Leuke 4x4 camping gezocht. Ongeveer 1000-1500 km's vanaf NL

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
tom17

Leuke 4x4 camping gezocht. Ongeveer 1000-1500 km's vanaf NL

Berichtdoor tom17 » 26 Mei 2013, 19:10

't Ziet ernaar uit dat dit het laatste jaar is dat we actief gebruik gaan maken van de ModderBumper. Daarna 2 jaar schorsen. Kan ik meteen enorm groot onderhoud plegen :)

Dat willen we natuurlijk goed gaan doen!

We zijn al 2 jaar in Noord-Portugal geweest bij Quinta d'Alijo. Erg gaaf maar ook erg ver weg. Vooral het 'wild 4x4-rijden' is mij bijzonder goed bevallen. Speurend op internet zijn er niet zo heel veel vergelijkbare campings te vinden.

Vandaar deze oproep.

Graag hoor ik de ervaringen (goed en slecht) van reizigers die ergens niet al te ver (1000 - 1500 km's) van NL zijn neergestreken.
Alvast bedankt!
Range Rover Classic, 2-deurs, 200TDI => ModderBumper
Honde CB 750 F4 => Plof

MartinV

Re: Leuke 4x4 camping gezocht. Ongeveer 1000-1500 km's vanaf

Berichtdoor MartinV » 26 Mei 2013, 19:52

Camping le plo (ff googlen)
D3 HSE TDV6 stornoway grey

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Mei 2013, 20:07

Dag Tom17,

Ik ben vorig jaar twee weken naar (de rand van) het Nationale Park AiguesTortes geweest.
Aigues Tortes ligt bij Andorra rechts af, nog net in Cataluña. In het Nationale Park is natuurlijk veel verboden (en daar is het ook relatief druk), maar in de directe omgeving, de rand/bufferzone van het Park mag er heel veel, en ook net iets verder, in de (randzones van) andere Parken aldaar is veel te doen als je tevreden bent met "greenlanen" (wat hier meerstal niet zozeer groen als wel stenig en stoffig is.
Ik was d'r met een groep die niet de 4x4 als eerste belangstelling heeft, maar soms was het toch best handig om daar waar zelfs een zeer volhardende normale auto niet verder kwam iedereen in te laden en door te rijden naar serieuzere hoogten ('t is op benauwd warme dagen ook lekker koel boven).
En verder, als je eens "wat anders" wil: Er rijden tientallen Defender-taxi's rond die je het Park in brengen over de wegen die voor de normale toerist verboden zijn, en heb je speciale wensen dan is dat ook te doen (en niet erg duur). Niet dat je dit echt nodig hebt, want zoals gezegd er is genoeg dat gewoon open is voor eigen inbreng, maar als je eens een lange wandeling hoog wilt maken en die wandeling ook weer niet vervelend lang wilt maken ...
P1100630_2-1.jpg

Vanwege het groepsgebeuren was ik twee weken op één camping, en ik moet zeggen: het viel me bepaald niet tegen. Camping Vorapark, net voorbij Espot, dit betreft de camping die het dichts bij het Park, het hoogst dus, maar nog steeds op loopafstand van het dorpje Espot, ligt.
Kijk hier: N 42º34'59" E 001º04'41" maar eens (het pijltje staat wat verder naar "achter" op de camping, niet het lommerrijkste maar wel het rustiger deel, handig is dat je in 10 minuten naar het dorp loopt). Als je wat avontuurlijker bent - zonder groep zou ik dat verkiezen - sla je je kamp ergens boven op, en ga je na een paar dagen weer verder, maar goed, ik ben nu eenmaal wat minder op luxe en meer op rust en vrijheid ingesteld.
P1100631_2.jpg
P1100653_2.jpg

Het mooie is dat je voor weinig erg mooie Catalaanse "stafkaarten" 1:25.000 en/of 1:50.000 kan kopen (heerlijk grote kaartbladen en met een handige onderlinge overlap). Niet altijd is een weg op de kaart opengesteld, vaak wel, en de kleinere wegen zijn vaak alleen 4x4 wegen. Zelfs de "wegen" die Google Maps geeft zijn soms 4x4 wegen. En als je wilt kan je binnendoor vanuit Andorra Spanje binnenrijden, in Andorra asfalt, in Spanje een "veldweg.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 27 Mei 2013, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 26 Mei 2013, 21:13

Wat verstaat Tom17 onder "een leuke camping" ?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Mei 2013, 21:27

ik heb alleen een afstand in Tom's oproep gelezen,geen richting.... dus scandinavië, italië, balkan lijken ook nog opties?
gone

tom17

Berichtdoor tom17 » 27 Mei 2013, 13:36

Wauw MarcS, Wat een geweldig uitgebreid antwoord heb je gegeven!
Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die deze info goed kan gebruiken en waarderen!
Dank!

Tja, Christiaan, de definitie 'leuke camping' is uiteraard voor velerlei uitleg vatbaar.
Ik zal de mijne geven:
- Kids (10-12 jaar) vriendelijke => zwembed/sloot/meertje, beetje vermaak (speel-kamer), speeltuin
- Kan ik mijn was er doen?
- Toilet/Douches
- Rondom leuke (wandel)routes/bezienswaardigheden, liefst met een beetje 4x4 aspect (greenlanen => bospaden/rotspaden)
Ik weet ondertussen dat Portugal nog vrij toegangkelijk is qua 4x4-rijden en ondertussen, dankzij MarcS, ook elders :)

En ja Roger, het hoeft niet alleen zuidelijk, geniet wel de voorkeur met deze natte voorzomer hier in NL.
Range Rover Classic, 2-deurs, 200TDI => ModderBumper
Honde CB 750 F4 => Plof

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 27 Mei 2013, 15:57

Tom, mogelijk voldoet camping "La Célestine" aan uw verwachtingen.
zie: http://www.camping-lacelestine.fr
Er is alvast een zwembad en langs de camping stroomt de rivier "L'Asse " waarin onze kinderen (toen 10 en 11 j) zich prima vermaakt hebben.
Verder is er een offroad-terrein van 110 Ha tegenover de camping gelegen wat vrij toegankelijk is als campinggast.
Roadbooks in de buurt zijn er zat. Ik kan je wel een kopietje bezorgen.
In de regio is er veel te zien.
Je zit daar niet ver van Lac St Croix, georges du Verdon, Moustier-St-Marie, ...

Wij vonden, het daar best ok in 2011 :
zie : http://www.4x4travel.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=1886
Wel even verder scollen tot je aan de foto komt met de oude Landrovers, de andere foto's zijn genomen tijdens ons verblijf in de Morvan de week daarvoor, trouwens de foto daarna is genomen aan de rivier vanop het plekje waar we altijd zaten te eten, vlakbij onze tent.
De plaatsen langs de kant van de rivier zijn volgens ons de mooiste. Tussen de rivier en je tent heb je nog een strook met bomen ...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Mei 2013, 20:06

tom17 schreef:Wauw MarcS, Wat een geweldig uitgebreid antwoord heb je gegeven!
Ik weet zeker dat ik niet de enige ben die deze info goed kan gebruiken en waarderen!
Dank!

Tja, Christiaan, de definitie 'leuke camping' is uiteraard voor velerlei uitleg vatbaar.
Ik zal de mijne geven:
- Kids (10-12 jaar) vriendelijke => zwembed/sloot/meertje, beetje vermaak (speel-kamer), speeltuin
- Kan ik mijn was er doen?
- Toilet/Douches
- Rondom leuke (wandel)routes/bezienswaardigheden, liefst met een beetje 4x4 aspect (greenlanen => bospaden/rotspaden)
Ik weet ondertussen dat Portugal nog vrij toegangkelijk is qua 4x4-rijden en ondertussen, dankzij MarcS, ook elders :)

Tom17,

Er is natuurlijk veel meer in de wereld, maar qua eisenpakket voldoet "mijn" Vorapark prima. Zwembad, wasgelegenheid, een ruime speel"zolder" boven het toilet/douchegebouw (althans het tweede zie mijn coördinaten). En naast de mogelijkheden om paden te rijden waar al dan niet bijstaat dat ze alleen met 4x4 te rijden zijn (als het er niet bijstaat wil het niet zeggen dat je er met een "luxe-wagen" kan rijden), en ook erg goede en leuke wandelroutes. Een van de eerste dagen ging van ons gezelschap een sportieve groep direct van de camping tegen de berg aan de noordzijde van die camping op, een ander deel nam de "avontuurlijke" route via asfalt en daarna 7 km zand+stenen, en na een korte klim waren we bijna gelijktijdig boven. Sommigen die de klim toch wat optimistisch ingeschat hadden waren maar wat blij met het aanbod van een riante rit terug (dalen is te voet soms net zo vermoeiend als stijgen).
P1100593.jpg

De camping ligt net buiten beeld bij de linker-onderhoek.

Niet echt een bezienswaardigheid maar wel het aanzien waard: Vale Gieren (zijn tegenwoordig tamelijk gewoon in heel Spanje) maar ook Lammergieren (toch nog steeds best zeldzaam) cirkelen boven de camping. De Lammergier leek in de rotswand boven de camping gebroed te hebben.
De meer traditionele bezienswaardigheden zijn misschien wat minder zwaar aangezet, maar de verschillende kleinere - zoals een leuk kerkje dat door een lokale sleutelbewaarder voor een klein bedrag wordt ontsloten - zijn vaak leuker als de drie-sterren-trekpleisters.
Zelf vind ik Andorra ook altijd leuk (voor heel even), als je weet wat je wilt en waar je moet zoeken is daar soms ook nog interessant "zaken te doen" (bijv. 5 liter alcohol 96% "bon-gout" voor € 12,-, daar kan je heel wat lekkers mee maken).

Groeten MarcS

PS Hierbij als toegift een Google-linkje: http://maps.google.nl/maps?saddr=Andorr ... ra=ls&z=11
76 km naar Andorra-stad, 30 km korter als de route voor de "luxe-wagens". Een deel van deze route is hier al eerder ter sprake geweest.

P1100610.jpg

P1100651.jpg

CeesV

Berichtdoor CeesV » 22 Jun 2013, 10:31

Iets dichterbij, maar het overwegen waard:
http://www.pensionliberta.nl/toertochten.html
http://www.pensionliberta.nl/impressie.html
Ook voor ongeorganiseerd en of losse route

groet,
Cees

robb

Berichtdoor robb » 22 Jun 2013, 14:22

heb je al aan de Auvergne gedacht? Schijn je ook nog goed te kunnen greenlanen, tenminste dat ga ik deze zomer proberen en campings zat.....
Robb

\\\\\\\\\\\\\\\"Auwguwuk\\\\\\\\\\\\\\\"

blaat het niet, dan schaapt het niet
Wees vooral vriendelijk.....

Terug naar “Reizen”