brandstof verbruik en omslagpunt

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

brandstof verbruik en omslagpunt

Berichtdoor fenix2 » 21 Apr 2013, 18:18

eventjes voor de 2,25 benzine en 2,25 diesel rijders:
houden jullie verbruiks cijfers bij voor de brandstof?
Daar ben ik namelijk nieuwsgierig naar voor het berekenen van het omslagpunt waar diesel mrb en gereden kilometers goedkoper worden dan benzine mrb en kilometers.
Wat ik wil weten is hoeveel brandstofkosten jullie hebben per gereden kilometer.

Voorlopig schat ik het benzine verbruik rond 1:6, wat voor het gemak €0,30 per kilometer is
diesel schat ik in op 1:9, wat neerkomt op €0,20 per kilometer (bij de brandstof prijzen van half april 2013)

bij dat verschil van 10 cent per kilometer is het na ca 9000 a 10000 kilometer al goedkoper om de volle mep diesel MRB voor lief te nemen bij een 109 stawag.

bij deze cijfers ga ik uit van toch voornamelijk verharde wegen en greenlanen op redelijk begaanbare wegen/paden. In het terrein ga je eerder naar verbruik per uur kijken denk ik ;-)

kloppen mijn verbruiks aannames?

groetjes, Fenna
Afbeelding

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: brandstof verbruik en omslagpunt

Berichtdoor RobStewart » 21 Apr 2013, 19:28

In real life on a 2,25D or 2,25P Fenna, I never noticed a difference with exactly the same vehicle (HGR488N) that I converted from 2,25D to 2,25P. So same drive train, same gearbox, same overdrive, same body, same weight and same route (Berwick to South Kensington) and this was for 2 years as a Diesel and 2 years as a Petrol.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: brandstof verbruik en omslagpunt

Berichtdoor fenix2 » 21 Apr 2013, 19:33

kijk, dat is mooi vergelijkings materiaal Rob :)

En dan heb je het over de verbruikte liters (of gallons in vreemd volume)?
Afbeelding

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: brandstof verbruik en omslagpunt

Berichtdoor RobStewart » 21 Apr 2013, 20:08

With overdrive in on a 560Km run I got 10,5 km / litre on Petrol and 10,7km / litre on Diesel however Diesel is more expensive in the UK than Diesel so it was cheaper. Oh and it was a lot better than the 2,05km / litre with the Range Rover ;)

Oh and this was a continuous 80 kph with 1 stop to refill as opposed the Range Rover with 4 stops :shock: :shock: :shock:

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Dixo
Berichten: 557
Lid geworden op: 16 Nov 2011, 20:07

Re: brandstof verbruik en omslagpunt

Berichtdoor Dixo » 22 Apr 2013, 12:01

RobStewart schreef:Oh and it was a lot better than the 2,05km / litre with the Range Rover ;)


Klinkt als een liefhebber van de V8 sound... Die werd vast bovengemiddeld vaak gevraagd voor aangename achtergrondmuziek...

Zelf ook liefhebber van het geluid, maar toch heb ik nooit 1L op 2km verstookt met een Land Rover V8, zelfs niet met een tweede Land Rover op een trailer aan de trekhaak erachter.

Gebruikersavatar
Thomas Td5
Berichten: 824
Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34

Re: brandstof verbruik en omslagpunt

Berichtdoor Thomas Td5 » 22 Apr 2013, 16:37

RobStewart schreef:Oh and this was a continuous 80 kph with 1 stop to refill as opposed the Range Rover with 4 stops :shock: :shock: :shock:


Die Range was wel goed voor je Freebees sparen. ;)

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: brandstof verbruik en omslagpunt

Berichtdoor fenix2 » 22 Apr 2013, 16:45

ja ho even lieverds niet mijn topic kapen hoor ....

Het ging hier in dit topic over de 2,25 motoren ;-)
Afbeelding

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: brandstof verbruik en omslagpunt

Berichtdoor RobStewart » 22 Apr 2013, 18:27

Dixo schreef:... maar toch heb ik nooit 1L op 2km verstookt met een Land Rover V8


You obviously have never spent 4 Hours trying to get from South Kensington to Staples Corner via Shepherds Bush, White City, Perivale and the North Circular on a Friday afternoon :lol: :lol: :lol:

Sorry Fenna ;)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: brandstof verbruik en omslagpunt

Berichtdoor Landmarcs » 22 Apr 2013, 20:39

fenix2 schreef:eventjes voor de 2,25 benzine en 2,25 diesel rijders:
houden jullie verbruiks cijfers bij voor de brandstof?
....

Voorlopig schat ik het benzine verbruik rond 1:6, wat voor het gemak €0,30 per kilometer is
diesel schat ik in op 1:9, wat neerkomt op €0,20 per kilometer (bij de brandstof prijzen van half april 2013)

bij dat verschil van 10 cent per kilometer is het na ca 9000 a 10000 kilometer al goedkoper om de volle mep diesel MRB voor lief te nemen bij een 109 stawag.

....

groetjes, Fenna



Fenna,

Ik tank 1 liter diesel voor € 1,35 (nu zelfs 1,31), en Euro 95 komt op € 1,65 (en als ie duur is 1,80) - die Euro 95 tank ik alleen mondjesmaat om de benzine-brander te laten branden.

Als je 1:9 op diesel rijdt komt dat op € 0,15 aan brandstofkosten per kilometer.
Als je 1:6 op benzine rijdt dan komt dat op een kleine € 0,30 per kilometer.

Tot zoverre mijn blik op je aannamen.

Verder kan/moet je ook de kosten van het onderhoud meenemen. Een dieselmotor gaat gemiddeld langer mee en brengt op verschillende punten minder onkosten met zich mee ... of het dan uiteindelijk veel scheelt ... wie het weet mag het zeggen.
En het is ook slim om het buitenland-gebruik mee te nemen in de aannamen: Wie veel vakantie-kilometers in een voor de bewuste brandstof duur land maakt kan dat maar beter meewegen.


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: brandstof verbruik en omslagpunt

Berichtdoor fenix2 » 22 Apr 2013, 21:04

Hallo Marc,

Dank voor het meedenken :)
het gaat mij er vooral om of die 1:6 en 1:9 redelijke aannames zijn en wat bij Nederlandse 2,25 rijders normale gebruikscijfers zijn.
Op internet kom ik voor de 2,25b verbruikscijfers tegen die uiteenlopen van 15mpg (1:5,3) tot 24mpg(1:8,5), afhankelijk van verschillende factoren (overdrive en weggesteldheid bv) en voor de 2,25d zo 20(1:7) tot 30mpg(1:10.6)

groetjes, Fenna
Afbeelding


Terug naar “Kroeg”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten