Oliepeil stijgt

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Timo Roovers
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 Mei 2013, 20:16

Oliepeil stijgt

Berichtdoor Timo Roovers » 03 Jun 2013, 11:53

Hallo iedereen,

Het is alweer vele kilometers geleden dat ik met mijn SIII serieuze problemen heb gehad maar het is weer zover.

Vanmorgen heb ik nog een stuk gereden naar het tankstation. Hier waren er nog geen problemen maar toen ik weer terug naar huis wilde rijden merkte ik dat de auto slecht op snelheid kwam en toen ik in de 3e versnelling gas gaf klonk het alsof ik extreem laag in de toeren zat en de auto kwam nauwelijks vooruit. Ik besloot te stoppen langs de weg maar tijdens het uitrollen viel de auto al uit. Zodra ik hem opnieuw start loopt de auto wel maar met een laag brommend geluid.

Nu heb ik de olie gepeild en deze blijkt veel te hoog te staan. (zie foto) ook komt er rook/damp uit de olievuldop. Mijn eerste gedachte was dus koelvloeistof in de olie door een lekkende koppakking of iets dergelijks. De koelvloeistof lijkt echter niet lager te staan dan normaal. Gewoon een stukje boven de lamellen zoals het hoort. Ook heb ik geprobeerd een aansteker onder de peilstok te houden en als het gaat knetteren zou het koelvloeistof zijn maar er gebeurt niks.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Het gaat hier trouwens om een 2.5D.

Gr Timo
Bijlagen
20130603_114645.jpg
Land Rover SIII 88" 2.5NA 1971
Land Rover Freelander 1.8i S Wagon 2001

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Oliepeil stijgt

Berichtdoor Landmarcs » 03 Jun 2013, 12:01

Dag Timo,

Stijgend oliepeil kan ook komen door een diesel-lekkage.
Als de verstuivers diesel naar de cylinders (of direct naar de olie) lekken dan stijgt je oliepeil stiekem. En let op, dan gaan de smerende kwaliteiten snel achteruit. Het hoe en wat bij een 2,5 weet ik niet (bij een Td5 zijn het meestal O-ringen die lekken), maar er zijn vast specialisten die weten wat je een voor een moet checken. < Zie hieronder, waarschijnlijk dus de opvoerpomp. >

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 03 Jun 2013, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Oliepeil stijgt

Berichtdoor Roger B. » 03 Jun 2013, 12:01

Diesel door lekke opvoerpomp?
gone

Gebruikersavatar
Timo Roovers
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 Mei 2013, 20:16

Re: Oliepeil stijgt

Berichtdoor Timo Roovers » 03 Jun 2013, 12:38

Bedankt voor de snelle reacties.
Ik had inderdaad nog niet gedacht aan een diesel lekkage. Zometeen maar eens verder verdiepen en dan straks eens kijken of ik iets kan vinden.

Gr Timo
Land Rover SIII 88" 2.5NA 1971
Land Rover Freelander 1.8i S Wagon 2001

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Oliepeil stijgt

Berichtdoor piet_g » 03 Jun 2013, 13:44

Ik zou ook zeggen de opvoerpomp omdat die door de nokkenas aangedreven wordt.

anders zou ik denken aan de zuigerringen, maar dan zou juist ook verwachten dat je motor olie zou verbruiken.

Volgens mij heeft een 2.5D geen andere mogelijke contactpunten tussen diesel en olie waarbij de diesel ook daadwerkelijk in je carterpan uit zou komen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Gebruikersavatar
Timo Roovers
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 Mei 2013, 20:16

Re: Oliepeil stijgt

Berichtdoor Timo Roovers » 03 Jun 2013, 22:29

Vanmiddag even gesleuteld en ik ben erachter gekomen dat:

1. Er rotzooi in de brandstof zit,
2. De middelste 2 gloeistiften vochtig zijn van de diesel,

Nadat de auto een tijdje stilstond leek het alsof de olie weer gezakt was. Misschien kwam dit ook doordat de auto op een lichte helling stond maar toch vond ik het gek. De gloeistiften en de verstuiver nozzles van de middelste 2 cilinders waren vochtig van de diesel. De buitenste 2 niet. Mijn vermoeden was dus dat de nozzles ergens lekte maar na de verstuivers om te wisselen bleek deze wel droog te blijven dus de verstuivers zijn waarschijnlijk niet het probleem. De opvoerpomp functioneert ook naar behoren. De gloeistiften werken allemaal. Ook heb ik de brandstoffilter vervangen nadat ik er achter kwam dat er rommel in de brandstof zat. Ook dit loste het probleem niet op. Als ik de auto wil starten dan lijkt hij aan te willen slaan maar valt deze toch uit met veel rook uit de uitlaat. De motor lijkt wel goed te draaien maar blijft gewoonweg niet lopen.

Kort samengevat heb ik al een aantal dingen kunnen afstrepen maar weet ik nog steeds niet zeker of er wel brandstof in mijn olie zit(hoewel ik vermoed van wel) en weet ik nog niet waar het probleem zit.

Morgen zal ik de compressie testen, misschien sluit dit iets meer uit.
Wish me luck!
Land Rover SIII 88" 2.5NA 1971
Land Rover Freelander 1.8i S Wagon 2001

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Oliepeil stijgt

Berichtdoor Roger B. » 03 Jun 2013, 22:36

een defecte verstuiver kan nadruppelen, maar er loopt bij stilstaande motor geen sloot je cilinder in.

werkende opvoerpomp kan nog steeds diesel het carter in lekken
gone

Gebruikersavatar
Timo Roovers
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 Mei 2013, 20:16

Re: Oliepeil stijgt

Berichtdoor Timo Roovers » 03 Jun 2013, 22:53

Nee dat klopt maar zou na deze een aantal keren te hebben gestart toch op zijn minst iets van vocht moeten laten zien.ik heb de vochtige verstuiver van cil 2 en de droge van cil 1 omgewisseld uiteraard heb ik de verstuiver en gloeiplug drooggemaakt en na een paar keer starten bleek de oorspronkelijk droge verstuiver en gloeiplug die nu in cil 2 zit ook nat te worden, als het aan de verstuiver lag zou deze dus droog moeten zijn en de andere nat. Als ik me vergis hoor ik het graag.
De opvoerpomp is in dat geval wel nog de moeite waard om naar te kijken. Als deze alsnog kan lekken zou dit inderdaad een logische verklaring zijn waarom hij niet start.
Bedankt voor het advies ik ga morgen weer aan de slag!

Gr Timo
Land Rover SIII 88" 2.5NA 1971
Land Rover Freelander 1.8i S Wagon 2001

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Oliepeil stijgt

Berichtdoor Roger B. » 04 Jun 2013, 06:29

als het natte meeverschuift naar de andere cilinder zal de compressie niet het primaire probleem zijn, niet starten heeft in principe maar een paar oorzaken
-timing
-temperatuur (dus gloeisysteem en/of compressie)
-lucht
-brandstof

als jij zegt dat de gloeistift na startpogingen nat is, dan werkt die gloeistift dus niet(goed) een hete gloeistift is niet na na demontage.

maar je hebt dus een startprobleem en daarnaast oliepeil dat stijgt... dacht dat het probleem in dit topic vooral je oliepeil betrof.

krijg je hem helemaal niet aan, of na lang doorstarten wel?
gone

Gebruikersavatar
Timo Roovers
Berichten: 31
Lid geworden op: 19 Mei 2013, 20:16

Re: Oliepeil stijgt

Berichtdoor Timo Roovers » 04 Jun 2013, 08:40

Sorry ik omschrijf het misschien een beetje wazig maar het natte schuift dus niet mee naar een andere cilinder, het blijven de 2 middelste cilinders die nat worden. Ik zal vanavond voor de zekerheid de gloeipluggen nog eens testen/ vervangen maar toen ik ze controleerde deden ze het.
De auto start niet zelfs niet na lang doorstarten.

Het lijkt er inderdaad op dat ik niet slechts 1 probleem heb.

Ik ga vanavond nog eens wat dingen proberen en dan laat k jullie wel horen of het is gelukt.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Land Rover SIII 88" 2.5NA 1971
Land Rover Freelander 1.8i S Wagon 2001


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten