De '88 van Maus

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Maus

De '88 van Maus

Berichtdoor Maus » 13 Mei 2013, 23:14

Ik vind een algemeen topicje voor de dagelijkse kleine vraagjes altijd makkelijker dan diverse losse topics maar als jullie er anders over denken hoor ik het graag :)

LaRo van m'n ouders, maar aangezien ik thuis woon kijk ik er ook tegenaan en af en toe lekker stukje karren :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wie weet hoe het olieniveau optimaal staat? Waar staat de | L voor? Daar staat het peil nu op. Is dit de juiste peilstok voor een 2.3D?

Verder een grote zorg van m'n ouders: Hij rookt ontzettend bij het starten, blauwe rook. Hij stookt blijkbaar nogal wat olie en mijn vraag is waar zou dat vandaan kunnen komen? Zitten hier ook klepsteelgeleiders in zoals een benzinemotor?
Het is alleen bij het starten, bij het rijden vrijwel niet.

Dank voor de tips!

Erik Peters

Re: De '88 van Maus

Berichtdoor Erik Peters » 13 Mei 2013, 23:47

Die L staat voor het laagste niveau bij terrein rijden (heuvels, etc.). Bij een lager olieniveau kan het voorkomen dat er even geen olie kan worden aangezogen vanuit het carter tijdens rare capriolen.
MIN geeft het minimum olieniveau aan op "vlakke" weg. En H het maximale olieniveau. Tussen H en L is het olieniveau altijd goed.
Blauw-witte rook direkt na het starten duidt op onverbrande diesel, doordat de motor nog (te) koud is, maar is niet iets om je direct zorgen over te maken.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Maus

Berichtdoor Maus » 14 Mei 2013, 00:13

Ok dankje!
Hij loopt verder als een zonnetje. Voorgloeien gaat een beetje op gevoel, soms een half minuutje, soms langer en als het warm is buiten start ie al na een paar tellen.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Mei 2013, 08:08

Ja, zo'n voorkamer diesel moet je wel voorgloeien. Er zijn hier een paar oude trekkertjes die 's winters wel 2 minuten worden voorgegloeit (maar dan starten ze ook; zelfs bij -20). Als je wat langer voorgloeit heb je iets minder rook direct na het starten.

Mijn 300 Tdi (directe inspuiting) wordt nog voorgegloeit, volautomatisch (en met van die 'moderne' gloeistiften) en na het starten blijft ie nog eventjes doorgloeien om de rook uitstoot wat te verminderen (er zit een speciaal relais op die dit regelt).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Maus

Berichtdoor Maus » 14 Mei 2013, 09:43

M'n ouders vinden het wel erg vervelend omdat de hele buurt blauw staat :o :roll:

:mrgreen:

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Mei 2013, 12:00

Erik Peters schreef:Ja, zo'n voorkamer diesel moet je wel voorgloeien. Er zijn hier een paar oude trekkertjes die 's winters wel 2 minuten worden voorgegloeit (maar dan starten ze ook; zelfs bij -20). Als je wat langer voorgloeit heb je iets minder rook direct na het starten.

Mijn 300 Tdi (directe inspuiting) wordt nog voorgegloeit, volautomatisch (en met van die 'moderne' gloeistiften) en na het starten blijft ie nog eventjes doorgloeien om de rook uitstoot wat te verminderen (er zit een speciaal relais op die dit regelt).

De buurman hier gloeit z'n trekker 's winters maar ook 's zomers voor met een grote gasbrander onder de kop. Dat duurt wel 10 minuten, maar dan start ie ook gelijk! Als je tenminste weet hoe je met het stuur het ding aangeslingerd krijgt. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

conny

Berichtdoor conny » 15 Mei 2013, 11:19

Je kan eventueel een wipschakelaar op je dashboard zetten en daarmee nog wat bijgloeien, nadat je de auto gestart hebt. Tegenwoordig wordt dat allemaal geregeld door computers of relais; jij moet dat doen met je ogen en met hulp van scheldende buren. :lol:

Maus

Berichtdoor Maus » 15 Mei 2013, 23:29

Die buren kunnen de pot op, ik heb last van hun hondje wat ongeveer 23 uur per dag lawaai maakt ;)
Zolang het maar niet schadelijk is voor de auto, dat roken :) Of dat er iets vervangen moet worden. Maar voorgloeien kan ook als de motor al loopt, afzetten werkt door aan een knop te trekken.

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 16 Mei 2013, 00:03

Ik zou ook 23 uur per dag blaffen als mijn buren elke keer bij het starten de straat in blauwe walm zouden zetten! (geintje!) Ik had een 200TDI en die ging steeds meer roken bij het starten: vond ik toch best wel vervelend voor de buurt. Nu heb ik een International HS 2,8 en bij het starten is er geen rookpluimpje te zien....is best wennen!
Everhard Mulder

Maus

Berichtdoor Maus » 16 Mei 2013, 14:38

We starten hem hooguit 1 keer in de week.

Terug naar “Techniek”