlakkig) bij heel veel auto's
gone
- RobStewart
All Freelander 1 Exhausts Rust and peel like an overripe orange, this is normal and they have 3 skins so as long as the inner one is not holed then, whilst not aesthetically pleasing to ones eye, makes absolutely no difference to the quality of the gasses passing there out.
Under the rear bumper gets rusty too, again it's normal, I have yet to fail a Freelander for APK for rust, and I have seen a lot of Freelanders. The biggest rust problem is not a rust problem per-se but is where the front right hand side bolt that secures the rear subframe works loose and causes a crack in the rear "chassis leg" (yes it's a monocoque I know but you get the idea) which gives rust sporing along that leg.
Rob
Under the rear bumper gets rusty too, again it's normal, I have yet to fail a Freelander for APK for rust, and I have seen a lot of Freelanders. The biggest rust problem is not a rust problem per-se but is where the front right hand side bolt that secures the rear subframe works loose and causes a crack in the rear "chassis leg" (yes it's a monocoque I know but you get the idea) which gives rust sporing along that leg.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
tjoelkercath
Heldere antwoorden
Bedankt hiervoor
Bedankt hiervoor
Als je een freelander 1 wil kopen is roest zoals Rob al aangeeft (zeker aan de uitlaat) niet je grootste angst, let vooral op de staat van de aandrijflijn naar achteren. Als een vorige eigenaar te lang met een slechte viscose koppeling heeft doorgereden of ermee aanbied, kan je uiteindelijk met hoge kosten opgescheept worden. Soms is zelfs de aandrijflijn naar achteren weggehaald, dat kan, alleen de vraag is of je dat wil hebben als je er 1 koopt.
Misschien dat Rob de ultieme mannier weet om de visco in freelander aandrijflijn te testen? Mijn beste manier is tot nu toe een lange snelweg klaverblad bocht, daarop mag niet niet happen (=heel erg flink trillen)
Misschien dat Rob de ultieme mannier weet om de visco in freelander aandrijflijn te testen? Mijn beste manier is tot nu toe een lange snelweg klaverblad bocht, daarop mag niet niet happen (=heel erg flink trillen)
LRCH Allroad commissie lid, chef CP 30yrs jubi & 35yrs kernteamlid
Landrover 90 - 1985 & een Freelander II uit 2011
- Timo Roovers
Ongeveer een weekje geleden ben ik ook naar een aantal freelanders gaan kijken. De 1e freelander had inderdaad geen aandrijflijn naar achteren meer.De 2e had deze wel maar had veel andere problemen en de laatste, die ik uiteindelijk gekocht heb had ook een aandrijflijn. Deze had echter een slechte visco. Een goede manier om te testen is door op een plek waar je veel ruimte hebt je stuur helemaal om te gooien terwijl je de koppeling intrapt. Als de auto dan heel erg inhoudt weet je dat de kopping slecht is.
Overigens heb ik zoals michel al zegt gewoon mijn aandrijflijn er voorlopig gewoon uitgehaald. De auto rijd nu prima en je kunt dan rustig op zoek gaan naar een andere koppeling als je dit wil.
Overigens heb ik zoals michel al zegt gewoon mijn aandrijflijn er voorlopig gewoon uitgehaald. De auto rijd nu prima en je kunt dan rustig op zoek gaan naar een andere koppeling als je dit wil.
Land Rover SIII 88" 2.5NA 1971
Land Rover Freelander 1.8i S Wagon 2001
Land Rover Freelander 1.8i S Wagon 2001
Ik heb mijn nieuwe visco koppeling een paar jaar terug bij famousfour.co.uk gehaald, na wat zoeken waren die toen de goedkoopste die ik kon vinden, ze zitten verder ook ruimer in de freelander onderdelen als bijvoorbeeld paddock
Er gaan trouwens wel verschillende verhalen over hoe goed het is voor je 'tussenbak/middendiff' (IRD) als je zonder aandrijf as naar achter rijd.
De mannier van testen is zeker een mogelijkheid, maar dan moet je vergelijkingsmatriaal hebben, want hij zal altijd best wat inhouden als je die actie doet, zelfs met een hagelnieuwe visco, door de manier zoals de visco werkt.
Er gaan trouwens wel verschillende verhalen over hoe goed het is voor je 'tussenbak/middendiff' (IRD) als je zonder aandrijf as naar achter rijd.
De mannier van testen is zeker een mogelijkheid, maar dan moet je vergelijkingsmatriaal hebben, want hij zal altijd best wat inhouden als je die actie doet, zelfs met een hagelnieuwe visco, door de manier zoals de visco werkt.
LRCH Allroad commissie lid, chef CP 30yrs jubi & 35yrs kernteamlid
Op deze site is een goed gevulde kennisbank te vinden met daarin ook redelijk wat info over de Freelander 1 zie: http://www.lrch.nl/kennisbank/freelande ... ing-testen
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even