Ik heb mij net aangemeld op het forum en gelijk een vraag. Ik heb vorig weekend mijn crossmember van mijn td5 van 2001 vervangen. Ik krijg deze niet rondom gelast, wat volgens mij een eis voor de APK is. Nu zou ik de tank moeten verwijderen om erbij te kunnen. Is dit noodzakelijk of is er een ander handig advies? De tank verwijderen wordt nml een lastige klus. Wie heeft er een handige tip ??
Grt Sander
Crossmember lassen
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Crossmember lassen
nu al rot... das vroeg... de chassis worden er niet beter op blijkbaar...
nu kan ik me vergissen, maar een crossmember zit toch aan de buitenkant van het chassis? en de tank aan de binnenzijde?
nu kan ik me vergissen, maar een crossmember zit toch aan de buitenkant van het chassis? en de tank aan de binnenzijde?
gone
Re: Crossmember lassen
Betreft een Defender. Klopt crossmember zit aan de buitenkant, maar de nieuwe bevestigingstukken vallen over het chassis waardoor er te weinig ruimte tussen tank en chassis zit om te lassen. Gewoon te weinig ruimte dus.
Re: Crossmember lassen
ook niet als je het mig/mag probeert te lassen in plaats van elektrodes? of ben je dat al aan het doen?
aan de andere kant.. tis rot, maar je kunt het beter gewoon netjes en goed doen, dan over een aantal jaar weer van alles moeten doen omdat het weer gaat roesten of toch slecht vast blijkt te zitten..
aan de andere kant.. tis rot, maar je kunt het beter gewoon netjes en goed doen, dan over een aantal jaar weer van alles moeten doen omdat het weer gaat roesten of toch slecht vast blijkt te zitten..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: Crossmember lassen
Een tank demonteren is toch niet zo bijzonder? Eventueel ook de trekhaak eraf en kun je er gelijk goed bij. Ook gelijk plek genoeg om het daar allemaal even te behandelen zodat het net wat langer meegaat. De verstevigingen onder je body kun je ook bij om die ook even te doen.
Re: Crossmember lassen
Het lastige van een tank is dat er gelijk de brandstofpomp in zit die kennelijk ook gedemonteerd moet worden. De kabels zijn te kort om de tank even te laten zakken. Is een te lastige klus die ik moet uitbesteden.
Re: Crossmember lassen
zit dat niet gewoon met stekkertjes vast dan??
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Crossmember lassen
Ok a couple of questions, if I may ?
Rear Crossmember, with or without extensions ?
2001 Td5 130, 110 or 90 ?
So last one I did was 20th March and it was a 90 without extensions, not that it makes a great deal of difference just that this is the hardest one. Whichever one it is the tank must come out to do the job properly. The hardest part is removing the bottom plate as the whole assembly is dropped in from above then the rear body is put on top in the factory.
So to remove the plate you need to undo all the bolts then prise the plate forwards towards the tank. It will finally pop out of the corners of the carrier and drop out in one piece. Don't worry about the tank falling down (even if it is full) this is going to be a bugger to get out on it's own. Release the filler hose and breather hose (it's still going to sit there so stop worrying about gravity). Now the next bit is easier if the tank is empty but if it is full then the same rules apply it's just that you get covered in Diesel for about 30 seconds.
The tank comes down on the left hand side (it will require a bit of pulling) and then loop the filler pipe out from the chassis. There is more than enough length on the 4 fuel pipes and the connector on the top of the fuel pump to lower it to a sensible level to release them. The 4 pipes are colour coded, remember where they fit and they are a quick release type where you push the sides together and the pipe pulls out. The connector comes off eventually.
I have a set of photos on FB https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater that you can scroll through if it helps.
Rob
Rear Crossmember, with or without extensions ?
2001 Td5 130, 110 or 90 ?
So last one I did was 20th March and it was a 90 without extensions, not that it makes a great deal of difference just that this is the hardest one. Whichever one it is the tank must come out to do the job properly. The hardest part is removing the bottom plate as the whole assembly is dropped in from above then the rear body is put on top in the factory.
So to remove the plate you need to undo all the bolts then prise the plate forwards towards the tank. It will finally pop out of the corners of the carrier and drop out in one piece. Don't worry about the tank falling down (even if it is full) this is going to be a bugger to get out on it's own. Release the filler hose and breather hose (it's still going to sit there so stop worrying about gravity). Now the next bit is easier if the tank is empty but if it is full then the same rules apply it's just that you get covered in Diesel for about 30 seconds.
The tank comes down on the left hand side (it will require a bit of pulling) and then loop the filler pipe out from the chassis. There is more than enough length on the 4 fuel pipes and the connector on the top of the fuel pump to lower it to a sensible level to release them. The 4 pipes are colour coded, remember where they fit and they are a quick release type where you push the sides together and the pipe pulls out. The connector comes off eventually.
I have a set of photos on FB https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater that you can scroll through if it helps.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: Crossmember lassen
Is inderdaad een 90. Ik ga de foto's bekijken en inschatten of ik het zelf durf. Ik heb een crossmember met korte extenties geplaatst alleen nog niet volledig gelast. Scheelt wel een paar honderd euro aan arbeidsloon om het zelf te doen. Volgens de garage is het al snel 5 uur werk.
Jullie gaan het horen, mgv Sander
Jullie gaan het horen, mgv Sander
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten