Ik ben nog steeds aan het puzzelen, maar kom er niet helemaal aan uit.
Sinds onze 2.5NA in de laro zit staan zowel onze olie en water temp meter niet meer netjes in het midden. Echter blijft de temperatuur van zowel de olie als het koelwater wel stabiel. Op dit moment staat de water temperatuur meter net niet in het rood en zit de olie temperatuur meter op driekwart.
Ik heb de nodige dingen gecontroleerd:
- temperatuur sensoren in blok zijn 2.25 sensoren. Bij jansen gehaald, want zover ik weet zijn de 12 en 24 sensoren dezelfde.
- Beide blokken hebben een thermostaat van 82 graden.
- bij de 2.25 bleef de temp meter netjes in het midden hangen
- blok gemeten met een infrarood temp meter en blok komt niet boven de 82 graden uit.
- radiator is ook in gebruik van zowel olie als water. ik meet dat die warmer worden. overigens niet 82 graden, maar altijd koeler.. dus beide thermostaten openen om de koeler te gebruiken.
Daarna bedacht ik me om de sensoren door te meten op weerstand (volgens mijn logica zou de nieuwere sensor een lagere weerstand kunnen hebben wat dus een hogere stroom door de meter zou verklaren). Beide meters heb ik in koude stand gemeten.. alleen bleek de oude meter minder weerstand te hebben.. (oude sensor 457ohm, nieuwe sensor 520 ohm).
Het feit dat het blok stabiel is wat betreft temp en dat de temp goed is ben ik ondertussen wel van overtuigt, alleen zou graag de meters gewoon weer in het midden hebben, dit omdat je dan ook beter kunt inschatten of de temp oploopt of niet.. en dat je een bruikbare melding krijgt dat de motor echt warm is.. die hebben wij op dit moment dus niet..
motor temp blijft stabiel, maar meter niet netjes in midden
motor temp blijft stabiel, maar meter niet netjes in midden
Laatst gewijzigd door piet_g op 22 Apr 2013, 07:33, 1 keer totaal gewijzigd.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Roger B.
Re: motor temp blijft stabiel, maar meter niet netjes in mid
je verhaal ontspoort door wat tikfouten en onvolledigheden.....
maar waarom niet de sensoren uit het oude blok er in en dan kijken? dan sluit je de sensor uit, immers werkte alles correct met je oude blok
maar waarom niet de sensoren uit het oude blok er in en dan kijken? dan sluit je de sensor uit, immers werkte alles correct met je oude blok
gone
Roger B. schreef:je verhaal ontspoort door wat tikfouten en onvolledigheden.....
tikfouten kan zijn omdat dat ik redelijk moe ben
Die oude sensoren kan ik er helaas niet inzetten omdat die niet passen. zo is onze oude water temp sensor met geen mogelijkheid uit een adapter ring te krijgen (zit na 30 jaar echt vast zegmaar)
ik zat nog wel te lezen over het ontluchten van het koelsysteem.. dat moet ik ook nog even proberen, want dat hebben we volgens mij niet gedaan.
Zit me nu ook te bedenken. dat als die nieuwe sensoren een andere weerstand karakteristiek hebben dat mensen die de sensoren in een 2.25 vervangen zouden hebben ook het zelfde verschil zouden moeten zien.
------
-
Roger B.
stuur je zo een PB mbt de fouten/onvolkomenheden die onduidelijk zijn
mbt de sensoren.... wellicht heb je per ongeluk toch niet de juiste??
mbt de sensoren.... wellicht heb je per ongeluk toch niet de juiste??
gone
- arjan_de_jong
Ik heb het ook met mijn series. Maar ging er altijd vanuit dat dit komt door dat de sensor in het blok van toyota is.
Hij gaat altijd zodra hij op temp. is naar net onder het rode gebied maar daar blijft hij ook. Ik heb hem een paar keer hoger zien komen tijdens offroad rijden maar dan sloeg ook de fan aan.
Hij gaat altijd zodra hij op temp. is naar net onder het rode gebied maar daar blijft hij ook. Ik heb hem een paar keer hoger zien komen tijdens offroad rijden maar dan sloeg ook de fan aan.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
Hallo arjan, die toyota sensor zou het idd kunnen verklaren. wij hebben er expres voor gekozen om de 2.25 sensoren te behouden omdat die nu eenmaal bij de meters in het dashboard horen.
Wij hebben overigens een fan op het blok met een visco koppeling. deze draait ook netjes, maar springt niet aan bij warmte
Wij hebben overigens een fan op het blok met een visco koppeling. deze draait ook netjes, maar springt niet aan bij warmte
------
de sensoren die we gestoken hebben zijn trouwens de intermotor 560794.
Bij de omschrijving die ik op dit nummer vind via 'Land rover workshop' is ook 'For oil or water, 12v or 24v'
Bij de omschrijving die ik op dit nummer vind via 'Land rover workshop' is ook 'For oil or water, 12v or 24v'
------
De 560794 is inderdaad de goede,maar ik heb er hier 1 liggen en die geeft 330 ohm koud(19 graden op de infrarood thermometer). Nog ff in de vriezer gehad en 630 ohm bij 14 graden. 425 ohm bij 17 graden.
Degene die nu in mijn blok zit geeft 153 ohm en het blok is nu nog 40 graden.
Een paar graden warmer geeft dus al een behoorlijke verlaging van de weerstand.
Groet,
Eric.
Edit: 560794 is trouwens het partnummer van Landrover en dat is de intermotor 52770
Op 1 van de vlakjes van de 6-kant moet dan B770 staan. Kontroleer dat ff. Staat daar een ander nummer dan heb je de verkeerde.
Degene die nu in mijn blok zit geeft 153 ohm en het blok is nu nog 40 graden.
Een paar graden warmer geeft dus al een behoorlijke verlaging van de weerstand.
Groet,
Eric.
Edit: 560794 is trouwens het partnummer van Landrover en dat is de intermotor 52770
Op 1 van de vlakjes van de 6-kant moet dan B770 staan. Kontroleer dat ff. Staat daar een ander nummer dan heb je de verkeerde.
wow... das een groot verschil idd.. de nieuwe sensor zat in de motor, geen idee hoe warm deze was.. de oude heb ik binnen gemeten (waarschijnlijk 18 of 19 graden).
Ik zal morgen eens kijken of ik het nummer kan zien (waarschijnlijk staat dat aan de kant die je niet makkelijk kunt zien
)
Ik zal morgen eens kijken of ik het nummer kan zien (waarschijnlijk staat dat aan de kant die je niet makkelijk kunt zien
------
Gezien de door jou gemeten waarden ga ik er wel van uit dat je de goede sensor hebt.
Het verschil tussen die 457 ohm en 520 ohm ga jij op je meter nauwelijks zien want dat is volgens mij maar een graad of 2 ofzo
De oude heb je binnen gemeten dus het klopt wel dat die waarde iets lager ligt dan bij degene die nu in je blok zit er van uitgaande dat de auto buiten of in een garage staat en niet in de woonkamer. Binnenshuis ong 18 graden en in de garage ong 15 graden.
Wat wel verschil kan maken is dat bij de 2,5NA de sensor achter in de kop zit en bij het 2,25 serie blok zit hij voor op de kop in het thermostaathuis net onder de thermostaat. Ik merk bij mijn serie IIa ook dat de rijwind best wel veel invloed heeft op de aanwijzing van de meter terwijl de eigenlijke temperatuur van het blok(gemeten met een infrarood meter op de ingaande kant van de kachelradiator) heel konstant is.
Ik heb het idee dat het thermostaathuis(met daarbij de sensor) door de rijwind iets afkoeld waardoor de meter iets zakt bij hogere snelheid.( Voor de goede orde,mijn thermostaat is goed en werkt en de gemeten temp met een infrarood meter is heel konstant).
De sensor van de 2,5NA wordt door zijn plaatsing achter op de kop misschien minder beinvloed door de rijwind waardoor je nu een hogere waarde ziet dan bij je 2,25 blok.
Wat je nog kan doen is de losse sensor die je daar hebt aansluiten en dan in een pannetje water doen en dat langzaam aan de kook brengen met een campinggas brandertje op de wing. Dan heb je een goede indicatie waar de meter staat bij welke temperatuur.
Groet,
Eric
Het verschil tussen die 457 ohm en 520 ohm ga jij op je meter nauwelijks zien want dat is volgens mij maar een graad of 2 ofzo
De oude heb je binnen gemeten dus het klopt wel dat die waarde iets lager ligt dan bij degene die nu in je blok zit er van uitgaande dat de auto buiten of in een garage staat en niet in de woonkamer. Binnenshuis ong 18 graden en in de garage ong 15 graden.
Wat wel verschil kan maken is dat bij de 2,5NA de sensor achter in de kop zit en bij het 2,25 serie blok zit hij voor op de kop in het thermostaathuis net onder de thermostaat. Ik merk bij mijn serie IIa ook dat de rijwind best wel veel invloed heeft op de aanwijzing van de meter terwijl de eigenlijke temperatuur van het blok(gemeten met een infrarood meter op de ingaande kant van de kachelradiator) heel konstant is.
Ik heb het idee dat het thermostaathuis(met daarbij de sensor) door de rijwind iets afkoeld waardoor de meter iets zakt bij hogere snelheid.( Voor de goede orde,mijn thermostaat is goed en werkt en de gemeten temp met een infrarood meter is heel konstant).
De sensor van de 2,5NA wordt door zijn plaatsing achter op de kop misschien minder beinvloed door de rijwind waardoor je nu een hogere waarde ziet dan bij je 2,25 blok.
Wat je nog kan doen is de losse sensor die je daar hebt aansluiten en dan in een pannetje water doen en dat langzaam aan de kook brengen met een campinggas brandertje op de wing. Dan heb je een goede indicatie waar de meter staat bij welke temperatuur.
Groet,
Eric