Beste medeforumers,
Zins kort heb ik een range rover classic 300TDI met 3traps automaat.
Van de week is de koppeling eruit gebrand, toen ik een vrachtje van 2 ton 100km vervoerden.
Er is nu nog wel iets mee te rijden, maar hij trekt niet meer.
Nadat hij eruit gebrand is wil de automaatbak niet meer overschakelen hij blijft in zijn 1st versnelling staan.
Komt dit doordat de koppeling versleten is, of is hier een andere reden voor?
Is er nog een manier om dit te testen? Kan je het ook testen, dat je handmatig overschakeld?
Ik hoor graag jullie mening.
automaatbak schakeld niet
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: automaatbak schakeld niet
Een automaat heeft geen koppeling maar een koppelomvormer......er kan wel in de automaat eea verbrand zijn aan rembanden en plaatjes
maar aks je dat alleen met die 2ton over 100km gedaan hebt......
maar aks je dat alleen met die 2ton over 100km gedaan hebt......
gone
- Thomas Td5
- Berichten: 824
- Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34
Re: automaatbak schakeld niet
Een 3-traps automaat? Zeker de Chrysler Torqueflite automaat denk ik. Hier kan je e.e.a. lezen over je automaat:
http://www.allpar.com/mopar/transmissio ... -hand.html
Dit artikel gaat wel over meerdere varianten van de bak. Deze automaat in de RRC heeft geen handmatige stand voor zover ik weet.
Overigens is reparatie van een automaat of revisie specialistisch werk. Als je een goede diagnose wil moet je denk ik naar een automatenspecialist.
http://www.allpar.com/mopar/transmissio ... -hand.html
Dit artikel gaat wel over meerdere varianten van de bak. Deze automaat in de RRC heeft geen handmatige stand voor zover ik weet.
Overigens is reparatie van een automaat of revisie specialistisch werk. Als je een goede diagnose wil moet je denk ik naar een automatenspecialist.
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: automaatbak schakeld niet
trikepower schreef:Komt dit doordat de koppeling versleten is, of is hier een andere reden voor?
Is er nog een manier om dit te testen? Kan je het ook testen
Ok, if it's a 3 speed (the shifter is a giveaway it has P, R, N, D, 2 and 1) then the young Padwan correctly identified it's a Torqueflite A727.
Now it's interesting that you have it mated to 300Tdi. With the V8 there is a linkage coming off the Left Hand throttle bank that controls the throttle valve on the gearbox and this is important for the gearbox to maintain the correct line pressures in all gears through the rev range. How is this attached on your vehicle ?
Now before I would recommend the diagnosis procedure have you checked the condition of the Gearbox Oil. Any metallic particles in the oil and you are looking at a rebuild at best, although the A727 is virtually bomb proof it really doesn't like bits of metal flying round the system especially the torque converter.
Now for Diagnosis the simplest one is checking the hydraulic pressures, these are detailed in the workshop manual supplement page 95 to 97. The complete overhaul procedure is detailed on pages 53 to 100.
Many of the parts are now no longer available from Land Rover or the usual suspects but the A727 is still alive and well in the USA. Expect to be paying around $250 to $500 for a new torque converter, the front clutch housing AEU2364 is around €200,00 ex BTW from a specialist. The clutch plates AEU2357 would be around €20 each for the front and AEU2386 for the rear are about €15,00 each
If you want any further information then just ask but all the documentation I have is on paper so would require scanning and converting to pdf.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: automaatbak schakeld niet
RobStewart schreef:If you want any further information then just ask but all the documentation I have is on paper so would require scanning and converting to pdf.
Rob
Raar volk die Engelsen, als ze een auto bouwen hanteren ze techniek van een eeuw terug maar een brief posten kunnen ze al niet meer!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: automaatbak schakeld niet
Edward schreef:... maar een brief posten kunnen ze al niet meer!
... there was more month than salary, we ate the pigeon
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: automaatbak schakeld niet
maar uit nieuwsgierigheid en extra informatie...
Hoeveel KM heeft dit automaat al gelopen sinds zijn laatste grote onderhoud / revisie?
Kan ook gewoon zijn dat de automaat gewoon het nodige aan aandacht nodig had en dat de 2 ton over 100KM genoeg was om hem dat laatste duwtje te geven. want op zich is dat niet een gewicht en afstand waar die automaat echt problemen mee zou moeten hebben. mist je de handrem van de aanhanger vergeten zou zijn
.. dan was het te trekken gewicht iets zwaarder dan 2 ton
.
@rob, waren dat dezelfde duiven die jullie na de oorlog een medaile hadden gegeven voor hun inzet en moed?
Hoeveel KM heeft dit automaat al gelopen sinds zijn laatste grote onderhoud / revisie?
Kan ook gewoon zijn dat de automaat gewoon het nodige aan aandacht nodig had en dat de 2 ton over 100KM genoeg was om hem dat laatste duwtje te geven. want op zich is dat niet een gewicht en afstand waar die automaat echt problemen mee zou moeten hebben. mist je de handrem van de aanhanger vergeten zou zijn
@rob, waren dat dezelfde duiven die jullie na de oorlog een medaile hadden gegeven voor hun inzet en moed?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: automaatbak schakeld niet
Geen idee wat er dan stuk is in de bak
Maar ik heb evt nog wel een automaatbak van een 300tdi liggen
Mocht je er belang bij hebben
Maar ik heb evt nog wel een automaatbak van een 300tdi liggen
Mocht je er belang bij hebben
Laatst gewijzigd door Ruud14 op 22 Mei 2013, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
trikepower
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 19 Jan 2012, 22:15
Re: automaatbak schakeld niet
Bedankt voor alle reactie's
Deze auto heeft vaker en ook zwaardere vrachten gereden.
Het kan toch ook zijn dat er te weining olie in de (koppelomvormer?) zit?
Hoe kan ik dit het makkelijkste controleren? Ik neem aan dat dit andere olie is dan die je met de peilstok meet.
Er van uitgaand dat er olie in zit om alles te smeren, en er andere olie in zit voor de overbrenging (koppelomvormer?)
Deze auto heeft vaker en ook zwaardere vrachten gereden.
Het kan toch ook zijn dat er te weining olie in de (koppelomvormer?) zit?
Hoe kan ik dit het makkelijkste controleren? Ik neem aan dat dit andere olie is dan die je met de peilstok meet.
Er van uitgaand dat er olie in zit om alles te smeren, en er andere olie in zit voor de overbrenging (koppelomvormer?)
Re: automaatbak schakeld niet
Er zit geen olie in, maar ATF. Maar als ik het zo les dan kun je ervan uitgaan dat de bak verbrand is. Dit ontstaat door langdurig met zware lasten te rijden, de automaat gaat dan niet in lock-up en blijft constant een beetje slippen.
Reviseren of vervangen is dan de enige optie.
Reviseren of vervangen is dan de enige optie.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten