one-ten/110 : van softtop naar hardtop

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Maarten110

one-ten/110 : van softtop naar hardtop

Berichtdoor Maarten110 » 06 Jun 2013, 20:00

heey guys :)

ik heb al even wat rondgezocht op het wereldwijde web maar kom toch wat tegenstrijdige berichten tegen hier en daar.

Ik zou graag een LaRo willen opknappen, hiervoor ben ik me aan het orienteren op de vele uitvoeringen en pro's and con's van de diverse blokken etc. Natuurlijk kom ik dus ook de softtops tegen.

Nu heb ik 2 vragen over de conversie van een softtop naar een hardtop.

1. is het plaatsen van een hardtop op een softtop-uitvoering redelijk eenvoudig? spreken we hier over min of meer plug&play?
2. moet je na het wijzigen van softtop naar hardtop hier nog de RDW kennis van geven? Geen probleem als dat nodig is hoor, maar op voorhand wil ik dit graag weten.

ps: ik ben op de hoogte vd nieuwe MRB-plannen, mijn plan is dan ook een gehele restauratie over meerdere jaren, dus uit elkaar tot de laatste bout en naar mijn smaak aanpassen en weer opbouwen als leertraject.
Ik heb vooralsnog een beperkte kennis vwb automechanica dus ik zal gaandeweg een hoop moeten leren, als ik helemaal klaar ben is de laro vast al wel 40 jaar en dus weer belastingvrij ;) .

Dixo

Re: one-ten/110 : van softtop naar hardtop

Berichtdoor Dixo » 06 Jun 2013, 20:05

Is plug&play. Bij hard top naar soft-top willen er bij bepaalde bouwjaren wel eens de haakjes missen bijvoorbeeld, maar soft-top naar hard top is geen enkel probleem.

Hou wel rekening met de grijs kenteken eisen, indien van toepassing. Persoonlijk zou ik 'm bij grijs kenteken om laten keuren naar Hard Top.

Als het een personenwagen is zou ik het lekker zo laten en niet mee naar de RDW gaan.

Maarten110

Berichtdoor Maarten110 » 06 Jun 2013, 20:11

dank je wel voor je reactie Dixo :)

Het zou hier gaan om een geel kenteken privé auto, niks niet grijs/zakelijks oid.

Ik zie vooral de MOD LaRo's in softtop uitvoering en ik zou graag een projectauto als basis willen hebben waarvan de motor, bak, assen en chassis etc in elk geval nog origineel zijn.

Dan sta ik na 10 jaar klussen niet eens bij de RDW te huilen omdat 1 of ander joker al eens een chassis heeft gewisseld en zelf het nummer erin heeft geslagen ofzo :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Jun 2013, 20:23

Dixo schreef:Is plug&play. Bij hard top naar soft-top willen er bij bepaalde bouwjaren wel eens de haakjes missen bijvoorbeeld, maar soft-top naar hard top is geen enkel probleem..

als je het zo bekijkt is de hele auto plug en play......

wat ik me kan herinneren moet de rand op de body vervangen worden, eventueel de klep vervangen door een deur (gaten maken voor scharnier??) en de B-stijl was ook anders meen ik.....

ja, dat is allemaal gewoon eraf te schroeven en weer terug met andere versie erop te schroeven..... maar het niet "effe een hardtoppie erop zetten en "vastklikken"
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Jun 2013, 20:27

Maarten110 schreef:
Ik zie vooral de MOD LaRo's in softtop uitvoering en ik zou graag een projectauto als basis willen hebben waarvan de motor, bak, assen en chassis etc in elk geval nog origineel zijn.

Dan sta ik na 10 jaar klussen niet eens bij de RDW te huilen omdat 1 of ander joker al eens een chassis heeft gewisseld en zelf het nummer erin heeft geslagen ofzo :lol:

ik denk dat je met (ex)MOD misschien wel juist de meeste kans hebt dat er al eens iets vervangen is door een gereviseerd exemplaar of dat er iets met papieren of chassisnummer niet in orde is.....

je kunt dan ook misschien beter VOOR je gaat klussen je projectauto bij de RDW laten bekijken en eventueel delen laten labelen om teleurstelling na 10 jaar klussen te voorkomen
gone

Maarten110

Berichtdoor Maarten110 » 06 Jun 2013, 20:39

Roger B. schreef:
Dixo schreef:Is plug&play. Bij hard top naar soft-top willen er bij bepaalde bouwjaren wel eens de haakjes missen bijvoorbeeld, maar soft-top naar hard top is geen enkel probleem..

als je het zo bekijkt is de hele auto plug en play......

wat ik me kan herinneren moet de rand op de body vervangen worden, eventueel de klep vervangen door een deur (gaten maken voor scharnier??) en de B-stijl was ook anders meen ik.....

ja, dat is allemaal gewoon eraf te schroeven en weer terug met andere versie erop te schroeven..... maar het niet "effe een hardtoppie erop zetten en "vastklikken"

die rand die jij noemt, dat was 't nou juist. De achterdeur is ook anders idd. Goed dat ik dat hier dan ook ff lees als 2nd opinion.

Roger B. schreef:
Maarten110 schreef:

ik denk dat je met (ex)MOD misschien wel juist de meeste kans hebt dat er al eens iets vervangen is door een gereviseerd exemplaar of dat er iets met papieren of chassisnummer niet in orde is.....

je kunt dan ook misschien beter VOOR je gaat klussen je projectauto bij de RDW laten bekijken en eventueel delen laten labelen om teleurstelling na 10 jaar klussen te voorkomen

thanks for the heads up Roger.

het is ook zeker niet de bedoeling om over 1 nacht ijs te gaan en ik denk ook zeker dat ik even iemand met verstand van zaken zal meenemen om e.e.a te checken of bij een vertrouwd persoon (via het forum allicht?) een auto te betrekken.

die keuring vooraf is zeker ook een goed idee!!!

Dixo

Berichtdoor Dixo » 07 Jun 2013, 01:46

Roger B. schreef:wat ik me kan herinneren moet de rand op de body vervangen worden

Hoeft geen rand op de body vervangen te worden.

Roger B. schreef:eventueel de klep vervangen door een deur

Ging er voor het gemak even vanuit een hardtop te plaatsen met een naar boven klappende klep, dan kan de onderste klep gewoon blijven zitten. Maar als er een deur gewenst is, heb je uiteraard gelijk.

Roger B. schreef:(gaten maken voor scharnier??)

Als er nooit een deur in gezeten heeft, en je geen twee kleppen wilt, zul je inderdaad gaten moeten maken voor de twee scharnieren van de deur in de achterbak. En aan de andere kant van de deur uiteraard ook de slotvanger. Bij een luxe deur de eventueel aanwezige ruitenwisser, achterruitverwarming en derde remlicht ook nog... En als we het toch over verlichting hebben, kan de interieurverlichting er ook nog wel bij.

Roger B. schreef:en de B-stijl was ook anders meen ik.....

Geen verschil.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 07 Jun 2013, 08:05

is dat bij een defender dan wel anders? ik kan me nog herinneren dat die verzinkte rand die zo vaak gaat blazen onder de lak tussen body en hardtop meevervangen werd bij het ombouwen van een softtop naar hardtop (of andersom kan ik me in vergissen) heeft een hardtop rand wellicht geen gaten voor de buizen van het softtopframe zodat het bij ombouw van hard naar soft wel nodig is?

vooraan a-stijl naar B-stijl heb je toch dat frame waar de softtop "rond" gehouden wordt en zo, dat moet toch ook gedemonteerd, en ik meende dat er daardoor ook iets anders zat met de bovenste gordelbevestiging (wellicht dat dat niet gewijzigd HOEFT bij ombouw naar hardtop of dat het bij de series anders is
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 07 Jun 2013, 08:28

Ik weet niet of dat wel noodzakelijk is. je hoort namelijk ook verhalen van mensen die zowel een soft als hardtop hebben. hard voor in de winter en soft in de zomer. Kijk met die rand gewoon tijdens een proeffit hoe alles uit komt voor je hem er af trekt.

maar het kan in ieder geval gewoon. misschien hier en daar ergens een bout gaatje bij boren, maar zeker geen werkje waar je zwaar technies voor moet zijn.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Dixo

Berichtdoor Dixo » 07 Jun 2013, 10:18

Roger B. schreef:ik kan me nog herinneren dat die verzinkte rand die zo vaak gaat blazen onder de lak tussen body en hardtop meevervangen werd bij het ombouwen van een softtop naar hardtop (of andersom kan ik me in vergissen)

Die body cappings worden wel eens vervangen bij demontage van soft/hard top, vaak omdat ze juist NIET verzinkt zijn en gaan roesten. Als de roest begint gaat die vaak later over naar corrosie van het aluminium. Maar is eigenlijk een reparatie omdat je er dan makkelijk bij kunt, en geen noodzakelijk iets.

Roger B. schreef:heeft een hardtop rand wellicht geen gaten voor de buizen van het softtopframe zodat het bij ombouw van hard naar soft wel nodig is?

De vroege auto's die ik gezien heb in ieder geval wel, wellicht de latere niet?

Roger B. schreef:vooraan a-stijl naar B-stijl heb je toch dat frame waar de softtop "rond" gehouden wordt en zo, dat moet toch ook gedemonteerd

Klopt, die rand moet je ook demonteren. De hardtop komt, met wat rubber ertussen, direct op het voorruitframe.

Roger B. schreef:ik meende dat er daardoor ook iets anders zat met de bovenste gordelbevestiging

Bovenste gordelbevestiging komt in een hoek van de hardtop, zorg dat je die bij de hard top erbij krijgt:
Afbeelding

Terug naar “Techniek”