Hallo, ik ben Patrick Liberton uit Rotterdam en laat ik me even voorstellen als nieuwe lid van de Land Rover Club Holland.
Ik ben sinds half april de bezitter van een Series IIa 109 LHD 2,25 Petrol op LPG uit 1971. Ik was een tijdje op zoek naar een 4x4 die niet al te duur was en ook niet in perfecte staat hoefde te zijn. Mijn voorkeur ging wel uit naar een links gestuurde auto. Uiteindelijk op een website een Land Rover gevonden die me wel aanspraak. De Laro was in een niet rijdende staat en al ruim een jaar was de APK verlopen. Dit zou de verkoopprijs behoorlijk kunnen drukken dus maar een afspraak gemaakt met de verkoper.
De Laro stond nog aan de kant van de openbare weg en had de verkoper al een fikse boete opgeleverd i.v.m. de verlopen APK. Inderdaad de auto wilde niet starten, volgens de verkoper omdat waarschijnlijk de startknop defect was. Mijn vermoeden was toen al dat dit niet het geval zou kunnen zijn en dat in het ergste geval de startmotor defect zou kunnen zijn. Groot pluspunt was wel dat de Laro van een gereviseerde motor en vrijwel nieuwe parabool vering was voorzien. Tevens zag het chassis er goed uit, wel waren de steunen van de brandstoftanks onder de stoelen aan vervanging toe. Het originele motorblok lag er in onderdelen achter in de Laro.
Ik had al een maximum prijs in mij gedachten maar ben daar behoorlijk onder gaan zitten omdat ik de Laro in de toestand dat hij was alleen op een aanhanger was te vervoeren. Met mijn eerste bod ging de verkoper al mee akkoord. Hij wilde er duidelijk van af en ik had mogelijk een lijk gekocht.
Paar dagen na de aankoop de Laro op naam gezet en op een dinsdagavond met een dieplader ga ophalen. Ik dacht toen eigenlijk nog steeds dat het een Serie III was omdat de eerste tenaamstelling op 1973 stond. Al snel bleek het toch om een Serie IIa uit 1971 te gaan.
De volgende ochtend kon ik het toch niet laten op te kijken waarom de Laro niet wilde starten. Na wat zoeken ontdekte ik een lekkage van de waterleidingen naar de kachel net boven het startrelais. Het startrelais was behoorlijk gecorrodeerd en dat was waarschijnlijk wel het probleem dat de Laro niet wilde starten. Overigens is de bedrading een chaos en aan vervanging toe maar alles werkt. Nieuw startrelais en koelwaterslangen (alle koelwaterslangen) gehaald en vervangen. Na een paar keer starten liep de motor en was enigszins verbaast dat de motor nauwelijks rookte en na warm te hebben gedraaid helemaal niet meer rookte. Hij liep op gas zelfs nog beter dan op benzine, waarschijnlijk was de benzine die er nog in zat van slechte kwaliteit. Volgend weekend de remmen gecontroleerd en ontlucht en mijn eerste proefrit gemaakt. Wat was dat weer wennen om hier in te rijden. Sinds mij diensttijd niet meer in een Laro gereden maar kan je wel zeggen dat ik en mijn neef heel erg veel plezier hebben gehad van deze eerste rit.
Volgende prioriteit was nu de Laro APK gekeurd te krijgen. Dus nieuwe draagarmen voor de brandstoftanks gehaald en vervangen. Chassis geheel schoongemaakt en behandeld. Andere kleine puntjes waarop hij mogelijk afgekeurd zijn kunnen worden vervangen of gerepareerd. Hij kwam zonder problemen door de keuring en achteraf gezien is het geheel geen miskoop geweest.
Inmiddels al een paar lange ritten gemaakt om te kijken of er nog problemen kunnen zijn met de aandrijving e.d. maar alles is tip top in orde. Deze zomer zal ik er verder niet veel meer aan doen behalve het vervangen van de bedrading. En sinds gisteren in het bezit van een gereviseerde overdrive die er ook snel in gaat.
Van de winter gaat hij geheel uit elkaar en zal ik hem van de huidige militaire uitvoering naar een civiele uitvoering ombouwen. Legergroen is toch niet meer mijn kleur hoewel ik heel veel plezier in mijn diensttijd heb gehad.
Groetjes,
Patrick Liberton
Voorstellen Patrick Liberton
- prliberton
Voorstellen Patrick Liberton
Patrick Liberton
patrick@leopard-mt.com
Land Rover Series IIa 109 2,25P 1971 (ex-military)
Land Rover Series III 88 2,25P 1975 (ligt nu in stukkies)
Land Rover Discovery II TD5 2000 (voor dagelijks gebruik)
Mitsubishi Pajero V6 2013 (op werklocatie in Nigeria)
patrick@leopard-mt.com
Re: Voorstellen Patrick Liberton
Kijk, zo heb je met een beetje durf een mooi project voor een nette prijs! Ziet er nu al goed uit. Veel plezier met de restauratie.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Welkom op het forum. Leuk verhaal.
Zo hebben wij die van ons ook gekocht
. Kijken wat je gevoel zegt en dan gewoon de uitdaging aan gaan. Die van ons reed ook niet toen we hem kochten.
Succes in ieder geval met het verder gereedmaken voor de APK.
Zo hebben wij die van ons ook gekocht
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
- prliberton
piet_g schreef:Welkom op het forum. Leuk verhaal.
Zo hebben wij die van ons ook gekocht. Kijken wat je gevoel zegt en dan gewoon de uitdaging aan gaan. Die van ons reed ook niet toen we hem kochten.
Bedankt Piet, hij is door de APK.
Alleen moet ik wel op de korte termijn de bekabeling gaan vervangen. Het is voor mij een nachtmerrie om hem door een kortsluiting te zien affakkelen.
Groetjes,
Patrick Liberton
patrick@leopard-mt.com
patrick@leopard-mt.com
ja dat geloof ik wel ja. Bekabelen is ook nog een leuke opgave
. Zeker als er het nodige aan geknutseld is..
wat je ook zou kunnen doen is de discutabele stukken uit de kabels halen (mocht je overal niet bij kunnen) en dan een nieuw stuk er in zetten met goede connectoren en krimpkous. Nog steeds niet de eind oplossing, maar omdat je van de winter de auto toch open wilt trekken, wel een mooie en makkelijke tijdelijke oplossing.
wat je ook zou kunnen doen is de discutabele stukken uit de kabels halen (mocht je overal niet bij kunnen) en dan een nieuw stuk er in zetten met goede connectoren en krimpkous. Nog steeds niet de eind oplossing, maar omdat je van de winter de auto toch open wilt trekken, wel een mooie en makkelijke tijdelijke oplossing.
------
- prliberton
Na even stevig door stampen dit weekend klaar gemaakt voor het zomerseizoen..... 
- Bijlagen
Patrick Liberton
patrick@leopard-mt.com
patrick@leopard-mt.com
Leuke auto!
Een aantal liefhebbers komt bijna elke maand op woensdagavond bij elkaar in Ridderkerk om "bij te praten" en ervaringen uit te wisselen.
Daar zit een behoorlijk aantal series kenners/liefhebbers bij. Er is kennis op allerlei gebied, dat graag wordt gedeeld.
Als je het leuk vind ben je van harte welkom. Zie http://www.riddertreffen.nl voor verdere informatie.
gr. Gerard
Een aantal liefhebbers komt bijna elke maand op woensdagavond bij elkaar in Ridderkerk om "bij te praten" en ervaringen uit te wisselen.
Daar zit een behoorlijk aantal series kenners/liefhebbers bij. Er is kennis op allerlei gebied, dat graag wordt gedeeld.
Als je het leuk vind ben je van harte welkom. Zie http://www.riddertreffen.nl voor verdere informatie.
gr. Gerard
- prliberton
Hey Gerard,
Dank je voor de uitnodiging en ik kom zeker een keer buurten.
Groetjes,
Dank je voor de uitnodiging en ik kom zeker een keer buurten.
Groetjes,
Patrick Liberton
patrick@leopard-mt.com
patrick@leopard-mt.com
Terug naar “Nieuw op het forum”