Hi-lift jack als krik gebruiken?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Arjan287

Hi-lift jack als krik gebruiken?

Berichtdoor Arjan287 » 16 Mei 2013, 15:33

Hoi allemaal,

Misschien een nobbievraag :oops: . Maar kan ik een hi-lift jack ook gewoon als krik gebruiken? Of te wel kan de zijkant van mijn Disco daar tegen als die daar omhoog gekrikt wordt? Of kan een hi-lift alleen op speciale punten gebruikt worden (zoals bij specifieke bumpers)?

En ik neem aan dat als die als krik gebruikt kan worden wel even de blokkeringsstutten (of hoe ze ook heten) achter de wielen moeten. ;)

Grt Arjan
Yeah eindelijk mijn eigen Discovery!!

1996 300tdi ES

Lucas van Lierop

Re: Hi-lift jack als krik gebruiken?

Berichtdoor Lucas van Lierop » 16 Mei 2013, 15:47

Die dingen schijnen erg gevaarlijk te kunnen zijn, in ieder geval als je de fabrikant mag geloven (handleiding wel eens gelezen?) Ik gebruik 'm zelf spaarzaam. (Hij was erg handig om chassis uit elkaar te drukken bij montage van versnellingsbaksteun....)

Met krikken moet je heeel erg opletten dat de auto er niet van af schiet en dat je de hendel nooit tegen je kop krijgt. Verder zou ik altijd onder het chassis krikken en nooit onder de body en dat zou hooguit lukken bij een outrigger maar of dat nou de beste plek is? Bij een defender heb je volgens mij iets dat je 'm aan de bumper (of chassis?) kan klikken dat lijkt me wel handig en veiliger.

Ik zou investeren in een fatsoenlijke Garagekrik b.v: http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Garagekrik.htm
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Mei 2013, 16:05

Afgezien dat ik het linke dingen vind, omdat ze alles behalve stabiel staan.

Een disco zonder vebouwingen (bumpers, rocksliders) kan met een hijack alleen opgekrikt worden met zo'n speciaal hulpstuk om aan het wiel te tillen
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Mei 2013, 16:25

Als je je wagen vastzet met wiggen oid is er weinig aan de hand en hoeft een Hilift niet gevaarlijker dan een potkrik. De reden waarom een hi lift zo'n slechte naam heeft is omdat als de wagen van de krik schuift er een enorme hefboom is die ofwel een dikke deuk in je wagen rost ofwel de gebruiker een dik ook mept. Doordat de Hi lift zo hoog kan is de kans dat ie omlazert ook groter dan bij een laag krikkie.

Maar heb je dat ding al ooit bij je wagen gezet? met de ronde zijkant van een disco staat de krik waarschijnlijk al tegen de lak te rijden voordat de nok onder je body komt. :lol: :lol:

Bovendien zijn die plastic lijstje niet bedoelt om een wagen mee op te krikken. ;)

Voor pech onderweg is een potkrik 100x handiger en in de werkplaats een garagekrik. De Hi lift gebruik ik alleen als ik off road een grotere afstand moet overbruggen, maar persoonlijk vind ik het een ding van niks.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 16 Mei 2013, 16:39

Volgens mij zijn we het eens :-), als het goed is zit er bij je Disco een klein potkrikje, dat is iig genoeg om een wiel te verwisselen (misschien een plankje er bij regelen voor in modder etc.) anders een kopen.
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

piet_g

Berichtdoor piet_g » 17 Mei 2013, 09:25

ja idd.. het is opletten.. die van ons is er toevallig pas nog onderuit geschoten toen we in de modder bezig waren. laro zat vast en we moesten rommel onder de banden krijgen om de as omhoog te krijgen. Het gebruik is opletten, maar als hij eenmaal gaat schuiven dan is het ook gewoon stap naar achteren doen en daarna kijken wat je aan schade hebt, Op dat moment zeker geen stomme reddingsacties gaan doen.. je kunt het op dat moment waarschijnlijk toch niet houden.
en met een hijack zonder assteunen er onder moet je zeker niet onder de auto kruipen, dat is vele malen linker dan met een potkrik er onder (waarbij je het ook al niet zou moeten doen).

Maar zonder aanpassingen zoals krik punten en toch ronde kanten en geen verlengstukken op de bek van de hijack (die er bij horen natuurlijk) is het vragen om lak schade.. en zeker dan zul je zien dat een potkrik of garage krik goedkoper was.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

conny

Berichtdoor conny » 17 Mei 2013, 12:08

Een van de beste uitvindingen ooit gedaan voor de 4x4 rijder; te gebruiken als:
lier
krik
sprijder
lift
wapen
buisverlenger
anker
:lol: :lol:

LoLa-130

Berichtdoor LoLa-130 » 17 Mei 2013, 13:02

Het standaard potkrikje wat bij mijn 130 zat is volstrekt onvoldoende om de wagen omhoog te krijgen. Ik gebruik niks anders dan de highlift. De wagen opkrikken is altijd trikkie, dus ook met een highlift. Wel op een goed steunpunt plaatsen en een brok hout eronder (of het standaard leverbare plaatje) anders verdwijnt de highlift de grond in ;)
En verder wat Connie zegt ...
LoLa

Defender 130TD5

piet_g

Berichtdoor piet_g » 17 Mei 2013, 13:24

conny schreef:buisverlenger
anker

de andere opties wist ik, maar deze twee zijn nieuw. hoe gebruik je hem als anker of als buisverlenger?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Mei 2013, 14:08

LoLa-130 schreef:Het standaard potkrikje wat bij mijn 130 zat is volstrekt onvoldoende om de wagen omhoog te krijgen. Ik gebruik niks anders dan de highlift. De wagen opkrikken is altijd trikkie, dus ook met een highlift. Wel op een goed steunpunt plaatsen en een brok hout eronder (of het standaard leverbare plaatje) anders verdwijnt de highlift de grond in ;)
En verder wat Connie zegt ...

Dan heb ik nieuws voor je Robert: die krik moet onder de AS! :roll: :roll: En dan is ie ook voor jou meer dan afdoende om een wiel te wisselen en daar is ie voor bedoelt! ;) ;)

Dat krikje is ook goed genoeg om mijn heftruck mee op te tillen, dus aan de capaciteiten van dat ding ligt het niet. Maar je moet natuurlijk wel met je gereedschap om kunnen gaan. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”