Hoi allemaal,
Het is ongetwijfeld al een keer aan bod gekomen, maar ik kan er niets meer over vinden in het forum. Ik heb de mastercylinder vervangen en moet nu het pedaal afstellen. Het is me toch een gepruts... Het is een defender td5 van 2002. Als ik het serviceboek van de Td5 pak dan staat er een summier verhaaltje over de hoogte van 140mm instellen met een schroef. Deze schroef doet bij mij niks met de hoogte. In het 300Tdi boek staat een plaatje. Een dwarsdoorsnede van het bakje waar het pedaal inhangt. Hier zit deze schroef getekend, ongeveer halverwege het bakje, net boven het scharnierpunt van het pedaal. Het pedaal rust hier door de veer tegenaan. Ik kan me voorstellen dat als je aan deze schroef draait, dat het pedaal omhoog of omlaag gaat. Bij mij zit deze schroef onderin de behuizing, onder het scharnierpunt. Hij maakt alleen contact met het pedaal als je hem helemaal intrapt. Het is dus een eindbegrenzer. Verder schrijven beide boeken over het los en vastdraaien van de "loc-nuts" om de free play in te stellen. dit is niet te doen. Die push-rod die draait mee en de moeren blijven uiteraard gewoon waar ze zitten. En je kan er al zo lekker bij met je steeksleuteltje. Weet iemand welke uitvoering ik heb en waar de afregeling beschreven staat? En is het gebruikelijk dat de push-rod gewoon meedraait? Ik heb de oude niet meer. Ik heb hem een halfjaar geleden vervangen, en hij heeft een half jaar stil gestaan voordat ik het druklager ook vervangen had.
groetjes,
Tjalf
afstellen koppelingspedaal
- Tjalf Bloem
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 28 Mar 2006, 21:54
- Locatie: Almere
- Contact:
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: afstellen koppelingspedaal
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
- Tjalf Bloem
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 28 Mar 2006, 21:54
- Locatie: Almere
- Contact:
Re: afstellen koppelingspedaal
Hoi Rob,
Dank voor de snelle reactie, alleen het probleem is, die schroef nummer 4, die zit bij mij op een andere plek. waardoor deze procedure niet werkt. Hij zit bij mij op de plek waar in het plaatje het cijfer 4 met het rondje staat. of ik heb een fabrikagefout, dat zou me ook niet verbazen. Ik zit er aan te denken om de boel weer uit te bouwen, en dan zelf een trekmoer met schroef en borgmoer erin te zetten.
Dank voor de snelle reactie, alleen het probleem is, die schroef nummer 4, die zit bij mij op een andere plek. waardoor deze procedure niet werkt. Hij zit bij mij op de plek waar in het plaatje het cijfer 4 met het rondje staat. of ik heb een fabrikagefout, dat zou me ook niet verbazen. Ik zit er aan te denken om de boel weer uit te bouwen, en dan zelf een trekmoer met schroef en borgmoer erin te zetten.
- Tjalf Bloem
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 28 Mar 2006, 21:54
- Locatie: Almere
- Contact:
Re: afstellen koppelingspedaal
Hoi allemaal
soortgelijke problemen gevonden op internet, maar geen oplossing. Wel veel pedalboxen op ebay met dezelfde positie van de schroef...
Toch maar gekozen om de auto aan te passen aan de workshopmanual. In de onaangepaste versie rust het koppelingspedaal via de pushrod tegen de cylinder. Ik kan mij zo voorstellen dat trillingen in het pedaal ook constant aan de zuiger worden doorgegeven, wat misschien het iedere keer weer gaan lekken van deze cylinders na 50.000km kan verklaren. Ik had de box al laten poedercoaten, dus wilde er niet aan gaan lassen. Ik heb een plaatje gemaakt met een M8 schroefgat erin, en dit vastgezet op de pedalbox met twee schroeven en trekmoeren ter hoogte waar normaal de M10 afstelschroef zit. Nu rust het koppelingspedaal in rust tegen het uiteinden van de schroef. En drukt pas tegen de cylinder na de freeplay die je met de moeren op de pushrod insteld. Ik ben er ook achter gekomen waarom die moer zou zwaar ging. zie de foto van de pushrod
Wie weet wat hier gebeurd is?
Ik hoop dat meer mensen die hier tegenaan lopen wat mij kunnen.
groetjes
Tjalf
soortgelijke problemen gevonden op internet, maar geen oplossing. Wel veel pedalboxen op ebay met dezelfde positie van de schroef...
Ik hoop dat meer mensen die hier tegenaan lopen wat mij kunnen.
groetjes
Tjalf
- Tjalf Bloem
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 28 Mar 2006, 21:54
- Locatie: Almere
- Contact:
- Tjalf Bloem
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 28 Mar 2006, 21:54
- Locatie: Almere
- Contact:
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: afstellen koppelingspedaal
Je kunt gewoon je eigen berichten wijzigen als je nog iets wil toevoegen......
aan die foto van die bout kan ik niet veel zien....wat schade en vervuiling van de schroefdraad....
waardoor?? verkeerde draad van moer of waar ie in gedraaid werd, scheef gedraaid, noem maar op wat voor reden dat kan hebben
aan die foto van die bout kan ik niet veel zien....wat schade en vervuiling van de schroefdraad....
waardoor?? verkeerde draad van moer of waar ie in gedraaid werd, scheef gedraaid, noem maar op wat voor reden dat kan hebben
gone
- Tjalf Bloem
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 28 Mar 2006, 21:54
- Locatie: Almere
- Contact:
Re: afstellen koppelingspedaal
hoi Roger,
dankjewel voor de tip, dat wist ik niet.
Ja je hebt het wel een beetje goed. Die push-rod is UNF 5/16 draad. En dan gaat een M8 moertje erg zwaar. Je ziet aan de linkerkant de 5/16 en een paar millimeter aan de rechterkant M8.... Moertjes passen allebei in een 13mm spanner.
Gelukkig kon ik met de 5/16 moeren die er nog opzaten het schroefdraad weer een beetje "herstellen".
Tjalf
dankjewel voor de tip, dat wist ik niet.
Ja je hebt het wel een beetje goed. Die push-rod is UNF 5/16 draad. En dan gaat een M8 moertje erg zwaar. Je ziet aan de linkerkant de 5/16 en een paar millimeter aan de rechterkant M8.... Moertjes passen allebei in een 13mm spanner.
Gelukkig kon ik met de 5/16 moeren die er nog opzaten het schroefdraad weer een beetje "herstellen".
Tjalf
Re: afstellen koppelingspedaal
Nette oplossing, die aanpassing. 

Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten