Vering
-
Fernand Wöhler
Vering
Aangezien mijn LR door al het hout ongeveer 500 Kg zwaarder is geworden, overweeg ik van nieuwe vering. Is verhoging interessant? Vering op werking van lucht? Stikstof geregelde vering? Wat zijn volgens jullie de beste of het peste systeem? Ga zeker lucht en hydrolisch 700 bar plaatsen (pomp gratis gekregen) gaan om technisch dingen te gaan uitproberen hydrolisch. Kan er iemand mij ook de tekening met maten voor de spoorvebreders bezorgen zodat ik die op het werk in Inox kan laten maken. Zijn wel in alluminium en staal te koop maar niet in Inox, en voor een draaier bij ons is dat geen probleem. En nog een vraag aan Edward. Hoe hebben ze dat klaargespeeld met die upgrade van 201 Bhp-540 Nm, en is dat nog altijd met de zelfde overbrengingen? Ik ga nog zo een rechtstreekse pijp van Vis aanschaffen tussen motor en eindpijp. Zou ook nog wat extra's geven. Of een betere intercooler nut heeft voor de prijs weet ik niet. En ook welke opties er nog wel bestaan. Ik kan de Pk's wel aprecieren en onder controle houden. Gelukkig. 
Re: Vering
Geen idee hoe ze aan dat vermogen komen en hoed de bak denken heel te houden.
Qua vering zou ik het gewoon conventioneel houden. 500 kilo is niet overdreven veel extra balast en dat kun je best met heavy duty veren oplossen. Of die dan van Old Men Emu zijn of origineel doet aan het effect weinig af. Verhogen heeft alleen nut als je echt off road gaat of grotere wielen wilt monteren.
Spoorverbreder uit RVS wil je graag omdat dat lekker bros is en snel scheurt of wat is de gedachte daarachter??
Overigens ben ik nu wel heel benieuwd naar de foto's, want 500 kilo hout is echt heeeel veel hout!!

Qua vering zou ik het gewoon conventioneel houden. 500 kilo is niet overdreven veel extra balast en dat kun je best met heavy duty veren oplossen. Of die dan van Old Men Emu zijn of origineel doet aan het effect weinig af. Verhogen heeft alleen nut als je echt off road gaat of grotere wielen wilt monteren.
Spoorverbreder uit RVS wil je graag omdat dat lekker bros is en snel scheurt of wat is de gedachte daarachter??
Overigens ben ik nu wel heel benieuwd naar de foto's, want 500 kilo hout is echt heeeel veel hout!!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Ze hebben laatste ook een laro volgehangen met wisselgeld.. geen idee of ze daar iets aan de vering gedaan hebben, maar die was volgens mij ook een stuk zwaarder geworden.
Verhogen zou ik idd ook niet doen. Zeker niet omdat je nog meer gewicht hebt dat kan zwabberen bij hogere snelheden.
ik zou idd ook overwegen om eerst rondom heavy duty veren te steken. Die moeten de laro kunnen houden wanneer deze afgeladen is en ondanks die 500KG hout mag je waarschijnlijk toch niet over het maximale totaal gewicht wat je nu op je papieren hebt staan (of 3,5 ton)
Verhogen zou ik idd ook niet doen. Zeker niet omdat je nog meer gewicht hebt dat kan zwabberen bij hogere snelheden.
ik zou idd ook overwegen om eerst rondom heavy duty veren te steken. Die moeten de laro kunnen houden wanneer deze afgeladen is en ondanks die 500KG hout mag je waarschijnlijk toch niet over het maximale totaal gewicht wat je nu op je papieren hebt staan (of 3,5 ton)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Dat zwabberen valt wel mee hoor. Een heavy duty 130 mag 1500 kilo laden en dan rijdt ie net zo beroerd als standaard.
Mijn 130 is in vakantietrim 1200 kilo zwaarder dan het kentekengewicht en is 2 inch verhoogd. Het enige dat maakt dat hij dan wat minder rijdt is het ontbreken van de achterste stabilisatiestang.
Maar voor deze 'houthandel' is heavy duty veren met de standaard schokbrekers een prim oplossing.
Mijn 130 is in vakantietrim 1200 kilo zwaarder dan het kentekengewicht en is 2 inch verhoogd. Het enige dat maakt dat hij dan wat minder rijdt is het ontbreken van de achterste stabilisatiestang.
Maar voor deze 'houthandel' is heavy duty veren met de standaard schokbrekers een prim oplossing.
Edward van Vugt
Since kort voor oldman emu veren en achter bearmach veren in combi met koni heavy track. Daar ben ik voor mijn doeleinde erg te spreken over, maar gezien de 500 kilo waar jij over praat zal het kunnen wezen dat deze setup aan de stuge kant is.
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
-
Landmarcs
Goedemorgen Fernand,
Ik zou eerst eens rustig kijken wat het resultaat is en hoe de standaard (progressieve) veren het houden, en eventueel kijken of je met dubbel progressieve veren nog beter uit bent (als je die nog niet hebt).
Zwaardere veren zijn ook stijver/harder en gaan dus ten koste van het comfort als je zonder verdere lading rijdt -- 500 kg is weinig, "standaard" weegt de auto al gauw een paar 100 kilo's meer als in de papieren en die eerste paar 100 kilo heb je nodig om de eerste stugheid van de veren "te breken".
Wil je van tijd tot tijd ook met veel lading op pad dan zijn oppompbare lucht-hulpveren achter een goede optie: je kan dan de hoogte en veerwerking aanpassen aan de beladingstoestand.
En verhogen is alleen nodig als je extremer gaat rijden (of zo lomp als Edward
) een Defender is in het 4x4 universum al een van de hogere auto's; hoe hoger hoe minder stabiel in het alledaagse gebruik (en hoe hoger je moet instappen, inladen etc.).
Groeten MarcS
Ik zou eerst eens rustig kijken wat het resultaat is en hoe de standaard (progressieve) veren het houden, en eventueel kijken of je met dubbel progressieve veren nog beter uit bent (als je die nog niet hebt).
Zwaardere veren zijn ook stijver/harder en gaan dus ten koste van het comfort als je zonder verdere lading rijdt -- 500 kg is weinig, "standaard" weegt de auto al gauw een paar 100 kilo's meer als in de papieren en die eerste paar 100 kilo heb je nodig om de eerste stugheid van de veren "te breken".
Wil je van tijd tot tijd ook met veel lading op pad dan zijn oppompbare lucht-hulpveren achter een goede optie: je kan dan de hoogte en veerwerking aanpassen aan de beladingstoestand.
En verhogen is alleen nodig als je extremer gaat rijden (of zo lomp als Edward
Groeten MarcS
-
Fernand Wöhler
Sorry Edward. Het gewicht kan wel wat minder zijn, maar ik woog bij de keuring 2160 zonder materiaal, reserveband en brandbustoestel. Zitten ook geen zetels meer in. Ik weet het verschil niet, maar het dak is ook nog niet klaar. Wacht op de extra 6 poten die ik besteld heb en moet ook nog gefabriceerd worden. Enkel de brede boord van de Frontrunner is al in hout. Heb de foto's naar Tom gestuurd, maar die zegt dat ik er beter naar iemand anders stuur voor te plaatsen op het forum. Anders gaat hij hiervoor te veel aanvragen krijgen waarschijnlijk. Kan ik de foto's naar naar jou adres sturen. In verband met die spoorverbreders dacht ik dat dit beter zou zijn en de aluminium te licht in kwaliteit. Schijnbaar verkeerd.
Belgische groetjes.
Belgische groetjes.
-
Fernand Wöhler
Sorry nog aan iedereen, maar bedankt voor alle info. Luchtverkenning is geen oplossing, want mag schijnbaar niet in België. Zullen wel die Old... worden of het kan zijn dat ik eens info nog ga vragen bij het Antwerps Technisch Verenbedrijf. Die ken ik nog van vroeger, en heeft zeer veel kennis en hielp mij ook bij fabricatie voor speciale veren voor veiligheidskleppen die niet meer te krijgen of te laat zouden geleverd worden. Veel groter en dikker dan bij ons er onder zitten. Misschien wel interessant om zo tot een ideale veer voor Defender te komen, of op maat gemaakt van de gebruiker (Taylor made).
-
Landmarcs
Fernand,
De lucht-hulpveren zullen toch niet verboden zijn in België -- de auto blijft basaal geheel standaard, vlgs de type-goedkeuring.
Deze hulpveren betreffen gewoon een cylindrische "ballon" of "balg" die in de bestaande schroefveren geplaatst wordt.
Bij zwaardere lasten pomp je de "ballon/balg" op en de auto zakt minder in zijn veren, waarbij tevens de veerwerking wat "stijver" wordt.
Eventueel kan je de balg ook (wat meer) oppompen als je lange einden gladde autoweg gaat rijden, dan mag de vering best wat straffer zijn, en dan wat lucht aflaten als je op de verre bestemming over slechtere wegen rijdt. Rijdt je daarna zonder je bagage allerlei terreinwegen (of zelfs zonder wegen dan rijdt je natuurlijk zonder lucht in de hulpveren.
Groeten MarcS
De lucht-hulpveren zullen toch niet verboden zijn in België -- de auto blijft basaal geheel standaard, vlgs de type-goedkeuring.
Deze hulpveren betreffen gewoon een cylindrische "ballon" of "balg" die in de bestaande schroefveren geplaatst wordt.
Bij zwaardere lasten pomp je de "ballon/balg" op en de auto zakt minder in zijn veren, waarbij tevens de veerwerking wat "stijver" wordt.
Eventueel kan je de balg ook (wat meer) oppompen als je lange einden gladde autoweg gaat rijden, dan mag de vering best wat straffer zijn, en dan wat lucht aflaten als je op de verre bestemming over slechtere wegen rijdt. Rijdt je daarna zonder je bagage allerlei terreinwegen (of zelfs zonder wegen dan rijdt je natuurlijk zonder lucht in de hulpveren.
Groeten MarcS
Voor 500 of zelfs 1000 kilo heb je helemaal geen hulpveren nodig. Gewoon standaard heavy duty veren van Land Rover voldoen meer dan prima. Gewoon in combinatie met de originele schokbrekers. 
Edward van Vugt