Vering Discovery 2004

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luitjes
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 Apr 2013, 22:38

Vering Discovery 2004

Berichtdoor Luitjes » 02 Mei 2013, 23:14

Wij rijden veel met boottrailers en aanhangwagens met nogal wat lading (vaak 3500kg) en gezien de vering van de discovery toch iets zwabberiger is en verder inzakt in vergelijking met onze toyota landcruiser denk ik aan hulpveren te monteren bij de achteras (ik heb geen luchtvering).
Maar wij rijden ook regelmatig in natte en zanderige terreinen waardoor ik ook graag de auto iets wil verhogen ivm monteren van andere banden en de bodemvrijheid.
Kan ik en verhogen en hulpveren plaatsen? Wat voor type hulpveren ben ik nodig? En kan ik toe met een verhogingsset waarbij er enkel een blokje aan beide zijden van de veerpoot gemonteerd wordt?


Even een geheel andere vraag, dit forum is volgens mij vernieuwd begin 2012 maar niet het begin van het forum toch? Is de info van de voorgaande jaren nog ergens beschikbaar?

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Vering Discovery 2004

Berichtdoor Edward » 02 Mei 2013, 23:35

Er zijn luchtbalgen te koop voor in je stalen veren. Doe koppel je aan een compressortje en dan kun je de hardheid vanuit je stoel regelen. Deze balgen kunnen ook in een twee inch verlengde veer.

Als je wilt verhogen zou ik wel de schokbrekers mee vervangen met de veren.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dixo
Berichten: 557
Lid geworden op: 16 Nov 2011, 20:07

Re: Vering Discovery 2004

Berichtdoor Dixo » 03 Mei 2013, 00:18

Als je zo vaak met zware lading rijdt zou je ook nog heavy duty kunnen kiezen. Die zijn ook gewoon met extra lengte te koop. En kunnen daarbij ook nog eens gecombineerd worden met de genoemde balgen.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Vering Discovery 2004

Berichtdoor Roger B. » 03 Mei 2013, 00:34

het forum is begin dit jaar vernieuwd, als het goed is moet de oude info gewoon met de zoekfunktie beschikbaar zijn inmiddels (dat was de eerste paar maanden niet zo)
gone

Luitjes
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 Apr 2013, 22:38

Re: Vering Discovery 2004

Berichtdoor Luitjes » 04 Jul 2013, 14:39

Weet iemand trouwens wat de standaard lengte is van de originele veren? Dit ivm toepassen van een luchtbalgen bij verlengde veren.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Vering Discovery 2004

Berichtdoor Edward » 04 Jul 2013, 15:54

Geen idee, die balgen variëren nogal in hoogte. ;)

Hou er met verhogen wel rekening mee dat je de schokbrekerlengte zo kiest dat je veren niet vrij kunnen vallen van het chassis, want dan heb je dislocationcones nodig om ze weer netjes in je chassis te krijgen en die gaan niet zo goed samen met die luchtbalgen.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Vering Discovery 2004

Berichtdoor RobStewart » 04 Jul 2013, 18:36

Now up to 2003 that was easy as there was only one type:

Purple/Purple with 9 coils and a free length of 385 mm and is Part Number RKB101100

From 2003 they introduced a range of springs ... so we now have

Brown/Orange 8.73 384.7 mm RKB000300
Grey/Orange 8.73 392.0 mm RKB000310
Yellow/Grey 8.73 376.6 mm RKB000320
Pink/Grey 8.73 400.3 mm RKB000380
Blue/Grey 9.10 387.8 mm RKB000330
Green/Grey 9.10 395.2 mm RKB000340
White/Grey 9.10 380.6 mm RKB000350

The fitment of the above depended on LHD or RHD and if it was 5 or 7 seats.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten