2,25D ombouwen naar benzine

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
fenix2

2,25D ombouwen naar benzine

Berichtdoor fenix2 » 16 Apr 2013, 18:50

In het kader van mijn kaarsje aan het eind van de donkere tunnel onderzoek ik de mogelijkheid om een 2,25 Diesel blok om te bouwen naar Benzine. Ik heb een paar 2,25 diesel blokken staan, dus mogelijkheid om te spelen ;-)
- is het mogelijk?
- welke onderdelen moeten dan vervangen worden?
cilinderkop, tuimelaars, zuigers, inlaatspruitstuk, inspuit systeem omzetten naar ontstekings systeem, stopkabel wordt choke, startslot met bedrading en nokkenas kan ik zo al bedenken. Zie ik nog iets over het hoofd en passen de benzine zuigers op de diesel drijfstangen?

Uiteraard ook de brandstof opslag toevoer nalopen en evt vervangen.

groetjes, Fenna
Afbeelding

RobStewart

Re: 2,25D ombouwen naar benzine

Berichtdoor RobStewart » 16 Apr 2013, 19:15

I've done several Diesel to Petrol conversions (hell I even did it twice both ways to one of mine) but I always took the easy route and dropped the 2,25P into the hole left by the 2.25D ;) so I'm well impressed by your commitment to do the block conversion. I feel a Kennisbank / Home Workshop article in the making ;)

So yes it's a new head, rocker shaft, pistons, etc etc, in fact apart from the block and the crank most of it goes. You can leave the oil pump and timing gear and you can excite your brains out on getting a switched feed in position II of the ignition for the coil on an original diesel ignition switch ;) Oh and your throttle linkage will have to be changed and the fuel delivery system will have to be modified. You can retain the flywheel and starter and the diesel bell housing but you'll have to modify the exhaust manifold of the petrol one :roll: (don't ask) so that the starter clears it.

The up-side is that if you have a brake servo it will now work and your face will be pressed against the windscreen the first time you tap the brakes ;)

If you have any specific questions then please ask. I think I even have pictures in the archive :lol:

My personal opinion is by all means do it, but get a complete 2,25P unit it's a lot easier.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 16 Apr 2013, 19:36

Hallo Rob,

Dank voor je reactie :)
Als 'proof of concept' project is het een leuke bezigheid en je leert heel goed je motor en aanhangende systemen kennen.
Uiteraard is het het makkelijkste om gewoon een bestaand benzine blok erin te hangen. Maar ja mijn motto in deze: waarom makkelijk als het ook moeilijk kan :P

Eerst ga ik nu eens doorrekenen wat de kosten gaan worden om de blok-conversie te doen. Als daar een bedrag uit komt dat ik er voor over heb, komt dat kennisbank artikel er vanzelf ;)

groetjes, Fenna
Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Apr 2013, 20:11

motorwissel zal vast voordeliger uitpakken dan motor ombouwen van D naar B.

en van de kosten kun je wellicht een paar jaar oldtimerbelasting betalen..
gone

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 16 Apr 2013, 20:53

Dat zou best kunnen Roger, maar waar zie jij een complete 2,25B aangeboden?

Een eerste verkenning op internet levert het meeste dat ik nodig heb al op tegen een bedrag van nog geen half jaar verschil MRB diesel/benzine voor mijn 109 (uitgaande van volledige MRB) en daar zit al het duurste onderdeel (de kop kompleet) bij. Niet nieuw, maar wel leuk voor een 'proof of concept' project.
Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Apr 2013, 21:36

gone

SanderTD4

Berichtdoor SanderTD4 » 16 Apr 2013, 22:31

Roger B. schreef:http://www.ebay.co.uk/csc/i.html?_kw=Landrover+2+25+Petrol+Engine&LH_Complete=1&_fln=1&_itemId=230662843650

is lekker om de hoek. 8-)
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 16 Apr 2013, 22:48

in de buurt is er wel aan te komen, heb via de prikkers pagina wat blokken aangeboden gezien.
Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Apr 2013, 23:32

diverse manieren om zo'n blok hier te krijgen Sander, en als ik sommige prijzen daar zag...... kan dat ook nog best wat kosten voor het DUUR wordt :lol: :lol: :lol:
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Apr 2013, 23:38

Laatst voor een prikker een blok opgehaald hier in de buurt en afgeleverd in Eindhoven. Blokje kostte 125 euri met facturen van revisie van de kop en een kist reserve en onderhoudsdelen. :roll: :roll:

Een blok ombouwen komt neer op een complete revisie. Dat is niet erg als je dat leuk vind, maar ik denk dat als je naar Van Dam rijdt en een nieuw blok ophaalt je niet alleen sneller klaar bent maar uiteindelijk ook goedkoper uit zult zijn. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”