Hallo allemaal,
Al een tijdje niet meer op het forum geweest. Inmiddels zijn we met een leuk projectje bezig: de restauratie van een rechtgestuurde Land Rover 110 uit 1985.
Deze voormalige Engelse brandweerauto - die we Charlie hebben gedoopt - ligt op het moment helemaal uit elkaar. De bedoeling is na de restauratie over een auto te beschikken in een "better than new" conditie, die nog jarenlang bij ons kan blijven. De auto wordt bij de opbouw tevens uitgevoerd als werk- en expeditievoertuig. We gebruiken hem dus zowel voor het bedrijf als voor het maken van reizen.
Van het project houden wij een blog bij dat we regelmatig bijwerken en graag met de liefhebbers delen: http://stargazercharlie.blogspot.nl
Veel leesplezier!
Monique en Michiel
Project Charlie: restauratie van onze 110
-
Michiel Tom
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 10 Jun 2008, 11:21
- Contact:
Project Charlie: restauratie van onze 110
In the beginning there was nothing... which exploded.
Michiel | 110 RHD 1985
http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl
Michiel | 110 RHD 1985
http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl
- arjan_de_jong
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
- Locatie: Mastenbroek
Re: Project Charlie: restauratie van onze 110
Dat ziet er goed belovend uit!
Wie weet zie ik hem dan wel eens bij een opkikkerdag
Ook erg leuk om te zien dat er ook gewoon mensen door gaan met zon auto ondanks de nieuwe belasting regeling!
Wie weet zie ik hem dan wel eens bij een opkikkerdag
Ook erg leuk om te zien dat er ook gewoon mensen door gaan met zon auto ondanks de nieuwe belasting regeling!
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Project Charlie: restauratie van onze 110
als je zo'n auto origineel restaureert begrijp ik dat.....
als je er toch een 300Tdi in lepelt, zou ik gelijk een defender met 300Tdi (95-99)aangeschaft hebben
als je er toch een 300Tdi in lepelt, zou ik gelijk een defender met 300Tdi (95-99)aangeschaft hebben
gone
- arjan_de_jong
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
- Locatie: Mastenbroek
Re: Project Charlie: restauratie van onze 110
Met aanschaf scheeld een oude natuurlijk behoorlijk. En ga je volledig restaureren dan schaf je de auto zo goedkoop mogelijk aan dat is begrijpelijk. Zo hebben wij dat ook gedaan met de Suzuki's die we hebben.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
Re: Project Charlie: restauratie van onze 110
Leuk project! Benieuwd wat het matte kleurtje gaat worden.
Veel plezier met de opbouw
Veel plezier met de opbouw
-
Michiel Tom
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 10 Jun 2008, 11:21
- Contact:
Re: Project Charlie: restauratie van onze 110
Dank voor jullie reacties. Er is echt serieus over nagedacht hoor.
Het is een bewuste keuze geweest om te blijven dieselen. Op het moment van aanschaf van de 'donorauto' wisten we eigenlijk al wel dat we belastingvrij rijden zouden moeten vergeten. En we zijn met onze Discovery II op 'geel' wel wat gewend. Bovendien diesel ik persoonlijk gewoon heel graag. We bouwen de auto op met een bepaald doel, namelijk dat deze onder andere in staat moet zijn om de komende 20 jaren te werken voor het bedrijf en om mee te doen met allerlei leuke reizen en expedities. Daarom is een robuuste uitvoering nodig, zonder overbodige toeters, bellen en trendy gadgets, waarbij ook nadrukkelijk wordt gelet op het gewicht. Tenzij de gewichtsbesparing niet praktisch is: zo komen er bewust géén lichtmetalen, maar stalen velgen onder. En wordt de auto opgebouwd zonder allerlei elektronica. Deze specifieke 110 - Charlie dus - was de gedroomde kandidaat voor dit project.
Gezien het aantal motoren dat wordt aangeboden: de ene is nog 'beter' dan de andere, er is geen chocola van te maken. Het toppunt was een 200 Tdi met het verkoopargument 'bij 60k(!) helemaal gereviseerd'. Één van onze redeneringen: wie bouwt er nou een hele goede motor uit een Land Rover, tenzij de rest van de auto helemaal beyond help is? Daar komt de keuze vandaan: een donorblok zoeken en er een goede motor van bouwen, waarvan je de status kent. Wij vinden het ronduit zonde om een opnieuw opgebouwde Land Rover te voorzien van een soort 'kansengenerator' als leverancier van tractie.
O ja, verder is er nog een belangrijke reden: omdat het kan! Omdat het leuk is!
Het is een bewuste keuze geweest om te blijven dieselen. Op het moment van aanschaf van de 'donorauto' wisten we eigenlijk al wel dat we belastingvrij rijden zouden moeten vergeten. En we zijn met onze Discovery II op 'geel' wel wat gewend. Bovendien diesel ik persoonlijk gewoon heel graag. We bouwen de auto op met een bepaald doel, namelijk dat deze onder andere in staat moet zijn om de komende 20 jaren te werken voor het bedrijf en om mee te doen met allerlei leuke reizen en expedities. Daarom is een robuuste uitvoering nodig, zonder overbodige toeters, bellen en trendy gadgets, waarbij ook nadrukkelijk wordt gelet op het gewicht. Tenzij de gewichtsbesparing niet praktisch is: zo komen er bewust géén lichtmetalen, maar stalen velgen onder. En wordt de auto opgebouwd zonder allerlei elektronica. Deze specifieke 110 - Charlie dus - was de gedroomde kandidaat voor dit project.
Gezien het aantal motoren dat wordt aangeboden: de ene is nog 'beter' dan de andere, er is geen chocola van te maken. Het toppunt was een 200 Tdi met het verkoopargument 'bij 60k(!) helemaal gereviseerd'. Één van onze redeneringen: wie bouwt er nou een hele goede motor uit een Land Rover, tenzij de rest van de auto helemaal beyond help is? Daar komt de keuze vandaan: een donorblok zoeken en er een goede motor van bouwen, waarvan je de status kent. Wij vinden het ronduit zonde om een opnieuw opgebouwde Land Rover te voorzien van een soort 'kansengenerator' als leverancier van tractie.
O ja, verder is er nog een belangrijke reden: omdat het kan! Omdat het leuk is!
In the beginning there was nothing... which exploded.
Michiel | 110 RHD 1985
http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl
Michiel | 110 RHD 1985
http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl
Re: Project Charlie: restauratie van onze 110
Mooie redenering.. en ook mooi project
.
Veel succes, ben benieuwd naar de vorderingen en het resultaat.
Veel succes, ben benieuwd naar de vorderingen en het resultaat.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Lucas van Lierop
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 05 Sep 2009, 12:01
Re: Project Charlie: restauratie van onze 110
Klinkt goed daarom stop ik ook zoveel tijd in mijn Disco 100+23. Meeste mensen gooien zo'n ding weg, ik ben er blij mee en maak 'm gaandeweg helemaal naar mijn zij. Ik heb straks relatief veel comfort vs relatief eenvoudige techniek en ik weet van steeds meer dingen precies hoe het in elkaar zit en wat de status is.
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org
- arjan_de_jong
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
- Locatie: Mastenbroek
Re: Project Charlie: restauratie van onze 110
Zo zie ik het ook.
Gelukkig is die van mij al 40 jaar maar als ik belasting moest betalen dan was hij ook gebleven. Misschien wel een andere auto.
Gelukkig is die van mij al 40 jaar maar als ik belasting moest betalen dan was hij ook gebleven. Misschien wel een andere auto.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
-
Michiel Tom
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 10 Jun 2008, 11:21
- Contact:
Re: Project Charlie: restauratie van onze 110
Zo, we zijn definitief onderweg met de opbouw! Grote zending onderdelen aangekomen en als eerste is begonnen met het weer opbouwen van de assen. Verder lekker smeren met RX 5, 7 en 10!
Een verslag van de vorderingen staat op: http://stargazercharlie.blogspot.nl
Een verslag van de vorderingen staat op: http://stargazercharlie.blogspot.nl
In the beginning there was nothing... which exploded.
Michiel | 110 RHD 1985
http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl
Michiel | 110 RHD 1985
http://www.shuntingyard.com
http://stargazercharlie.blogspot.nl
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten