Dag allemaal,
Zoals waarschijnlijk velen op dit forum heb ik de pech een 110 ht (tweedeurs) uit 1984 te hebben, waardoor de mrb per 1 januari volgend jaar van 0 naar 2200 euro per jaar zal gaan. Ik wil de 110 omzetten naar grijs kenteken en op naam van mijn holding bv zetten. Als ik het goed zie betekent dat dat ik een volledig schot moet hebben achter de voorstoelen, aan de rest van de eisen voldoet de 110 al.
Mag ik zelf een tussenschot fabriceren, of moet sprake zijn van een "erkend" tussenschot? Zie ik nog andere dingen over het hoofd?
Met vriendelijke groet,
Daniel
1984 110 ht ombouwen naar grijs kenteken
-
Daniel_laro
-
Landmarcs
Re: 1984 110 ht ombouwen naar grijs kenteken
Daniel,
Als het oorspronkelijke schot achter de voorstoelen nog aanwezig is, en/of er is een schot (over) van minimaal 30 cm, dan mag je ook een verhoogd dakje monteren (of de achterveren verhogen). Een volledig schot is dan niet nodig.
Groeten MarcS
Als het oorspronkelijke schot achter de voorstoelen nog aanwezig is, en/of er is een schot (over) van minimaal 30 cm, dan mag je ook een verhoogd dakje monteren (of de achterveren verhogen). Een volledig schot is dan niet nodig.
Groeten MarcS
-
Roger B.
schot hoeft niet "officieel" te zijn, maar zal wel aan enkele regels moeten voldoen. waarschijnlijk wel tevinden op de site van de belastingdienst
gone
-
Daniel_laro
Dank voor deze snelle antwoorden!
Er zit nu een laag schot achter de voorstoelen, dat volgens mij origineel is. Dit schot is hoger dan 30 cm en zou dus voldoen indien sprake is van een verhoogd dak. Ik voel er echter weinig voor om het dak te verhogen, ik zou dan in de knel komen met het roofrack, toch? Ik heb ook ergens (waar?) gelezen dat de rdw bij aangepaste dakconstructies een certificaat eist omdat het dak een dragend element vormt. Hoe zou ik met verhoogde achterveren aan de eisen van een verhoogd dak kunnen voldoen? Zijn daar voorbeelden van?
Ik heb nergens gelezen dat het tussenschot gecertificeerd zou moeten zijn. Voor wat betreft eisen lees ik alleen dat in het geval een vast raam wordt toegepast, dit raam niet hoger mag zijn dan 40cm. Mijn idee zou zijn om zelf een schot in elkaar te timmeren met daarin een vast plexiglas raam over de (praktisch) volle breedte.
Maar misschien is een verhoogd dak ook een optie, indien dit kan worden gecombineerd met een roofrack.
Weten jullie of kant en klaar verhoogde daken en/of schotten verkrijgbaar zijn? Aan welke prijzen moet ik dan denken?
Met vriendelijke groet,
Daniel
Er zit nu een laag schot achter de voorstoelen, dat volgens mij origineel is. Dit schot is hoger dan 30 cm en zou dus voldoen indien sprake is van een verhoogd dak. Ik voel er echter weinig voor om het dak te verhogen, ik zou dan in de knel komen met het roofrack, toch? Ik heb ook ergens (waar?) gelezen dat de rdw bij aangepaste dakconstructies een certificaat eist omdat het dak een dragend element vormt. Hoe zou ik met verhoogde achterveren aan de eisen van een verhoogd dak kunnen voldoen? Zijn daar voorbeelden van?
Ik heb nergens gelezen dat het tussenschot gecertificeerd zou moeten zijn. Voor wat betreft eisen lees ik alleen dat in het geval een vast raam wordt toegepast, dit raam niet hoger mag zijn dan 40cm. Mijn idee zou zijn om zelf een schot in elkaar te timmeren met daarin een vast plexiglas raam over de (praktisch) volle breedte.
Maar misschien is een verhoogd dak ook een optie, indien dit kan worden gecombineerd met een roofrack.
Weten jullie of kant en klaar verhoogde daken en/of schotten verkrijgbaar zijn? Aan welke prijzen moet ik dan denken?
Met vriendelijke groet,
Daniel
-
Roger B.
verhoogd dak kan, ook met een roofrack, maar niet met alle, ligt er aan hoeveel ruimte er tussen het originele dak en het roofrack zit.
het verhoogde dak bestaat uit een "bakje" dat "op de kop" in een gat, dat in het originele dak gezaagd wordt, gelijmd is. daarbij wordt bij veel auto's een of meerdere dwarsbalken van het dak opgeofferd, blijkbaar is dat geen probleem. . . .
materialen voor ombouw bestaan gewoon en zijn te koop bij bedrijven die deze ombouw doen. voor landrover nl heeft terberg dit lang gedaan, of doet het zelfs nog.
wat je ook kunt doen, is iemand zoeken die een bult op het dak heeft, maar omgebouwd heeft naar geel, en graag een gewoon dak wil. Een defenderdak zit alleen maar met m8 boutjes aan de carrosserie en kan dus eenvoudig eraf en gewisseld. . . beetje werk, twee man blij, kosten neutraal te realiseren.
het verhoogde dak bestaat uit een "bakje" dat "op de kop" in een gat, dat in het originele dak gezaagd wordt, gelijmd is. daarbij wordt bij veel auto's een of meerdere dwarsbalken van het dak opgeofferd, blijkbaar is dat geen probleem. . . .
materialen voor ombouw bestaan gewoon en zijn te koop bij bedrijven die deze ombouw doen. voor landrover nl heeft terberg dit lang gedaan, of doet het zelfs nog.
wat je ook kunt doen, is iemand zoeken die een bult op het dak heeft, maar omgebouwd heeft naar geel, en graag een gewoon dak wil. Een defenderdak zit alleen maar met m8 boutjes aan de carrosserie en kan dus eenvoudig eraf en gewisseld. . . beetje werk, twee man blij, kosten neutraal te realiseren.
gone
Het schot moet van vormvast materiaal zijn, bv 18 mm multiplex.
Wel stelt men eisen aan de bevestiging van het schot aan/in de auto.
Hoe /wat precies weet ik effe niet meer, maar dat is bij de rdw/belastingdienst zo op te vragen.
Ik heb een hoge uitvoering, exact op maat gemaakt plus ieneimie te groot, waardoor ie geklemt zit en dan met een enkel beugeltje/potnageltje erbij. Muurvast.
Wat bedoel je met verhoogde veren en het verhoogde dak?
Het gaat toch om de interne hoogte van de 110?
Wel stelt men eisen aan de bevestiging van het schot aan/in de auto.
Hoe /wat precies weet ik effe niet meer, maar dat is bij de rdw/belastingdienst zo op te vragen.
Ik heb een hoge uitvoering, exact op maat gemaakt plus ieneimie te groot, waardoor ie geklemt zit en dan met een enkel beugeltje/potnageltje erbij. Muurvast.
Wat bedoel je met verhoogde veren en het verhoogde dak?
Het gaat toch om de interne hoogte van de 110?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het schot moet aan minimaal drie zijden vast bevestigd zitten aan de auto. Dus de zijkanten en de onderkant kitten en de bovenzijde vrijlaten. De bovenzijde mag gewoon op de bestaand hemel, als die er is aansluiten.
Het voordeel van een heel schot is dat je wagen stiller is en snel warm. Dat schot mag ruim achter de voorstoelen staan zolang het laadblok van 1200mm? maar achterin past. Net hoeveel ruimte je voorin en achterin wilt hebben. Buiten dat schot hoef je aan een Hard top verder weinig te doen.
Het voordeel van een heel schot is dat je wagen stiller is en snel warm. Dat schot mag ruim achter de voorstoelen staan zolang het laadblok van 1200mm? maar achterin past. Net hoeveel ruimte je voorin en achterin wilt hebben. Buiten dat schot hoef je aan een Hard top verder weinig te doen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
er zijn 2 eisen aan de plaats van het schot... naast de minimale lengte van de laadvloer om dat blok er in te krijgen, is er ook een maximale afstand vanaf het stuurwiel.
persoonlijk zou ik geen vast schot willen, ondanks de eerder genoemde voordelen (en nog de enigszins beveiliging tegen schuivende lading bij remmen/ongeval) het is toch een beperking voor je stoel, al is dat bij een 110 ht vaak al sowieso vanwege dat standaard schot dat een constructieve functie heeft. en de beperking om langere dingen mee te nemen.
persoonlijk zou ik geen vast schot willen, ondanks de eerder genoemde voordelen (en nog de enigszins beveiliging tegen schuivende lading bij remmen/ongeval) het is toch een beperking voor je stoel, al is dat bij een 110 ht vaak al sowieso vanwege dat standaard schot dat een constructieve functie heeft. en de beperking om langere dingen mee te nemen.
gone
Roger B. schreef:er zijn 2 eisen aan de plaats van het schot... naast de minimale lengte van de laadvloer om dat blok er in te krijgen, is er ook een maximale afstand vanaf het stuurwiel.
Beperking van je stoel is onzin, kijk maar waar het schot in een Stawag staat, dat is halverwege de achterdeur.
En voor lange dingen heeft ie een roofrack en anders hebben we daar een aanhanger voor uitgevonden.
Edward van Vugt
-
Roger B.
tuurlijk, in de stromende regen een voorwerp dat in je auto zou kunnen en je niet nat wil hebben op het dak of aanhanger leggen (die aanhanger zeul ik bij voorkeur ook niet onnodig mee naar plekken waar je je auto moet parkeren) heeft de voorkeur.... en ik zei al PERSOONLIJK wil ik geen vast schot.... in mijn gebruik van de auto heb je daar eerder last dan voordeel van... Klopt dat het schot niet zo ver naar voren HOEFT in een 110, die aversie komt ook niet specifiek van de 110 vandaan ( in mijn T5 staat het schot zo ver naar voren dat de rugleuning van de stoel in de achterste stand kaarsrecht staat)
gone