Waar aan te denken bij ombouw van diesel naar benzine?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ovi

Waar aan te denken bij ombouw van diesel naar benzine?

Berichtdoor Ovi » 12 Mei 2013, 18:21

Ik ben aan het onderzoeken hoe ik toch landrover eigenaar kan blijven en niet helemaal failliet ga met de opkomende belastingregels. Verkopen en schorsen is uiteraard aan gedacht. Maar nu liep ik toevallig tegen een gereviseerde series benzine motor aan. Kwam met de eigenaar aan de praat en even de motorruimtes van onze beide auto's bestudeerd. Zo op het oog lijkt het wel te kunnen zonder al te veel aanpassingen.

Ik heb nu een 90 2,5td RHD uit 1985, met stuurbekrachtiging. Kan ik zonder al teveel geld stuk te slaan een series benzinemotor inbouwen, met behoud van stuurbekrachtiging en het stuur rechts? En waar moet ik verder allemaal aan denken bij zo'n ombouw?
Laro 90 2,5td 1985

Thomas Td5

Re: Waar aan te denken bij ombouw van diesel naar benzine?

Berichtdoor Thomas Td5 » 12 Mei 2013, 19:35

Zou je niet misschien wachten tot de regeling definitief is, en er misschien een overgangsregeling is?

Anders ga je kosten maken en tijd en moeite erin steken die straks misschien onnodig zijn.

Ovi

Berichtdoor Ovi » 12 Mei 2013, 20:12

Uiteraard wacht ik totdat de regeling definitief is. Ik ben slechts aan het oriënteren wat de mogelijkheden, met de daarbij horende kosten, zijn.
Laro 90 2,5td 1985

stefvanherk

Berichtdoor stefvanherk » 12 Mei 2013, 20:34

Het series benzine blok is in principe hetzelfde blok als in de vroege 90 en 110. Waar je aan moet denken bij ombouwen is brandstofpomp, waterafscheider e.d.
Verder ligt het eraan wat je bij het blok erbij krijgt(brandstofpomp, bobine, verdeler enz.)
Land Rover 90 2.5benz. Ex Zwitserse PTT

R1200C

Berichtdoor R1200C » 12 Mei 2013, 20:47

Je brandstof systeem zul je ook aan moeten passen. Je tank en leidingen goed schoon maken, filters vervangen etc zijn zomaar wat dingen die ik verder uit zou zoeken als ik jou was.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

tinus

Berichtdoor tinus » 16 Mei 2013, 21:42

Er zijn toch wel betere opties dan een series motor? Volgens mij werden er ook wel nissan benzine motoren ingebouwd? Veel zuiniger dan een series motor.
En als je toch een beetje origineel wilt dan zou ik er een 2,5 benzine inleggen, voor zover ik weet dezelfde maten als een td die weer afgeleide is van de NA die weer afgeleide is van de 2,5 benzine die weeer afgeleide is van de 2,25 benzine... Toch?
Martin

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Mei 2013, 22:44

nog meer gedrochten creëren....ja, DAT is wat we willen met het cultureel erfgoed.... lepel er maar een merk x of y motor in want die looptmooier,stiller, zuiniger.....

Het is al erg genoeg dat er diesels naar benzine omgebouwd worden.... laat staan als er omgebouwd wordt naar merkvreemde motoren......doodzonde
gone

MichielG

Berichtdoor MichielG » 17 Mei 2013, 08:15

Mja mja is wat voor te zeggen Roger maar ik kreeg wel een paar bulder lachen te verduren toen ik laatst met mijn grote oor beschermers rond reed. :) Ennuh de keerzijde is natuurlijk dat er misschien wel weer een extra landrover op de weg blijft om naar te kwijlen en zwaaien.

Best interessant om te weten wat er eigenlijk allemaal past op de lt77. Volgens mij zijn er motoren van: MG, Rover, Triumph en Jaguar van rond diezelfde tijd die er ook op zouden moeten passen maar welke dat dan zijn, iemand een idee? Of iemand een idee over iets modernere motoren ?

tim

Berichtdoor tim » 17 Mei 2013, 08:22

Op de prik zijn ze er ook redelijk mee in de weer.
Van alle opties lijkt me dat 2.0 benzineblok, ik meen met injectie, van rover een goed alternatief.
Destijds standaard geleverd in overheidsdefenders (ik dacht politie) te Italie.

Relatief modern blok, met acceptabel brandstof verbruik.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 17 Mei 2013, 08:42

Je kunt toch gemakkelijk een Rover V8 aan de LT77 koppelen?
Een Range Rover donorauto van 1988 of nieuwer met dezelfde LT77 versnellingsbak en injectie moet toch goedkoop te krijgen zijn?

Dat is in ieder geval een optie waar je ook nog vrolijk van wordt. :D
En nog zuiniger ook.

Terug naar “Techniek”