Ik rij al 250.000 zonder 1x tegensputeren in mijn Disco TD5. Gister is hij voor apk in de garage geweest, moet ik volgend week even voor terug ivm bestellen onderdeeltje.
De tank was al zo leeg dat het oranje lampje aan was en waarschijnlijk is het restant van de diesel er met het roetmeten wel doorheen gegaan, incl 2 flesjes dieselclean.
Toen ik de Disco gisteravond ophaalde en heel rustig naar de pomp reed stopte de motor er na 1 km mee. Ik heb er 10 ltr diesel ingegooid en dmv het herhaaldelijk aanzetten van het contact en de pomp laten draaien het systeem geprobeerd te ontluchten, net zoals ik altijd zonder problemen doe bij het vervangen van het filter.
Hij draait echter wel rond maar slaat niet aan. Normaal slaat hij gelijk na het aanraken van de sleutel al aan dus ergens moet iets verkeerd zitten. Ik heb een aantal foutcodes uitgelezen die betrekking hadden op een verstuiver, waarschijnlijk omdat de brandstof op was. Die codes kon ik ook wissen. Ik heb het systeem vandaag weer op de manier zoals het hoort, dus door de sleutel op contact te zetten en te wachten, verder geprobeerd te ontluchten. Ik blijf bij het omdraaien van de sleutel een "geluid" horen wat hij normaal ook geeft als het systeem ontlucht moet worden maar dan verdwijnt het na 4 a 5 x op contact zetten. Het lijkt erop alsof er door een of andere reden lucht in blijft wat ik via de standaard manier niet eruit krijg.
Zijn er andere manieren om het systeem te ontluchten, ik heb alle andere dingen qua zekeringen en relais nagekeken en kan daar niks geks vinden. Ik heb diagnose software waarmee ik injectors ed heb kunnen testen en ik krijg nergens een melding van een andere fout (ik kan echter niet de motor laten draaien dus weet niet wanneer er wel of geen foutcodes worden opgeslagen.
Kan het door leegdraaien van de tank vuil of water zijn?
Iemand een idee? Ik heb een garage bedrijf dus in principe tot overal toegang.
Alvast bedankt voor het delen van de aanwezige kennis en ervaring
Gr Paul
Niet starten na lege tank TD5
-
Paul Highlander
Re: Niet starten na lege tank TD5
Contact aanzetten, 5x volgas geven, dan begint het motorlampje te knipperen en dan doet hij 3x automatisch een ontluchtingsprogramma draaien.
Doe de dieselfilter maar vervangen, want waarschijnlijk zit er zwarte kauwgom in het systeem.
Als laatste redmiddel de opvoerpomp uit de tank halen en schoonmaken. Dat ding kun je uit elkaar halen en dan vindt je verschillende filters die waarschijnlijk allemaal verstopt zitten.

Doe de dieselfilter maar vervangen, want waarschijnlijk zit er zwarte kauwgom in het systeem.
Als laatste redmiddel de opvoerpomp uit de tank halen en schoonmaken. Dat ding kun je uit elkaar halen en dan vindt je verschillende filters die waarschijnlijk allemaal verstopt zitten.
-
Paul Highlander
Thnx, ga die procedure zo gelijk testen, ben benieuwd, normaal is deze niet nodig en start hij gelijk na de korte procedure.
laat het weten
Paul
laat het weten
Paul
-
Paul Highlander
Super, ik heb filter er even afgedraaid, had geen nieuwe in magazijn maar zag er kraakhelder uit, dus daar lag het niet aan.
Filter er weer op en daarna 2x de procedure laten draaien zoals aangegeven. Starten vol gas, na wat horten en stoten sloeg hij aan en na 10 min draaien start hij weer als altijd, tik met de sleutel en lopen.....
Dat "met vol gas" maakte denk ik het verschil, weer wat geleerd om nooit meer te vergeten. Nu weer gebruiken waar hij voor is, om te werken!!
Thnx voor de tip!!
Paul
Filter er weer op en daarna 2x de procedure laten draaien zoals aangegeven. Starten vol gas, na wat horten en stoten sloeg hij aan en na 10 min draaien start hij weer als altijd, tik met de sleutel en lopen.....
Thnx voor de tip!!
Paul