Aandrijfassen vraag

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Arjan287

Aandrijfassen vraag

Berichtdoor Arjan287 » 18 Mei 2013, 09:51

Hallo allemaal,

Zoals in een eerder bericht gemeld heb ik helaas pech gehad met de voorste aandrijfas. Tijdens de veldreparatie uiteindelijk de as er onderuit gekregen. Op advies van iemand die hetzelfde meegemaakt had hebben we toen een klein boutje wat voorkant (bovenzijde) op de tussenbak zit een slagje gedraaid en de tussenbak in de diff.lock te zetten zijn we toch weer thuis gekomen.

Stel dat de achterste aandrijfas er tussenuit moet en er moet toch gereden worden met de Disco hoe gaat het dan? Zit er b.v. een zelfde boutje wat aan de voorkant(bovenzijde) van de tussenbak zit ook aan de achterkant? OF werkt het voor de achterste op een andere manier en zo ja hoe dan?

Morgen ga ik namelijk de voorste (nieuwe) as monteren en wil gelijk de achterste controleren of de kruisjes vervangen moeten worden. Als dit nodig is (daar ga ik wel van uit) heb ik wel tijd om de as te demonteren maar waarschijnlijk niet meer om ook de kruisjes te vervangen. Dat moet op een andere dag gebeuren.

Andere vraag hierover. Hoe lang is het eigenlijk verantwoord om met de Disco zo rond te rijden? Vooral langdurig in de diff.lock, kan dat kwaad?

Wederom en zoals altijd bedankt voor de input! Bij elke vraag wordt ik weer wijzer :-)

Grt Arjan

Oh het is een Disco '96 met een 300tdi. Welke versnellings- en tussenbak? Ehm hoe kom ik dat te weten?
Yeah eindelijk mijn eigen Discovery!!

1996 300tdi ES

Roger B.

Re: Aandrijfassen vraag

Berichtdoor Roger B. » 18 Mei 2013, 10:58

Arjan287 schreef:Hallo allemaal,

Zoals in een eerder bericht gemeld heb ik helaas pech gehad met de voorste aandrijfas. Tijdens de veldreparatie uiteindelijk de as er onderuit gekregen. Op advies van iemand die hetzelfde meegemaakt had hebben we toen een klein boutje wat voorkant (bovenzijde) op de tussenbak zit een slagje gedraaid en de tussenbak in de diff.lock te zetten zijn we toch weer thuis gekomen.

Waarom een boutje bovenop de bak verdraaien, een D1 300TDI heeft toch gewoon bediening van het sper op het kleine pookje?????

Stel dat de achterste aandrijfas er tussenuit moet en er moet toch gereden worden met de Disco hoe gaat het dan? Zit er b.v. een zelfde boutje wat aan de voorkant(bovenzijde) van de tussenbak zit ook aan de achterkant? OF werkt het voor de achterste op een andere manier en zo ja hoe dan?

enige andere is dat je 4 m12 moertjes nodig hebt om over de boutjes die uit je handremtrommel steken te schuiven en daarna de moertjes van de aandrijfas er weer op te draaien om de handremtrommel weer vast te zetten. Je sper, zoals gezegd, bedien je gewoon met de pook h/l / difflock, en anders hetzelfde boutje op de tussenbak bij de voorste aandrijfas.

Morgen ga ik namelijk de voorste (nieuwe) as monteren en wil gelijk de achterste controleren of de kruisjes vervangen moeten worden. Als dit nodig is (daar ga ik wel van uit) heb ik wel tijd om de as te demonteren maar waarschijnlijk niet meer om ook de kruisjes te vervangen. Dat moet op een andere dag gebeuren.

Andere vraag hierover. Hoe lang is het eigenlijk verantwoord om met de Disco zo rond te rijden? Vooral langdurig in de diff.lock, kan dat kwaad?

Nee, niet echt zolang je maar niet met beide aandrijfassen gemonteerd zo rijdt, dan komt er in bochten op vaste ondergrond te veel kracht op je aandrijflijn. Met mijn D2 drie maanden zo gereden, 150 km per dag ....(woon-werk verkeer van mijn echtgenote)

Wederom en zoals altijd bedankt voor de input! Bij elke vraag wordt ik weer wijzer :-)

Grt Arjan

Oh het is een Disco '96 met een 300tdi. Welke versnellings- en tussenbak? Ehm hoe kom ik dat te weten?

een 300tdi heeft een R380 hoofdbak (handgeschakeld) en een LT230 tussenbak met als ik me niet vergis 1:1,2 overbrenging
gone

Arjan287

Berichtdoor Arjan287 » 18 Mei 2013, 12:00

Roger B. schreef:
Arjan287 schreef:Hallo allemaal,

Waarom een boutje bovenop de bak verdraaien, een D1 300TDI heeft toch gewoon bediening van het sper op het kleine pookje?????

een 300tdi heeft een R380 hoofdbak (handgeschakeld) en een LT230 tussenbak met als ik me niet vergis 1:1,2 overbrenging

Het slagje van het moertje konden wij ook niet plaatsen. In eerste instantie (toen diff.lock nog niet ingeschakeld was) kwam er ook geen beweging in. Toen diff.lock wel ingeschakeld was reed Toshi wel. Dus of het echt nodig was? Morgen uitproberen wanneer ik er toch onder lig :-)

1996 300tdi ES

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Mei 2013, 12:40

bij een D2 zit dat asje van de sperbediening er wel, maar is het niet verbonden met de kleine pook, dan moet je dus met een steeksleutel12 even het asje verdraaien.... bij een defender, D1 of een D2a met sper (of een verbouwde D2) kun je gewoon het sper inschakelen zoals je dat altijd doet
gone

Arjan287

Berichtdoor Arjan287 » 18 Mei 2013, 12:49

Roger B. schreef:bij een D2 zit dat asje van de sperbediening er wel, maar is het niet verbonden met de kleine pook, dan moet je dus met een steeksleutel12 even het asje verdraaien.... bij een defender, D1 of een D2a met sper (of een verbouwde D2) kun je gewoon het sper inschakelen zoals je dat altijd doet

hehehe nu mag je 1 keer raden wat voor een Disco de kennis had :oops: Nee echt maar een keer! ;)

En weer wat wijzer geworden!

1996 300tdi ES

Terug naar “Techniek”