Brandstofpomp 2.5 td vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Poullandman
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 Mei 2012, 21:46
Locatie: Bathmen

Brandstofpomp 2.5 td vervangen

Berichtdoor Poullandman » 03 Mei 2013, 22:51

Ik heb de motor in mijn Santana 2.25 td vervangen door een andere.
Nu blijkt dat er geen brandstof meer uit de leidingen naar de vesrtuivers komt, hij heeft ongeveer een uur gelopen maar nu dus niet meer. Lucht in shet systeem is niet het probleem, overal komt brandstof uit, behalve naar de verstuivers.
Nu wil ik de pomp van het oude blok overzetten.
Weet iemand hoe dat het meest eenvoudig te doen is?
De motor is qua bouw gelijk aan de 2.5 td van Landrover en de pomp komt ook overeen.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Brandstofpomp 2.5 td vervangen

Berichtdoor Roger B. » 03 Mei 2013, 23:04

weet je zeker dat de afsluiter op de pomp open is/aangestuurd wordt (is dat een mechanische of elektrische trouwens?

die afsluiter (elektrisch) zit in de pomp geschroefd, kun je dus ook omwisselen met de andere pomp (stuk makkelijker dan hele pomp wisselen)

specifiek voor deze motor weet ik het niet, maar voor een aantal motoren heeft Landrover een tool dat het riemwiel vastzet in het distributiehuis zodat de pomp zonder demontage van de distributieriem gewisseld kan worden.

Anders moet de riem er af, als je nieuwe blok een riem van onbekende ouderdom heeft is dat sowieso wel verstandig.

Verder kan ik me voorstellen dat de pomp van een 2,5 anders ingesteld is (inspuithoeveelheden) dan die van een 2,25 en dus straks met die 2,25 pomp te weinig diesel ingespoten wordt
gone

Poullandman
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 Mei 2012, 21:46
Locatie: Bathmen

Re: Brandstofpomp 2.5 td vervangen

Berichtdoor Poullandman » 04 Mei 2013, 00:57

Die afsluiter is al gewisseld en dat heeft niet geholpen.
Beide blokken zijn hetzelfde dus dat mag geen probleem zijn.
Hoe zet ik echter een pomp van de ene motor naar de andere en hoe stel ik dat dan af?

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Brandstofpomp 2.5 td vervangen

Berichtdoor Roger B. » 04 Mei 2013, 08:18

ah, ik dacht dat er een 2,25 uit en 2,5 in gegaan was, vandaar..

timing afstellen doe je met een meetklokje, dat moet ook als je het riemwiel kunt blokkeren en dus de distributie niet van tijd gaat.

het best even zoeken naar een wpl handboek daar staat de procedure geheid in beschreven
gone

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: Brandstofpomp 2.5 td vervangen

Berichtdoor piet_g » 04 Mei 2013, 09:16

ik probeer het ook een beetje te begrijpen, maar ik verdwaal ook wat in het verhaal.

Dit is wat ik er van begrepen heb:
Je hebt nu een 2.25 diesel in je santana liggen en je hebt een 2.5TD blok liggen voor onderdelen??

Als dat zo is, dan weet ik niet wat santana veranderd maar onze 2.25 had een manuele schakelaar (trekknop) om de brandstof naar de distributiepomp te onderbreken. deze stond standaard open. terwijl onze 2.5NA (van ons heeft een onderblok van een 2.5TD) een elektrische cut off valve heeft..

verder was bij ons de distrubutie pomp van de 2.25 anders dan die van de 2.5.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Poullandman
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 Mei 2012, 21:46
Locatie: Bathmen

Re: Brandstofpomp 2.5 td vervangen

Berichtdoor Poullandman » 04 Mei 2013, 09:53

Waarschijnlijk heb ik het wat verwarrend gemaakt.
De Santana heeft een 2.25 TD motor die bij Land Rover niet bekend is maar bijna gelijk is aan de 2.5 TD.
Er is dus een andere 2.25 TD motor ingekomen waarvan de inspuitpomp defect is.
Nu wil ik dus mijn oude pomp overzetten.

Sorry voor de vewarring.

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Brandstofpomp 2.5 td vervangen

Berichtdoor JanTD5 » 04 Mei 2013, 10:57

Post je vraag ook eens op het groene forum http://landrover.startpagina.nl/prikbord/list.php?1162 als ik het goed heb zitten daar mensen die ook santana's hebben. Anders bel Ron Bolleboom eens. Is voor zover ik weet ook wel bekend met santana's. En naar ik meen nooit te beroerd om je de goede richting op te wijzen. Verder kan ik je niet helpen.

Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Brandstofpomp 2.5 td vervangen

Berichtdoor RobStewart » 04 Mei 2013, 11:25

Firstly to clarify things chaps we are talking about the highly unique Series III 2,25 Turbo Diesel made by Santana which is nothing like the 2,25 NA Diesel from Land Rover.

Santana Td.jpg


Santana Td 2.jpg


Santana Td 3.jpg


This uses the CAV DPS horizontal pump similar to the 2,5TD.

To swap over the pump from the 2,25 to the 2,5 is not a problem but setting the timing and getting the air out of the system is critical.

Do you want the specific instructions for setting the new pump up on the 2,5TD or do you want help diagnosing the existing fuel system on the 2.5TD. If you can read Spanish then I have the workshop manual for the 2,25 TD as well as the parts book.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Poullandman
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 Mei 2012, 21:46
Locatie: Bathmen

Re: Brandstofpomp 2.5 td vervangen

Berichtdoor Poullandman » 04 Mei 2013, 12:37

Rob,

Thats the exact engine I have.
I have never switched a diesel pump so I was wondering how to do that.
When the pump is removed Will it stay in the same timing position or will it turn?
I have read how to remove and refit a pump but will it get offset during the swap?
I thought the way to do it is:
Set all timing on both engine right like described in the manual
Swap pump from old to new
Set timing like described.

Will it be so simple?
Regards
Poul

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Brandstofpomp 2.5 td vervangen

Berichtdoor RobStewart » 04 Mei 2013, 13:57

Poul,

No mater how careful you are the timing on the pump will change when you remove it and in any case it is good practice to re-time it when you refit it.

So set the flywheel to the EP mark or pin the flywheel if it's the later type and check that the timing marks on the crankshaft, camshaft and pump against the timing marks on the timing case. You can then remove cover on the side of the pump to set the inner disc with the timing pin by rotating the pump on the timing casing casing and again mark it. Rotate the engine 2 full turns and re check.

You can then bleed the system. I normally start with getting fuel down to the pump, then rotate the engine on the starter with the 4 pipes to the injectors slackened off a little bit to allow the air out. Diesel will come out of the connections so be prepared for it (usual Health and Safety Rules apply). When you are sure there is no more air tighten the pipes on the injectors, face East and she should start.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten