mijn koppeling blijft sinds kort plakken af entoe .
heb er genoeg olie enzo in.
als ik een tijdje heb gerederen gaat het wel steeds bter.
waar moet ik naar kijken of aan denken??
versnellingsbak problemen
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: versnellingsbak problemen
wat bedoel je met blijven plakken?
komt je koppeling niet vrij bij intrappen vh pedaal, grijpt ie niet aan bij loslaten vh pedaal? komt het pedaal niet terug als je het wil op laten komen?
komt je koppeling niet vrij bij intrappen vh pedaal, grijpt ie niet aan bij loslaten vh pedaal? komt het pedaal niet terug als je het wil op laten komen?
gone
-
danny-laro110
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03 Jan 2012, 09:43
Re: versnellingsbak problemen
af en toe komt het pendaal niet lkker naar boven.
en krijg hem dan of niet in zijn versnelling of er niet uit.
en als die eruit gaat hoor je me bak wel door ratelen.
en krijg hem dan of niet in zijn versnelling of er niet uit.
en als die eruit gaat hoor je me bak wel door ratelen.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: versnellingsbak problemen
een van beide cilinders lek
met enige voorzichtigheid is de slave (aan de bak)te vervangen zonder de bak uit te bouwen. voorzichtigheid ivm de drukstift die in een zwak plastic klemmetje in de gaffel zit en waar je niet bij kunt als je dat zou mollen.... je moet de cilinder losmaken, voorzichtig iets van het koppelingshuis trekken, dan een tang oid gebruiken om die stift tegen te houden en dan kun je de cilinder verder van de stift af trekken.
lekkage kan ook inwendig zijn waardoor je niet veel vloeistof mist.
bij de master (pedaal) cilinder is het een k#tklusje om bij te komen en moet je de vrije slag goed afstellen
met enige voorzichtigheid is de slave (aan de bak)te vervangen zonder de bak uit te bouwen. voorzichtigheid ivm de drukstift die in een zwak plastic klemmetje in de gaffel zit en waar je niet bij kunt als je dat zou mollen.... je moet de cilinder losmaken, voorzichtig iets van het koppelingshuis trekken, dan een tang oid gebruiken om die stift tegen te houden en dan kun je de cilinder verder van de stift af trekken.
lekkage kan ook inwendig zijn waardoor je niet veel vloeistof mist.
bij de master (pedaal) cilinder is het een k#tklusje om bij te komen en moet je de vrije slag goed afstellen
gone
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: versnellingsbak problemen
Als de koppeling niet vrij komt gaat het intrappen van het pedaal dan ook makkelijker (d.w.z. minder kracht nodig)?
Zo ja, dan is waarschijnlijk de master cilinder inwendig niet goed meer (lek).
Groet,
Erik.
Zo ja, dan is waarschijnlijk de master cilinder inwendig niet goed meer (lek).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: versnellingsbak problemen
Als je de slave er af hebt, kun je ook aan dat pennetje kijken / voelen of je niet die bol door de gaffel heen gedrukt hebt. Dan duwd tie ook geen olie meer terug omdat je je koppeling niet eens bediend. Ook hierbij opletten dat je niet hard gaat lopen duwen en trekken in verband met dat plastic ding.
In dat geval mis je ook geen olie, maar word het pedaal ook niet terug geduwd.
Maar zit er bij een 110 geen veer aan dat pedaal net als bij een series? Bij ons was het probleem aan de koppeling (wij hadden geen druk) alleen maar te merken omdat het pedaal veel en veel te licht ging. Dus hoe dan ook kwam het pedaal terug naar boven, met of zonder de slave die terug geduwd werd.
wat ik me ook nog zit te bedenken, is die vrijloop van je pedaal wel goed ingesteld?
In dat geval mis je ook geen olie, maar word het pedaal ook niet terug geduwd.
Maar zit er bij een 110 geen veer aan dat pedaal net als bij een series? Bij ons was het probleem aan de koppeling (wij hadden geen druk) alleen maar te merken omdat het pedaal veel en veel te licht ging. Dus hoe dan ook kwam het pedaal terug naar boven, met of zonder de slave die terug geduwd werd.
wat ik me ook nog zit te bedenken, is die vrijloop van je pedaal wel goed ingesteld?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
danny-laro110
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03 Jan 2012, 09:43
Re: versnellingsbak problemen
ik heb inderdaad een veer aan me pendaal
en voor onder me motor kap ligt soms wat olie .
dat komt denk ik van die hoofdcelinder af ?
en bij mij plug in me versnellings bak drupt het ook heel af entoe als die niet schakelt
en voor onder me motor kap ligt soms wat olie .
dat komt denk ik van die hoofdcelinder af ?
en bij mij plug in me versnellings bak drupt het ook heel af entoe als die niet schakelt
Re: versnellingsbak problemen
als je op die plekken olie hebt dan is het idd een kwestie van beide cilinders vervangen. Ik weet niet of er een slang verwerkt is in de koppelingsleiding van een 110 (even in de parts manual kijken, bij een series namelijk wel). Maar die ook gelijk even controleren en wanneer nodig vervangen of preventief vervangen.. scheelt je later weer problemen.
De olie uit de plug is dat remvloeistof / koppelingsvloeistof? want daar zitten nog twee andere keringen (versnellingsbak en motor) die kunnen lekken.
De olie uit de plug is dat remvloeistof / koppelingsvloeistof? want daar zitten nog twee andere keringen (versnellingsbak en motor) die kunnen lekken.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
danny-laro110
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 03 Jan 2012, 09:43
Re: versnellingsbak problemen
volgens mij koppelings olie.
en is het een duure grap die celinders tevervangen?
en is het een duure grap die celinders tevervangen?
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: versnellingsbak problemen
The bottom cylinder is very easy and the master cylinder is also very simple despite what you read on the interweb about Left Hand Drive ones.
The manual says remove the brake master cylinder/pedal box then remove the clutch master cylinder pedal box and then remove the cylinder. Do not do any of this.
Remove the deksel on the master cylinder first. If you have a plastic bottle with a pipe on it you can drain the master cylinder first.
Disconnect the pipe that goes into the cylinder at the base of the reservoir.
If you have sound insulation or rubber matting in the footwell remove this.
Now press the pedal being careful to clean up any fluid that comes out of the disconnected pipe.
Wedge the pedal in place with a piece of wood. You can now unscrew the 1/2" (13mm) nut on the end of the push rod using the 2 1/2" (13mm) locknuts on the other end of the push rod to turn the rod.
You will have to collect the washer and nut of the end of the rod or it'll just fall into the footwell
Now the fun bit, the cylinder is held with 2 nuts and bolts (13mm heads) do the top one first using a 3/8th socket on the bolt head through the top and holding the nut with a 13mm spanner.
Now take off the clutch pedal rubber and fold it in half. Using a 13mm ring spanner, locate the head of the lower bolt and put the spanner onto it. Now put the clutch pedal rubber between it and the clutch pedal itself and remove the piece of wood. This will hold the spanner on the bolt head
Now using the 3/8th 13mm socket you can get to the lower nut via the access hole on the right hand side of the pedal box from the top and under the cylinder.
You should now be able to lift the Master Cylinder out.
Now the new one does not come with the lock nuts and washers so you have to transfer them over. Do not confuse them with the ones that are on the bolts as they are UNF and not metric and you will strip the thread on the rod if you do. Screw the 2 locknuts onto the rod and leave about 2 or 3 threads at the end, put the washer on and feed the Master Cylinder back into the pedal box and make sure the rod goes through the pedal. Now using a magnet on a stick (fantastic tool and very cheap) put the other washer on the rod on the other side of the pedal and also the nut, and tighten it up.
Refit the bolt and nuts on the Master Cylinder to pedal box. After fitting the Slave Cylinder (clamp the flexi hose to stop the fluid falling out) bleed the system.
It should take you about an hour to do the Master Cylinder and half an hour to do the Slave.
Rob
The manual says remove the brake master cylinder/pedal box then remove the clutch master cylinder pedal box and then remove the cylinder. Do not do any of this.
Remove the deksel on the master cylinder first. If you have a plastic bottle with a pipe on it you can drain the master cylinder first.
Disconnect the pipe that goes into the cylinder at the base of the reservoir.
If you have sound insulation or rubber matting in the footwell remove this.
Now press the pedal being careful to clean up any fluid that comes out of the disconnected pipe.
Wedge the pedal in place with a piece of wood. You can now unscrew the 1/2" (13mm) nut on the end of the push rod using the 2 1/2" (13mm) locknuts on the other end of the push rod to turn the rod.
You will have to collect the washer and nut of the end of the rod or it'll just fall into the footwell
Now the fun bit, the cylinder is held with 2 nuts and bolts (13mm heads) do the top one first using a 3/8th socket on the bolt head through the top and holding the nut with a 13mm spanner.
Now take off the clutch pedal rubber and fold it in half. Using a 13mm ring spanner, locate the head of the lower bolt and put the spanner onto it. Now put the clutch pedal rubber between it and the clutch pedal itself and remove the piece of wood. This will hold the spanner on the bolt head
Now using the 3/8th 13mm socket you can get to the lower nut via the access hole on the right hand side of the pedal box from the top and under the cylinder.
You should now be able to lift the Master Cylinder out.
Now the new one does not come with the lock nuts and washers so you have to transfer them over. Do not confuse them with the ones that are on the bolts as they are UNF and not metric and you will strip the thread on the rod if you do. Screw the 2 locknuts onto the rod and leave about 2 or 3 threads at the end, put the washer on and feed the Master Cylinder back into the pedal box and make sure the rod goes through the pedal. Now using a magnet on a stick (fantastic tool and very cheap) put the other washer on the rod on the other side of the pedal and also the nut, and tighten it up.
Refit the bolt and nuts on the Master Cylinder to pedal box. After fitting the Slave Cylinder (clamp the flexi hose to stop the fluid falling out) bleed the system.
It should take you about an hour to do the Master Cylinder and half an hour to do the Slave.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten